» اجتماعی » وظیفه شاعر برگرداندن احساسات از دست رفته به اوضاع دگرگون جامعه است
اجتماعی

وظیفه شاعر برگرداندن احساسات از دست رفته به اوضاع دگرگون جامعه است

۱۲ شهریور ۹۵ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از ثمرات اردوهای آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، علاوه بر کلاسهای آموزشی متعدد و آشنایی با اساتید مطرح کشوری، شرکت در کلاس‌های فرهنگی ست. کلاسی که در دوره پنجم آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، پذیرای شاعران جوان بود، کلاس ” جوان و دنیای پیرامون” بود که حجت الاسلام سید رضا جزایری مدرسش بود.

راه های شناخت جهان

جزایری، در اوایل صحبت هاشون، راه های شناخت جهان مادی را تشریح کرد و گفت: انسان، موجودات و اشیاء را از سه طریق و صورت میتواند بشناسد. نخستین مرحله از این سه مرتبه شناخت، شناخت علمی است. دومین مرحله، شناخت عقلی و سومین مرحله، شناخت شهودی و باطنی است. هرچه در این مرحله ها جلوتر برویم، شناخت سخت تر شده و معناهایی که در این میان هستند اندک تر می شوند. در این عالم، تعداد کسانی که به اشیاء علم دارند، بسیار زیادند و هرچه در این مراحل پیش می رویم، تعداد افراد مطلع، و کسانی که به شناخت عقلی و شهودی رسیده اند، کم می شود.

بحث اصلی جزایری بر شناخت شهودی و باطنی بود. او گفت: شناخت شهودی و باطنی از عالم، مختص کسانی است که دارای بصیرت هستند و این نوع از شناخت، یک شناخت عرفانی است. افرادی که حقایق اشیاء را می بیند و به باطن عالم پی میبرند، بسیار اندک اند و ما معمولا این افراد را عارف می نامیم.

وی در ادامه به تببین مصادیق این شناخت ها پرداخت و گفت: کسی که به شناخت عقلی از عالم رسیده، فیلسوف و کسی که به حقایق عالم دست پیدا کرده، عارف است. علم، محصول حواس است و هر چیزی که از طریق حواس انسان، حس شود علم بوده و خلاف این، به چیزهایی اطلاق می شود که خرافه نام داشته و غیر علمی هستند.

رسالت شاعر در برابر اجتماع

بحثی که در پایان این کلاس، تشریح شد، رسالت شاعر در برابر اجتماع بود. جزایری تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از معامله و معادله های اجتماعی به هم زده شده و می شود. اوضاع اجتماعی دگرگون است، رسالت شاعر در این اوضاع دگرگون اجتماع، این است که احساسات از دست رفته را به جایگاه اصلی و اولیه خودشان بازگرداند. آنچه که از شعر شاعران سلف هم بر می آید، این است که احساسات، مملو از عرفان، نو دوستی، گذشت، ایثار، انسانیت، و مسائل الهی است. بعضا در برخی معادله های اجتماعی مشاهده می شود که این احساسات دگرگون شده اند، شاعر امروزی، نباید اجازه دهد که احساسات از اجتماع، رنگ ببازد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید