» اجتماعی » ۳ روز قبل از پیروزی انقلاب در ایران چه خبر بود؟
اجتماعی

۳ روز قبل از پیروزی انقلاب در ایران چه خبر بود؟

۱۰ مهر ۹۸ 0۰9

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هجدهمین جلد از مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» به کوشش باقر علیان‌نژاد، پژوهشگر و کارشناس، از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب می‌شود. جلد حاضر به حوادث روزهای ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه ۵۷ می‌پردازد.

روزشمار انقلاب اسلامی مجموعه‌ای است که به گزارش توصیفی وقایع انقلاب اسلامی از اول فروردین ۱۳۵۶ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷(۲۲ ماه و ۲۲ روز) می‌پردازد. منابع این روزشمار شامل نشریات همان دوره(۱۳۵۶-۱۳۵۷) و نشریات بعد از انقلاب می‌شود که به حوادث و وقایع آن دوره پرداخته بودند؛ کتاب‌اهیی که از همان دوره تاکنون در ارتباط با تحولات دوره زمانی مورد نظر در داخل و خارج از کشور منتشر شدند. علاوه بر آن، بولتن‌های عادی و محرمانه خبرگزاری پارس و بولتن محرمانه رادیو و تلویزیون ملی ایران، اسناد مراکز امنیتی و انتظامی نظیر ساواک، شهربانی و ژاندارمری و فرمانداری‌های نظامی مناطق گوناگون و خاطرات اشخاص به این مجموعه اضافه شد. برای انعکاس نگاه خارجیان به انقلاب اسلامی، مطالب برخی از کتاب‌های منتشر شده در خارج از ایران و نشریات غربی نیز پس از ترجمه و برگه‌نویسی به بانک اطلاعات افزوده شد.

در مجموع از بیش از ۲۰۰ نشریه داخلی و خارجی و بیش از ۱۵۰۰ کتاب چاپ داخل و خارج کشور برگه‌نویسی شد که حاصل آن بانک اطلاعاتی با حدود ۲۲۰ هزار برگه اطلاعاتی شامل اخبار آشکار و پنهان این دوره از تاریخ معاصر ایران است.

نویسنده در این جلد، همانند رویه‌ای که در نگارش دیگر مجلدات دیده می‌شود، با بررسی منابع مختلف از جمله مطبوعات، روایتگر حوادثی است که در بحبوحه انقلاب و روزهای منتهی به ۲۲ بهمن ۵۷ رخ داده است؛ از انتخاب دیدار برخی از وکلا با امام(ره) و پخش بخشی از این دیدار از تلویزیون ملی ایران و تظاهرات مردم در حمایت از امام(ره) گرفته تجمع زنان در خیابان‌های تهران، اقدامات‌ ساواک در این روزها، پیوستن همافران به جمع مردم انقلابی با شعار «ما قطره‌ای از ارتش خمینی هستیم» در پلاکاردها  و … . نویسنده ابتدا اهم اتفاقات در هر روز را به صورت تیتر ذکر کرده و در ادامه به تشریح آن موضوع با استفاده از ارائه عکس، اسناد و مطالب مطبوعات در این زمینه پرداخته است.

هرچند تاکنون آثار مختلفی راجع به انقلاب اسلامی منتشر شده، اما می‌توان ادعا کرد که «روزشمار انقلاب اسلامی» به دلیل پرداختن به جزئی‌ترین حوادثی که در جریان پیروزی انقلاب رخ داده،‌ ناگفته‌های متعددی برای بسیاری از مخاطبان دارد.

از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که برخی از کتاب‌های پژوهشی و تاریخی به آن دچارند، به کار بردن نثری است که ممکن است برای مخاطب عام جذاب نباشد و نتواند او را همراه خود کند، اما اثر حاضر با استفاده از نثر روایی و با خلاصه‌گویی و نپرداختن به حواشی غیر لزوم، به خوبی توانسته از این آسیب برحذر باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید