» اجتماعی » خلق رضوی، برگرفته از خلق عظیم نبوی
اجتماعی

خلق رضوی، برگرفته از خلق عظیم نبوی

۲۲ مرداد ۹۵ 1۰25

[ad_1]

حجت‌الاسلام سعیدی‎آریا، مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، با اشاره به لزوم الگوبرداری از برترین الگوهای الهی در تمام ابعاد زندگی گفت: اهل‌بیت (ع) تالی تلو رسول‌الله (ص) هستند و خلق عظیم ایشان نیز به ارث برده‎اند. ابراهیم بن عباس درباره ویژگیهای رفتاری امام رضا (ع) اینگونه نقل می‌کند: «و لا رایته شتم احدا من موالیه و ممالیکه قط، و لارایته تفل قط، و لا رأیته یقهقه فی ضحکه قط، بل کان ضحکه التبسم»، هیچگاه ندیدم امام رضا (ع) یکی از غلامان و بردگان خود را دشنام دهد، هیچگاه ندیدم آب دهان خود را بیندازد و خنده قهقهه از او ندیدم، بلکه خنده‌اش تبسم بود. (عیون اخبارالرضا، ج۲، ص ۱۸۴)

وی افزود: این سیره رفتاری امام رضا (ع) در این برهه از زمان با توجه اینکه برخی زراندوزان در فضاهایی متفاوت‌‎تر از دیگران زندگی می‌کنند، برترین الگوست تا بهانه‌ای باشد که خودمان را در ابعاد مختلف زندگی شبیه به این انوار عرشی کنیم.

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه امروزه سیره رفتاری و کلامی اهل‌بیت (ع) در زندگانی‌مان بسیار کمرنگ شده است، گفت: چقدر خوب است تنها توجهی به سیرۀ رفتاری آن بزرگواران در قبال موضوعات مختلف داشته باشیم و ببینیم آنان که برای هدایت ما انسانها فرستاده شدند، چقدر مقید به مسائل دینی حتی در موراد جزئی بودند.

حجت‌الاسلام سعیدی‎آریا با بیان این مطلب که تعریف از خلق و خو و ویژگیهای امام رضا (ع) منحصر به شیعیان نیست، اظهار کرد: ابن ابی‎الحدید معتزلی از علمای بزرگ اهل‎سنت، علی بن موسی الرضا (ع) را اینگونه وصف می‌کند: «او داناترین، با سخاوت‌‎ترین و بزرگوارترین مردم از جهت اخلاق و رفتارها بوده است». خلق امام رضا (ع) آنقدر جاذبه داشت که حتی کسانی که حضرت رضا (ع) را به عنوان امام قبول نداشتند، اینگونه از صفات ایشان یاد می‌کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید