» صفحه اصلی » ۶عامل اساسی ضد تناسب اندام
صفحه اصلی

۶عامل اساسی ضد تناسب اندام

۵ دی ۹۵ 0۰4

[ad_1]

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم،  اگر اهل زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی نیستید و می‌بینید وزنتان بالا می‌رود باید عوامل دیگر را بررسی کنید. در این مطلب عوامل چاق کننده و دشمن وزن ایده آل را به شما معرفی می‌کنیم.

بی‌خوابی

    بی‌خوابی می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی مفرط شود.
    محققان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند سه برابر بیشتر از افرادی که ۸ یا ۹ ساعت می‌خوابند در معرض چاقی قرار می‌گیرند.
    باید روزانه حداقل ۶ و حداکثر ۹ ساعت خوابید. به خاطر اینکه خواب کمتر یا بیشتر از این ساعات می‌تواند خطر اضافه وزن و دیابت را افزایش دهد.
    باید بدانید که کمبود خواب باعث افزایش میزان هورمون اشتها شده و میزان هورمون سیری یا همان لپتین را کاهش می‌دهد. از این گذشته با کمبود خواب میزان هورمون‌های «چربی سوزی» مانند تستوسترون و هورمون رشد نیز کاهش می‌یابد.
    در کل افرادی که ساعات زیادی بیدار هستند بیشتر به سمت مواد غذایی کشیده می‌شوند.
    نتایج پژوهش‌هایی که روی کودکان انجام شده است نیز نشان می‌دهند کودکانی که به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند بیشتر در معرض بیش فعالی قرار می‌گیرند. برای همین برای کودکان سن دبستانی ده تا یازده ساعت و برای کودکان کوچک‌تر یازده تا سیزده ساعت خواب لازم است تا از اضافه وزن و بیش فعالی دور بمانند.

آلودگی

    آلودگی ناشی ازآلاینده‌های شیمیایی می‌تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود.
    ترکیبات شیمیایی که همه‌ی ما در طول روز سر و کار داریم می‌توانند نظم کنترل وزن بدن ما را به هم بزنند.
    نتایج پژوهش آمریکایی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشان می‌دهد ترکیباتی مانند فتالات ها و بیسفنول A که در برچسب‌های غذایی به کار برده می‌شوند جزو ترکیباتی هستند که خطر ابتلا به چاقی را بالا می‌برند.
    به عقیده‌ی محققان در زنان بارداری که در معرض این ترکیبات شیمیایی قرار دارند خطر ابتلا به چاقی نوزادان آینده نیز بالا می‌رود.

دخانیات

    البته سیگار کشیدن باعث چاقی نمی‌شود بلکه بر عکس، سیگار اشتها را از بین می‌برد و همچنین متابولیسم بدن را بالا می برد. برای همین کالری بیشتری از دست می‌رود.
    مشکل زمانی بروز می‌کند که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. البته جای تشویق و خوشحالی دارد که بتوانید از شر این استوانه‌ی مرگبار خلاص شوید. چون در این صورت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ریه و غیره را از خود دور می‌کنید.
    اما با ترک سیگار وزنتان بالا می‌رود. به خاطر اینکه متابولیسم بالا رفته، کاهش می‌یابد و شما بیشتر غذا می‌خورید. برای همین هم احتمال اضافه وزنتان بالا می‌رود.
    خوشبختانه این اضافه وزن بعد از ترک سیگار همیشگی نیست. داشتن تغذیه‌ی مناسب و ورزش منظم می‌تواند شما را به وزن ایده آلتان برساند.

داروها

    قرص‌های ضد بارداری: این داروهای هورمونی باعث افزایش اشتها و احتباس آب می‌شوند. قرص‌هایی که حاوی دوز بالای استروژن و پروژسترون هستند نیز می‌توانند میزان توده‌ی چربی بدن را بالا ببرد.
    داروهای اعصاب: داروهای ضدافسردگی، آرام‌بخش‌ها و غیره می‌توانند باعث اضافه وزن شوند. ترکیبات این داروها اشتها را افزایش می‌دهند و فرد را به سمت ریزه خواری می کشانند. از این گذشته این قرص‌ها باعث افزایش ترشح انسولین نیز می‌شوند.
    داروهای مربوط به دیابت: سولفامیدهایی که برای بیماران دیابتی تجویز می‌شود معمولاً باعث افزایش وزن می‌شود.
    داروهای مربوط به سرطان: برخی از داروهایی که در شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود باعث افزایش وزن می‌شود. از این‌ها گذشته برخی از داروهایی که بیماران فشارخونی برای مقابله با سکته‌ی قلبی استفاده می‌کنند نیز چاق کننده است.

آلرژی غذایی

    آلرژی غذایی یکی از علت‌های عجیب است که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. در واقع، بعضی غذاها باعث واکنش آلرژیک می‌شوند و واکنش التهابی ناشی از آن می‌تواند به‌صورت احتباس مایعات در بدن بروز پیدا کند.
    این واکنش التهابی ممکن است چند ساعت بعد از خوردن غذا، به‌صورت نفخ یا تورم در دست‌ها، پاها، مچ پا، شکم و صورت، خودش را نشان دهد.
    اضافه‌وزن در این حالت، به‌خاطر احتباس مایعات اتفاق می‌افتد که ناشی از فرآیند التهابی است.

بیماری های کلیوی

    بیماری‌های کلیوی از عامل‌های عجیب دیگری است که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. وقتی که کلیه‌ها توانایی تصفیه خون را از دست می‌دهند، بدن با مشکل احتباس مایعات روبه‌رو می‌شود و این فرآیند در نهایت باعث افزایش وزن ناخواسته می‌شود.

منبع: دکتر سلام

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید