» سیاسی » امنیت ملی » ویژگی موشک‌های سپاه پاسداران در حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد چیست؟
امنیت ملی - دولت - سیاست خارجی - سیاسی - صفحه اصلی

ویژگی موشک‌های سپاه پاسداران در حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد چیست؟

۱۸ دی ۹۸ 2۰15

افقی شدن یانکی‌ها در عین‌الاسد با انتقامی سخت

روابط عمومی سپاه از حملات سنگین موشکی خود به پایگاه آمریکایی عین الاسد خبر داد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه بود که روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم القاصم الجبارین

 امت اسلامی داغدار، ملت بزرگ و شهید پرور ایران اسلامی

زمان تحقق وعده صادق فرا رسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیرو‌های متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیات موفق بنام عملیات «شهید سلیمانی» با رمز مقدس یازهرا (س) با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه  اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را درهم کوبیدند، که جزئیات آن متعاقبا به استحضار ملت شریف ایران و آزادگان جهان اسلام خواهد رسید.

ویژگی موشک‌های سپاه پاسداران در حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد چیست؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک این پیروزی بزرگ به امت اسلامی به پا خواسته و مردم فداکار عظیم‌الشان ایران اسلامی اعلام می‌دارد:

۱- به شیطان بزرگ، رژیم سفاک و مستکبر آمریکا هشدار می‌دهیم هر شرارت مجدد و یا تجاوز یا تحرک دیگر با پاسخ دردناک‌تر و کوبنده تری مواجه خواهد شد.

۲- به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدا اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.

۳- به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایت کار آمریکا نمی‌دانیم.

۴- به مردم آمریکا توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت افزایی روز افزون رژیم ضد مردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد.

سپاه پاسداران سیلی نخست انتقام سخت را زد/ افقی شدن سربازان آمریکایی در عین‌الاسد

برخی منابع داخلی اعلام کرده‌اند که با توجه به شواهد و مستندات موشک‌های بالستیک ذوالفقار و قیام سپاه پاسداران از سمت کرمانشاه و لرستان به سوی پایگاه عین‌الاسد شلیک شده‌اند. به گفته برخی منابع منطقه‌ای، نیرو‌های مقاومت اسلامی عراق نیز همزمان با حمله موشکی سپاه، راکت‌هایی را به سمت این پایگاه شلیک کرده‌اند.

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست.

موشک بالستیک ذوالفقار، صابونی که هم به تن داعش خورد و هم به تن یانکی‌ها

موشک بالستیک نوعی موشک است که بخش اعظمی از مسیر خود را به صورت منحنی و یا به شکل توپ طی می‌کند که به این حرکت بالستیک می‌گویند و انتخاب کلمه ball یا همان توپ نیز به همین علت است. تقسیم بندی موشک‌های بالستیک براساس برد آن‌ها انجام می‌شود. مهم‌ترین مولفه موشک‌های بالستیک پیشرانه آن است که میزان برد را مشخص می‌کند که می‌تواند بردی از ۱۵۰ تا ۵ هزار کیلومتر داشته باشد، نمونه‌های برد بلند این موشک‌ها توانایی خروج از جو را دارد که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط آزاد و با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گرند.

سپاه پاسداران سیلی نخست انتقام سخت را زد/ افقی شدن سربازان آمریکایی در عین‌الاسد

جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی ساخت نسل اول موشک‌های فاتح ۱۱۰ را آغاز کرد، موشک بالستیک کوتاه بردی با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر. در آغازِ راه، دقت و جزئیات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در سال‌های بعد، نسل‌های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به ۳۰۰ کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.

تاکنون ۴ نسل از موشک فاتح-۱۱۰ رونمایی شده است. البته اولین آزمایش این موشک در سال ۱۳۸۰ و با حضور ایده پرداز و مجری اصلی آن یعنی شهید طهرانی مقدم انجام شد، اما خبر رسمی از آزمایش موفق نسل اول این موشک که فاتح-۱۱۰A نامیده می‌شد در شهریور سال ۱۳۸۱ اعلام شد. ریاست وقت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع یعنی سردار احمد وحید دستجردی، در آن زمان اعلام کرد در پروژه ساخت این موشک فناوری پیشران سوخت جامد مرکب پیشرفته پایه گذاری شده و آزمایش موفق سامانه‌های فوق مدرن هدایت و کنترل ساخته شده برای این موشک از دستاورد‌های بسیار مهم این پروژه به شمار می‌رود. وی همچنین گفته بود که “با توجه به دقت اصابت این موشک به هدف می‌توان با اطمینان اعلام کرد فاتح-۱۱۰A از دقیق‌ترین موشک‌های زمین به زمین ساخته شده در جهان محسوب می‌شود. “

سپاه پاسداران سیلی نخست انتقام سخت را زد/ افقی شدن سربازان آمریکایی در عین‌الاسد

اما پس از چند سال از معرفی نسل چهارم در سال ۱۳۸۹، نسل بعدی با نام فاتح-۳۱۳ در سال ۱۳۹۴ معرفی شد که برد آن به ۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته بود. این موشک تفاوت‌های جزئی در شکل بالک‌های پایدارساز انتهایی با نمونه‌های قبلی داشت. در زمان رونمایی از فاتح-۳۱۳ اعلام شد در این موشک علاوه بر سبک سازی بدنه، از نسل پیشرفته‌ای از پیشران سوخت جامد مرکب به علاوه سامانه‌های هدایت، کنترل و ناوبری جدیدتر استفاده شده که دقت نقطه زنی در اصابت به هدف را در آزمایش‌ها اثبات کرده است.

یک سال بعد، اما جهش دیگری در عرصه موشک‌های سوخت جامد کوتاه برد و راه‌کنشی (تاکتیکی) به نام موشک ذوالفقار معرفی شد که بعد‌ها معلوم شد با وجود اینکه این موشک در سطح راه‌کنشی طراحی شده، اما دارای آثار راهبردی است. این موشک دارای برد ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر و مجهز به کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی معرفی شد. نمایش تصاویر نمونه‌های تولیدی این موشک در ۴ مهر سال ۱۳۹۵ نشان داد که ذوالفقار مراحل آزمایش را بی سر و صدا به پایان رسانده و آماده تحویل به نیروی هوافضای سپاه است.

سپاه پاسداران سیلی نخست انتقام سخت را زد/ افقی شدن سربازان آمریکایی در عین‌الاسد

برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریزی، قابلیت نقطه‌زنی و همچنین سبک و تاکتیکی بودن، از جمله ویژگی‌های موشک ذوالفقار است. این موشک از سوخت جامد بهره می‌برد،  تاکتیکی و نقطه‌زن  بوده و  برد پرتاب آن حدود ۷۰۰ کیلومتر است؛ ناگفته نماند که ضدجَمینگ بودن نیز از دیگر ویژگی‌های ذوالفقار است.

موشک ذوالفقار با دارابودن سر جنگی جداشونده نسبت به سایر سامانه‌های کوتاه برد و متوسط  مزیت و توانایی بیشتری دارد. جداشدن سر جنگی موشک‌ها فوایدی چون افزایش برد موشک، کاهش امکان ردیابی و کاهش احتمال اصابت موشک‌های پدافندی دشمن را دارد که در ذوالفقار همه این ویژگی ها به روز شده است؛ همچنین کلاهک این موشک وزنی در حدود۴۵۰ کیلوگرم دارد. برد موثر موشک ذوالفقار در حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر به ثبت رسیده و بر همین اساس می‌توان ذوالفقار را در زمره  موشک‌های برد متوسط قرار داد.

سپاه پاسداران سیلی نخست انتقام سخت را زد/ افقی شدن سربازان آمریکایی در عین‌الاسد

موشک ذوالفقار  در دو مقطع زمانی عملیاتی شد؛ عملیات لیلهالقدر و عملیات ضربت محرم. عملیات هایی که در آن تروریست‌هایی که آمده بودند ضربه بزنند و فرار کنند، اما یکی زدند و بر خلاف پیش‌بینی هایشان ده تا خوردند.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران  شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶ و در آخرین شب قدرماه رمضان، در عملیات لیلهالقدر، ۶ فروند موشک ذوالفقار را به سوی مواضع داعش شلیک کرد. این موشک ها مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه که مراکز فرماندهی بودند را منهدم کردند. در ابتدا ۶۰ هدف توسط نیروی قدس سپاه در اختیار نیروی هوا فضا قرار گرفت که با توجه به تأکید شفاهی و ابلاغ کتبی مقام معظم رهبری مبنی بر مراقبت نسبت به عدم آسیب رسیدن به افراد غیرنظامی، در نهایت بر روی سه هدف اصلی انتخاب شده در دیرالزور ۶ موشک شلیک شد.

موشک بالستیک قیام

قیام نام یکی دیگر از موشک های بالستیک کوتاه برد ساخت صنایع هوافضای وزارت دفاع است که ۲۹ مرداد  ۸۹ همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر برای اولین رونمایی شده و با موفقیت تست و شلیک شد. البته این موشک در مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت نیز آزمایش شد. موشک بالستیک کوتاه برد «قیام» موشک قیام از کلاس جدید موشک‌های ایرانی است که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است.

سپاه پاسداران سیلی نخست انتقام سخت را زد

این موشک را می توان خلاصه ای از تجربه ۲۵ ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا دانست چراکه بسیاری از کارشناسان آن را را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک می‌دانند.

طول موشک قیام در حدود ۱۱/۵ متر، قطر ۸۸ سانتی متر، وزن مسلح ۶۲۸۰ کیلوگرم و وزن سر جنگی ۶۴۵ کیلوگرم است. این موشک می‌تواند با موتور تک مرحله‌ای سوخت مایع تا انواع ماموریت‌های زمین به زمین را تا سقف پروازی ۲۰۰ کیلومتری و با برد ۸۰۰ کیلومتری انجام دهد.

سپاه پاسداران سیلی نخست انتقام سخت را زد

از ویژگی‌های مهم موشک قیام این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موشک زمین به زمین، عدم وجود بالک است که از لحاظ فنی، نداشتن بالک برای یک موشک بلند برد بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است، به طوری که در دنیا کمتر کشوری وجود دارد که توانایی طراحی و ساخت موشکی بدون بالک با برد بالای هزار کیلومتر را دارا باشد. پس دستیابی به این تکنولوژی یعنی این که جمهوری اسلامی ایران در زمره کشور‌های دارای تکنولوژی بسیار بالا در زمره ساخت موشک‌ها قرار می‌گیرد. باید به این نکته توجه کرد که عدم وجود کلاهک در بدنه موشک باعث می‌شود تا قیام علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچر‌های خاص (پرتابگرها) را داشته باشد.

سپاه پاسداران سیلی نخست انتقام سخت را زد

در فناوری موشک، بالک به عنوان عامل اصلی تعادل در هدایت مسیر است و معمولا پرتاب موفقیت آمیز موشک بدون بالک به سختی صورت می‌گیرد، بنابراین نداشتن بالک در «موشک قیام»، پیشرفت شگرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیستم‌های هدایتی موشک را نشان می‌دهد. 

این موشک در سال ­های اخیر علاوه بر اینکه می‌توانست با کلاهک جنگی بلاست یا شدید الانفجار به اهداف حمله‌ور شود، به کلاهک‌های بارانی نیز مجهز شده است. کلاهک‌های شدیدالانفجار قابلیت این را دارند که برای هدف قراردادن نقاط تجمع و یا مکان‌های ضدحریق همچون آشیانه جنگنده‌ها، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین کلاهک‌های بارانی نیز قادرند تا بارانی از موشک‌های کوچک چند کیلویی را بر سر اهداف پهن شده‌ای مثل مواضع گسترده در یک منطقه وسیع، باند‌های فرودگاه‌ها، پایگاه‌های وسیع دشمن ریخته و آن‌ها را با دقت بالا هدف قرار دهند.

ویژگی موشک‌های سپاه پاسداران در حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد چیست؟

رهبر معظم انقلاب بارها و بارها فرموده بودند که خیلی وقت است که دوران بزن در رو تمام شده است، اگر دشمن یکی بزند ده تا می خورد. به راستی که دشمن یکی زد اما بالای ده بار خورد. حال باید دید که این قمارباز تاجر مسلک که رئیس‌جمهور آمریکا شده چه زمانی پی خواهد برد که قمار بسیار خطرناکی انجام داده، ترامپ به واقع نشان داد که نه تنها دیپلمات خوبی نیست، بلکه قمارباز خوبی هم نیست که اگر بود بر روی خون سپهبد سلیمانی شرط نمی بست، شرطی که به نابودیش منجر خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید