» سیاسی » سردار جلالی: کشف ویروس در برخی مجتمع‌های پتروشیمی/ برخی محصولات خریداری شده خارجی زمان نصب "آلوده" بودند
سیاسی

سردار جلالی: کشف ویروس در برخی مجتمع‌های پتروشیمی/ برخی محصولات خریداری شده خارجی زمان نصب "آلوده" بودند

۶ شهریور ۹۵ 0۰36

[ad_1]

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز مراسم اعطای حکم فرمانده ارشد HSE،پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پترو شیمی ماهشهر، با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و معاون وزیر و مدیر عامل شرکت صنایع پترو شیمی ایران، تنی چند از معاونین سازمان پدافند غیرعامل، مدیران ستادی پتروشیمی و مدیران شرکت های پتروشیمی در محل شرکت ملی صنایع پترو شیمی برگزار شد.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در حاشیه مراسم معرفی فرمانده ارشد اچ اس یی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) اظهار کرد: مجتمع‌های پتروشیمی از مجموعه هایی هستند که کنترل فرآیندهای صنعتی آن به‌وسیله سامانه های کنترل صنعتی انجام می‌شود و سامانه های کنترل صنعتی به عنوان اسکادا می‌تواند مورد حمله و نفوذ سایبری قرار گیرند و اگر با دستورهایی خلاف دستورهای منظمی پیش بینی شده در برنامه از طریق ویروس به آنها داده می‌شود، ممکن است برای مجموعه ایجاد خطر کند.

به گفته وی، در بازرسی‌های سازمان در یکی از دو مجتمع‌های پتروشیمی ویروس‌هایی که به صورت غیرفعال وجود داشت، کشف شد و اقدام‌های دفاعی لازم در این زمینه انجام شد.

سردار جلالی گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد برخی محصولات صنعتی خریداری شده خارجی حتی زمان نصب هم آلوده بودند و آلودگی صنعتی به صورت نهادینه شده در زیرساخت آن وجود داشته است.

وی با اشاره به مقاله آمریکایی‌ها در نیویورک تایمز مبنی بر این که در برخی زیرساخت‌ها حسگرهای الکترونیکی بکار می بریم، توضیح داد: درباره حمله های سایبری برخی واحدهای پتروشیمی می توانیم بگوییم این موضوع کشف و به طور غیرفعال پیدا شده است و ما آنها را کنترل کردیم و در حال شناسایی و انجام اقدام‌های لازم هستیم.

سردار جلالی در پاسخ به احتمال حمله سایبری در حوادث آتش سوزی اخیر در صنعت پتروشیمی گفت: در جمع بندی سازمان پدافند غیرعامل از حوادث آتش سوزی مجتمع‌های پتروشیمی به حمله سایبری نرسیدیم.

به اعتقاد وی، با توجه تحولات منطقه، تهدیدها و آسیب‌ها، لازم است اقدام‌هایی در راستای آماده سازی انجام شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حوادث آتش سوزی‌های اخیر در صنعت پتروشیمی اضافه کرد: در این راستا یکی از موضوع های محوری ما تعیین فرمانده و هماهنگ کننده برای مجموعه‌هایی است که دارای بیش از چند منطقه پتروشیمی است.

وی افزود: در منطقه ماهشهر نزدیک به ۵۰ مجتمع پتروشیمی و شیمیایی وجود دارد که در صورت هرگونه حادثه، لازم است فردی از جنس صنعت، مدیریت و فرماندهی صحنه را برای هماهنگی‌های داخل منطقه و خارج از آن عهده دار شود.

سردار جلالی گفت: در این راستا با تدبیر وزیر نفت و سازمان پدافند غیرعامل مقرر شد برای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی فرمانده تعیین شود که آقای شهیدی‌نیا را برای این کار منصوب کردند.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل و شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح‌ریزی‌ها و آموزش‌های لازم در این حوزه آماده و اجرایی شود.

سردار جلالی با اشاره به برگزاری چند مانور در عسلویه و ماهشهر خاطرنشان کرد: طی این مانورها احساس کردیم موضوع فرماندهی کمرنگ بوده و نیازمند تقویت است، از این رو برای فرماندهی، حکم به امضای وزیر نفت و سازمان پدافندغیرعامل نیاز داشت تا امکان ارتباط با رده‌های بالاتر اعم از استانداری و نیروهای مسلح وجود داشته باشد.

وی خبر داد: احکام  فرمانده ارشد، اچ اس یی و مدیریت بحران منطقه عسلویه هم آماده شده و در مراسمی اعطا خواهد شد.

سردار جلالی درباره وظایف و عملکرد سازمان پدافند غیرعامل توضیح داد: تابلوی عمومی این سازمان این است که تهدیدها علیه کشور به طور مستمر وجود دارد و اگر ما حادثه ای نداشته باشیم و بتوانیم آنها را کنترل و مدیریت کنیم، نشان می دهد که اقدامهای پدافندی پاسخگو بوده است.

در ادامه، مرضیه شاهدائی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام این که براساس بررسی سازمان پدافند غیرعامل در حوادث اخیر صنعت پتروشیمی، حمله های سایبری وجود نداشته است، گفت: با این حال تعدادی حمله‌های سایبری به برخی پتروشیمی‌ها وجود داشته است که برای مجتمع های پتروشیمی تهدید به شمار می آید.

وی بر رعایت نکات ایمنی و همچنین ضرورت رضایتمندی کارکنان تاکید کرد و گفت: نارضایتی کارمندان می تواند یک تهدید بزرگ باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به همجواری منطقه ماهشهر با خلیج فارس اظهار داشت: افراد نفوذی در مناطق جنوبی از داعش یا عربستان وجود دارند که می توانند در مجتمع‌های پتروشیمی ایجاد خطر کنند.

شاهدایی اظهار کرد: در دوران هشت ساله جنگ سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و همه از نزدیک جنگ و تهدیدهای آن را لمس کردیم، تهدیدهایی که همه ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور را در برگرفت.

وی با بیان این که باید از رویدادهای گذشته درس بگیریم و چراغ راه آینده ما باشد، اضافه کرد: روش‌های جنگ امروز تغییر یافته است و این گونه نیست که با هواپیما واحدهای پتروشیمی ما را بمباران کنند، بلکه تهدید نظامی آخرین گزینه است و امروز موارد زیادی برای تهدید ما وجود دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی توسعه اقتصادی را در سایه ثبات سیاسی دانست و یادآور شد: کوچکترین تهدید در هر یک از بخش‌های صنعت کشور می‌تواند همه زحمات در مسیر توسعه و ثبات اقتصادی را به خطر بیندازد، از این رو صیانت از سرمایه‌های ملی، رعایت نکات ایمنی و .. وظیفه ملی، عرفی و شرعی یکایک ماست.

در خاتمه مراسم حکم فرمانده ارشد HSE،پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پترو شیمی ماهشهربه امید شهیدی نیا اعطاء شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید