» بین الملل » مدل «احمد قصیر» برای بیرون کردن آمریکا از منطقه/ حزب‌الله چگونه اسرائیل را از لبنان اخراج کرد؟
بین الملل - شرق آسیا

مدل «احمد قصیر» برای بیرون کردن آمریکا از منطقه/ حزب‌الله چگونه اسرائیل را از لبنان اخراج کرد؟

۲۳ بهمن ۹۸ 2۰70

عملیات احمد قصیر در سال ۱۹۸۲ را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ اقدامات شهادت طلبانه در مبارزه با اشغالگران برشمرد که اینک در صورت اقتضا می‌تواند حکم به اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه بدهد.

به نقل از مشرق – حضور اشغالگران آمریکایی در منطقه طی مدت اخیر به موضوع پر اهمیت کشورهای منطقه تبدیل شده است. بسیاری از گروه‌های مقاومت تاکید دارند که به هرشکلی شده این نیروهای اشغالگر را از خاک کشورشان بیرون خواهند راند. یکی از راهکارهای برخورد با اشغالگران را می‌توان استفاده از عملیات شهادت طلبانه برشمرد که در این راستا محور مقاومت تجربه بسیار مهمی را در انجام عملیات شهادت طلبانه دارد که مهم ترین آن منجر به فرار نیروهای اسرائیلی از لبنان شد.

** نحوه اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۸ جنوب لبنان را به اشغال خود درآورد. مساله ای که در نهایت در سال ۱۹۸۲ به اشغال بیروت منجر شد. ارتش رژیم صهیونیستی طی آن سال‌ها با همکاری برخی مزدوران لبنانی تلاش کرد تا به اشغال بیروت ادامه دهد اما اشغال پایتخت لبنان با اقدامات مقاومت اسلامی آنقدر برای صهیونیست‌ها هزینه‌ساز شد که در نهایت اسرائیلی‌ها به استقرار در جنوب لبنان اکتفا کردند. انسجام و ابتکار عمل مقاومت در اقدامات شهادت طلبانه علیه رژیم صهیونیستی تا آنجا ادامه یافت که در سال ۲۰۰۰ به پیروزی بزرگ لبنان در اخراج نیروهای اسرائیلی از جنوب این کشور منجر شد.

** عملیات ویژه ای که به قتل ده‌ها نظامی صهیونیست منجر شد

اما از جمله مهم‌ترین اقدامات مقاومت اسلامی لبنان را می‌توان عملیات شهادت طلبانه احمد قصیر در تاریخ ۱۱ اکتبر ۱۹۸۲ برشمرد که در لبنان به روز شهید معروف است. احمد قصیر جوان  ۱۹ ساله لبنانی به واسطه انفجار یک ماشین بمبگذاری شده توانست ساختمان حاکم نظامی اسرائیل در صور لبنان را به طور کامل منهدم کند. در این ساختمان هشت طبقه شمار بسیاری از نیروهای اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی استقرار داشتند که به واسطه این عملیات ویژه بیش از ۷۴ افسر و سرباز اسرائیلی از جمله حاکم نظامی رژیم صهیونیستی در بیروت به هلاکت رسیدند با این وجود رسانه‌های اسرائیلی بعد از چند روز شمار کشته شدگان را ۱۴۱ نفر معرفی کرده و گزارش دادند که ۱۰ نفر مفقود شده‌اند.

این عملیات حزب الله لبنان زلزله ای سیاسی و اجتماعی را در رژیم صهیونیستی به راه انداخت و دولت رژیم صهیونیستی یک روز عزای عمومی اعلام کرد. در روزهای اولیه هیچ یک از ارکان رژیم صهیونیستی نمی‌خواستند باور کنند که این عملیات توسط مقاومت لبنان صورت پذیرفته است. به نحوی که در میان ناظران و تحلیل گران و حتی مقامات اسرائیلی این گمان می‌رفت که این انفجار ناشی از یک سانحه بوده باشد.

نام احمد قصیر اما بنا به دلایل امنیتی تا سال ۱۹۸۵ از سوی حزب الله لبنان مخفی مانده بود تا اینکه سید حسن نصرالله در مراسم بزرگداشتی که در سالگرد این عملات که پس از آزادی صور لبنان در شهرک دیر قانون النهر، محل تولد این شهید برگزار شد هویت این مجاهد لبنانی را فاش کرد.

** تاثیر عملیات احمد قصیر برصهیونیست‌ها

این عملیات از چند جهت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود؛ از یک سو رژیم صهیونیستی فضایی کاملا امنیتی را در صور لبنان ایجاد کرده بود و به مجرد مشکوک شدن به مخالفان خود، آنها را دستگیر می‌کرد. از سوی دیگر مزدوران و جاسوسان رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی کوچک ترین فعالیت‌ها را به صهیونیست‌ها مخابره می‌کردند. همچنین عملیات احمد قصیر را باید نقطه عطفی در آغاز عملیات شهادت طلبانه برشمرد که در نهایت به پیروزی سال ۲۰۰۰ منجر شد. این عملیات را از این حیث نه یک عملیات ساده بلکه باید الگویی برای مواجهه با اشغاگران برشمرد که پس از آن نیز ادامه پیدا کرد.

در همین راستا چند سال پیش مستندی تحت عنوان “لهیب الصنوبر ـ شعله‌های کاج” از سوی شبکه المنار پخش شد که در آن جزئیات عملیات احمد قصیر منتشر شد. این مستند اشاره می‌کند که عماد مغنیه فرمانده حزب الله لبنان مغز متفکر عملیاتی است که صهیونیست‌ها از آن به عنوان فاجعه یاد کردند. همچنین در این مستند وصیت‌ احمد قصیر منتشر شد که در آن او برای اولین بار نام حزب الله به عنوان یک گروه مقاومت به میان آمد.

** اهمیت عملیات احمد قصیر از زبان نصرالله

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۲۰۱۳ عملیات «احمد قصیر» را آغاز پیروزی مقاومت اسلامی برشمرد و گفت: “این عملیات اشغالگران رژیم صهیونیستی را بر روی ریل شکست قرار داد. ما به این عملیات به عنوان نقطه عطفی نگاه می‌کنیم که آغازگر عملیات استشهادی و اقدامات نظامی حزب الله لبنان بوده است. “

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه این عملیات سنگین ترین تلفات را از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در یک عملیات واحد به جا گذاشت، گفت: “همه ما به یاد داریم که «آریل شارون» هنگامی که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود چگونه با افسران بلند پایه خود بر روی تپه‌ها ظاهر شد در حالی که چهره‌ای غمگین داشت و از ناامیدی خود سخن به میان آورد. او همان کسی است که باور داشت با ورود به لبنان، این کشور را تا ابد جزیی از منظومه اسرائیل کرده است. “

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد که “بعد از عملیات احمد قصیر شمار بسیاری از اقدامات شهادت طلبانه از سوی حزب الله، جنبش امل و سایر گروه‌های مقاومت اسلامی انجام شد که خسارت‌های سنگینی را به دشمن اسرائیلی وارد کردند. “

** مقاومت چگونه توانست صهیونیست‌ها را وادار به فرار کند

در همین راستا باید علی صفی الدین، عامر توفیق کلاکش، هیثم صبحی دبوق، عبدالله عطوی، اسعد حسین برو، ابراهیم ظاهر، عباس دیب الوزواز، صالح غندور، علی منیف اشمر، بلال محمود الاخرس و عمار حسین حمود را بخشی از مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان برشمرد که جا پای احمد قصیر گذاشتند و عملیات مختلفی را برای اخراج نیروهای اشغالگر از لبنان ترتیب دادند، اقدامات شهادت طلبانه ای که نقشه راه مقاومت برای اخراج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان بود و امروز حزب الله لبنان را به دشمنی سرسخت در برابر رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است که نه تنها رژیم صهیونیستی را از اشغال دوباره لبنان عاجز کرده بلکه این رژیم از تکرار سناریوی جنگ سی و سه روزه در سال ۲۰۰۶ هم دیگر واهمه دارد.

باید در نظر داشت که آنچه حکم به اخراج اشغالگران رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان داد مجموعه ای از اقداماتی است که هزینه ادامه حضور آنها در جنوب لبنان را بسیار بالا برد، مساله ای که موجب شد فشارهای داخلی نیز به طرز بی‌سابقه ای افزایش پیدا کند و خانواده سربازان صهیونیست با فشار به مقامات این کشور خواهان بازگشت فرزندانشان شود.

حزب الله لبنان با همراهی دیگر گروه‌های مقاومت در واقع توانست معادله ای را ایجاد کند تا صهیونیست‌ها چاره ای جز خروج از لبنان نداشته باشند. حتی نیروهای وفادار به رژیم صهیونیستی در لبنان که تحت عنوان “ارتش جنوبی لبنان” شناخته می‌شدند هم با فرار از مقرهای خود مانع از ماندگاری یک ارتش وفادار به اسرائیل در لبنان شدند. این موضوع البته با خیانت ارتش رژیم صهیونیستی به همپیمانان لبنانی خود به هیچ وجه مساله دور از ذهنی نبود؛ چرا که لبنانی‌هایی که در رکاب اسرائیل بودند سرنوشت خود را با خروج ارتش صهیونیستی از لبنان بسیار تیره و تار می‌دیدند و همین امر هم باعث شد شمار زیادی از آنها خود را تسلیم نیروهای ارتش لبنان و حزب الله کنند.

در ادامه اختلافات داخلی در اسرائیل درباره نوع خروج از لبنان افزایش پیدا کرد اما گسترش اقدامات مقاومت در سال منتهی به خروج اسرائیل از جنوب لبنان راه را بر هر نوع توافق مدنظر صهیونیست‌ها بست و برای اولین بار رژیم صهیونیستی به واسطه مقاومت مردمی و نه توافق سیاسی از یک سرزمین عربی خارج شد. بسیاری از ارتشی‌های اسرائیل هم که موافق عقب نشینی از لبنان بودند این خروج غیر منظم را فرار توصیف کرده و آن را ننگی بر پیشانی رژیم صهیونیستی دانستند.

** محور مقاومت و احتمال استفاده از اقدامات شهادت طلبانه

بحث لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه به ویژه پس از شهادت سردار سلیمانی، در راس اولویت‌های محور مقاومت اسلامی قرار گرفت. راهبردی که برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدتی را می‌طلبد و جغرافیای وسیعی را در بر می‌گیرد. در عین حال محور مقاومت می‌تواند از همه پتانسیل‌های خود برای مقابله با اشغالگران آمریکایی و اسرائیلی استفاده کند که مساله استفاده از اقدامات شهادت طلبانه را در چنین شرایطی نباید دور از ذهن تصور کرد، به ویژه اینکه چنین ظرفیتی در حال حاضر در اختیار این محور قرار دارد.

باید توجه داشت که محور مقاومت اینک در یک بزنگاه تاریخی بسیار مهم قرار دارد که می‌تواند با اتکا به مدل‌های موفق پیشین شرایط را برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در کشورهای مختلف بسیار سخت کند.

باید به یاد داشت که مقاومت لبنان در چه شرایطی توانست به دستاورد سال ۲۰۰۰ نائل شود. از یک سو بیروت به عنوان اولین پایتخت عربی به اشغال صهیونیست‌ها در آمده بود و از سوی دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی به خارج از لبنان تبعید شده بودند و هیچ نوع امکانات شایان ذکری در اختیار مقاومت نبود. جمهوری اسلامی هم به عنوان پشتیبان مقاومت درگیر جنگ تحمیلی بود اما از دل این توطئه‌های عظیم و در اوج قدرت رژیم صهیونیستی مقاومت توانست پیروزی بسیار بزرگی را به دست آورد که همگان را انگشت به دهان بگذارد.

شکی در این نیست که آمریکا و اسرائیل طی سال‌های اخیر و با توجه به همکاری گسترده و علنی با ارتجاع عربی شرایط دشورای را برای کشورهای منطقه پیش آورده‌اند اما در عین حال می‌توان تاکید کرد که شرایط امروز مقاومت به مراتب مساعدتر از گذشته است. شرایطی که این امکان را به مقاومت می‌دهد تا راهکارهای مختلفی را برای مبارزه با اشغالگران اتخاذ کند.

احمد قصیرهای جان برکف بسیاری در محور مقاومت حضور دارند که آمادگی مشارکت در عملیاتی را دارند که سربازان اشغالگر را افقی به سوی خانه رهسپار کنند. ارتش آمریکا با آگاهی دقیق از این واقعیت به تغییر در موضعگیری نیروهای خود در برخی کشورهای منطقه پرداخته است که بیانگر واهمه آنها از راهبرد جدیدی است که در دستور کار مقاومت قرار گرفته است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید