» سیاسی » میزان مشارکت در انتخابات دوم اسفند ۴۲.۵۷ درصد بود
سیاسی - صفحه اصلی - مجلس شورای اسلامی

میزان مشارکت در انتخابات دوم اسفند ۴۲.۵۷ درصد بود

۵ اسفند ۹۸ 0۰39

وزیر کشور گفت: میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات دوم اسفند، ۴۲.۵۷ درصد بوده است.

میزان مشارکت در انتخابات ۴۲ درصد بودبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پس از پایان اعلام نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با لطف خداوند متعال و با یاری‌ و هماهنگی‌های بسیار خوب و تلاش همه دستگاه‌های مسئول در امور انتخابات چه آنهایی که امنیت را فراهم کردند و چه کسانی که به امر پشتیبانی و خدمات و نظارت پرداختند تا کار انتخابات انجام شود و این حرکت بزرگ مردمی را شکل دادند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وزیر کشور ادامه داد: از همه‌ی کسانی در این مدت طولانی از اردیبهشت ۹۸ ستاد انتخابات را ایجاد کردند تا امروز نتایج نهایی اعلام شود و تناسب نتایج ما کمک ما ستاد انتخابات را تشکیل دادیم و یک هزار و ۱۲۳ هیئت اجرایی در شعب‌های مختلف تشکیل شد که البته تشکیل هیئت‌های اجرایی کار بسیار مهم و زمان‌بر است؛ چرا که این هیئت‌ها باید ما را در تمامی مسیر یاری کنند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: اولین گام ما ایجاد هیئت‌های نظارت بود و گاهی مجبور بودیم بار‌ها به هیئت‌های نظارت رفت و آمد داشته باشیم که الحمدلله با همکاری شورای نگهبان این کار انجام گرفت.

او افزود: آموزش حدود ۳ هزار نفر از دست دست اندرکاران بصورت مستقیم انجام دادیم و حدود ۱۶ هزار نفر ثبت نام انتخابات شرکت که در نهایت بین ۵۲۳۲ توانستیم رقابت داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه در مرحله ثبت‌نام حدود ۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند، گفت: در نهایت توانستیم این رقابت را بین ۵ هزار و ۲۳۲ هزار نفر فراهم کنیم و رقابت در مجلس خبرگان بین ۲۵ نفر صورت گرفت.

او ادامه داد: ۲میلیون و ۹۰۰ هزار و ۳۱ نفر رای اولی بودند که حضورشان در انتخابات بسیار امر خوبی بود.

رحمانی فضای با بیان اینکه در مورد اینکه وزارت کشور چرا میزان شرکت را اعلام نکرد، بیان کرد: ما برای اعلام هر مشارکت باید فرآیند قانونی آن را طی کنیم که یکی از آن‌ها تایید صورتجلسه هیات‌های نظارت و اجرایی و تایید شورای نگهبان و وزارت کشور باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه ما برای اعلام مشارکت محدودیت قانونی داشتیم و سیستم ما ۹۹ درصد ارتباط داشت و زیر ۱ درصد به ما وصل نبود، گفت: ۴۲.۵۷ درصد میزان مشارکت بود.

او گفت: ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر رأی دادند که ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان بودند. در این میان حدود ۱ میلیون نفر انتخابات دوم اسفند را اداره کردند که این امر تشکیلات منسجم و آیین نامه های دقیق میطلبد، لذا اگر هر کس در جای خودش کار خود را به درستی انجام نمی‌داد شاهد انتخابات امن و سالم نبودیم.

وزیر کشور اظهار کرد: بیش از ۵۵ هزار دستگاه احراز هویت داشتیم و شاهد ارائه شناسنامه تقلبی و باطل نبودیم، لذا این مسائل با تلاش این یک میلیون صورت گرفت؛ همچنین وزارت آموزش و پرورش در انتخابات نقش برجسته‌ای داشت و عوامل مدرسه و معلمان کمک بسزایی داشنتد.

رحمانی فضلی گفت: وزارت نیرو علیرغم شرایط خاص خود که در بسیاری از استان‌ها و روستاها برقرار شده بود به ما قول داد که مشکل قطعی برق در هیچ جا وجود نداشته باشد، که این اقدام آنها قابل توجه است. مخابرات مانور عظیم ارتباطی را در انتخابات به نمایش گذاشت و بیش از ۲۵ میلیون نفر استعلام لحظه‌ای داشتند.

او با بیان اینکه  رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما زحمت بسیاری کشیدند و نقش بسیار مهمی در اطلاع‌رسانی تبلیغ و انتخابات داشتند، گفت: روزنامه‌ها، سایت‌ها و تمام کسانی که در فضای مجازی فعال بودند زحمت بسیاری کشیده‌اند؛ هرچند برخی از احزاب سیاسی دلخوری‌های بسیاری از فرآیند انتخابات داشتند، اما نهایتاً تشویق و حضور و مشارکت آنها قابل تقدیر است و امیدواریم فعال‌تر و موثرتر باشند.

وزیر کشور گفت: می‌توانیم با قدرت بگوییم که انتخابات سالم و دقیق مبتنی بر همان چیزی که قانون از ما خواسته بود انجام شد و از همه کسانی که در این زمینه نقش داشتند تشکر می‌کنم.

رحمانی فضلی گفت: می‌توانیم با قدرت بگوییم که انتخابات سالم و دقیق مبتنی بر همان چیزی که قانون از ما خواسته بود، انجام شد. از همه کسانی که در این زمینه نقش داشتند تشکر می‌کنم.

او در ادامه اظهار کرد: مشارکت در استان تهران ۲ میلیون ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر معادل ۲۶ ممیز ۲ درصد و در حوزه انتخابیه تهران، ری شمیرانات مشارکت ۲۵ ممیز ۴ درصد و تعداد ۱ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر شرکت کردند. همچنین در استان قم ۴۳ درصد مردم شرکت داشتند که قابل تقدیر است؛ افزون بر این استان کهگیلویه و بویر احمد با ۷۱ درصد بیشتر آمار مشارکت را داشتند.

وزیر کشور ادامه داد: رئیس جمهور از لحظه اول مطرح کرد که هرگاه موردی از ابتلا به بیماری کرونا در ایران تایید شد آن را مطرح کنید. برخی توصیه کردند که انتخابات و خصوصا انتخابات استان قم را عقب بیندازیم، اما بنده به عنوان مسئول این امر را نپذیرفتم؛ انتخابات باید طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شد، چراکه در غیر این صورت مجلس به موقع تشکیل نمی‌شد و این خلاف قانون اساسی است.

او درباره شیوع ویروس کرونا گفت: شرایط سیاسی، اقلیمی و همچنین کرونا، به نوعی بود که میزان آرا قابل قبول است لذا مردم در هر شرایطی آماده حضور در انتخابات هستند. امیدواریم مجلس جدید ما آماده عمل باشد و اعتماد عمومی را که بر اساس رای به آنها اعطا شده را نشان دهد.

رحمانی فضلی در ادامه اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی اقدامات مناسبی در بازگشایی خطوط هوایی که در اثر بارش برف بسته بود انجام داد ستاد کل نیروهای مسلح نیز در امر هماهنگی نیروهای مختلف اقدامات مناسبی انجام داد؛ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم کمک های بسیاری به ما کرد.

وزیر کشور گفت: در ماه‌های اخیر نزدیک به انتخابات شرایطی پدیدار شد که تبلیغات منفی علیه انتخابات صورت می‌گرفت که با هوشیاری عوامل اطلاعاتی و امنیتی و بسیج با آن مقابله شد؛ امیدوارم مجلس یازدهم مجلسی قدرتمند باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید