» صفحه اصلی » چهاردهمین پویش روشنا آغاز به کار کرد
صفحه اصلی - فرهنگی، هنری - مذهبی و دینی - نشریه و مطبوعات

چهاردهمین پویش روشنا آغاز به کار کرد

۲۹ بهمن ۹۸ 1۰28

به نقل از خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره پویش مطالعاتی روشنا با محوریت کتاب «گام تمدن‌ساز»، نوشته حجت الاسلام و المسلمین سید محمد راجی با حضور مسعود پیرمرادیان، مدیر نشر معارف، در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

پیرمرادیان در ابتدای این مراسم با اشاره به چرایی برگزاری پویش مطالعاتی روشنا گفت: پویش روشنا در سال ۹۲ با دغدغه ترویج کتابخوانی در کشور شروع شد. هسته اصلی این پویش جمعی از ناشران و افراد فرهنگی بودند که به خاطر سابقه فرهنگی ایران و اهتمام اسلام بر مطالعه، سرانه مطالعه را در شأن این کشور عزیز ندانسته و برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به صورت خودجوش و بدون کمک از ارگان و سازمانی این پویش را راه‌اندازی کرد. در این هفت سال بیش از ۳۰ عنوان کتاب گزینش شده و معرفی شده است. همچنین بیش از یک میلیون جلد کتاب برای این پویش «روشنا» چاپ شده است.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های این پویش مردمی بودن آن است، ادامه داد: از دغدغه‌های اصلی ما این است که مردم کتاب را از کتابفروشی تهیه کنند.

مدیر نشر معارف به چرایی انتخاب کتاب «گام تمدن‌ساز» برای چهاردهمین دوره پویش روشنا اشاره و اضافه کرد: مهمترین دلیل آن اهمیت بیانیه گام دوم است. رهبر معظم انقلاب بر بسط و تشریح این بیانیه تأکید داشتند؛ از این جهت جمع تصمیم‌گیرنده پویش به این نتیجه رسید که انتخاب این کتاب می‌تواند گامی در جهت رفع این دغدغه رهبر انقلاب باشد.  کتاب حاضر با قلمی روان و متناسب با مخاطب با هر سطحی نوشته شده است. در این کتاب اطلاعاتی چون آمارهای جهانی ارائه شده است که همین مسئله کتاب را خواندنی‌تر می‌کند.

کتاب و ادبیات , بیانیه گام دوم انقلاب ,

حجت الاسلام فوجی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و از تدوین‌کنندگان این اثر، نیز در این مراسم با اشاره به چرایی نگارش کتاب «گام تمدن‌ساز» گفت: جمعی حدود ۷۰ نفر از فرهیختگان دانشگاه فردوسی جمع شدند و تصمیم گرفتند که به سؤالات سیاسی دانشجویان پاسخ دهند. از میان سؤالات به ۳۵۰ پرسش و سپس ۱۵۰ و در نهایت به یک سؤال رسیدند: «آیا نظام جمهوری اسلامی ایران کارآمد است؟» که در جواب آن بعد از دو سال تلاش کتاب «صعود ۴۰ ساله» منتشر شد. در این کتاب بر اساس ۲۵ هزار سند و مدرک و آمار از مراکز مهم دنیا توانستیم به این سؤال پاسخ بدهیم. بعد از طرح بیانیه گام دوم در بهمن ماه ۹۷، این جمع تصمیم گرفت تا در جهت تشریح و تبیین و تعمیق آن اقدام کند که کتاب «گام تمدن ساز» نتیجه آن است.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم صرفاً یک بیانیه است؛ بنابراین باید در مرحله اول تفهیم شود و بعد نسبت به تشریح آن اقدام کرد. به خاطر همین تصمیم گرفتیم برای بند بند آن استناداتی تهیه کنیم و بعد بر اساس همان منطقی که در متن بیانیه است، در جهت تشریح آن بندها اقدام کنیم. مثلا در قسمت اول بیانیه اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب پویا و ماندگار است باید توضیح داده شود چرا.

حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نیز در ادامه این مراسم به ویژگی‌های کتاب «گام تمدن‌ساز» اشاره کرد و گفت: این کتاب در جهت حرکت مبارکی نوشته شده است و تلاش دارد تا فرهنگ گفتمان‌سازی را ارائه دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب این است که حاصل یک کار گروهی است. ارزش افزوده هر فرد به توان دیگری قدرت عظیمی ایجاد کرده و یک محصول قابل اعتنا و ارزشمند را تولید شده است.

کتاب و ادبیات , بیانیه گام دوم انقلاب ,

وی در ادامه افزود: بهره بردن از ادبیات بین‌المللی از دیگر ویژگی‌های این اثر است که به درک مخاطب کمک می‌کند. خواننده با خواندن این کتاب به هویت انقلابی خویش باور می‌کند و امیدوار به آینده‌ای روشن قدم بر می‌دارد.

در پایان این مراسم نیز از کتاب «گام تمدن‌ساز» با حضور نویسنده اثر رونمایی شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید