» فرهنگی، هنری » رادیو و تلویزیون » سلبریتی‌ها بی سر و صدا، دوباره مجری برنامه‌های تلویزیون شدند
رادیو و تلویزیون - صفحه اصلی - فرهنگی، هنری

سلبریتی‌ها بی سر و صدا، دوباره مجری برنامه‌های تلویزیون شدند

۱۶ اسفند ۹۸ 0۰66

بخشنامه‌ای که یک‌باره در افق صدا و سیما محو شد

حضور بازیگران در برنامه‌های تلویزیونی به عنوان مجری این روزها با افزایش روبه‌رو شده است؛ اتفاقی که بعد از ماجرای ممانعت از اجرای برنامه «ماه عسل» توسط بنیامین بهادری، کمتر شاهد آن بودیم.

به گزارش حوزه فرهنگی و هنری پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، رابطه میان تلویزیون و سلبریتی‌ها رابطه‌ای است که در یک سال گذشته حسابی شکرآب بوده است. تلویزیون برای جذب اسپانسر و داشتن برنامه‌های مشارکتی در فرمولی که از درآمدزایی پیامکی و ارزش افزوده حاصل می‌شد بسیاری از برنامه‌هایش را به ستاره‌های سینمایی سپرد. از گلزار و بنیامین بهادری تا اکبر عبدی و مهران رجبی و حتی پرستو گلستانی. اسم‌هایی که قطار شده بودند و یا مجری شدند یا بحث اجرای‌شان مطرح بود. گلزار در جشنواره تلویزیونی جام جم از این گفت که با آمدنش به تلویزیون تعداد مخاطبان این رسانه را بالا برده و همین گفته‌اش در کنار بحث شبهه در سیستم مسابقه‌های تلویزیونی مبتنی بر رویای بزرگ و جوایز میلیونی، سبب شد ناگهان بساط اجراهایی از این دست برچیده شود. 

همان زمان و با در گرفتن جنگ انتقادی میان برنامه‌سازان تلویزیونی با سلبریتی‌ها روی آنتن و انتقاداتی که در تلویزیون از این افراد می‌شد و درست در زمان داغ شدن خبر مهم سپرده شدن اجرای برنامه ماه رمضان «ماه عسل» به بنیامین بهادری، معاونت سیما از بخشنامه‌ای گفت که اجازه استفاده از هنرپیشه‌ها یا اساسا سلبریتی‌ها تنها در برنامه‌های تخصصی امکان‌پذیر است. بخشنامه‌ای که فقط ۶ ماه انگار جدی گرفته شد و حالا تلویزیون سراغ سام درخشانی و علیرام نورایی و پوریا پورسرخ رفته تا جدیدترین مجریانش باشند. علیرام البته طرفداران سنتی درمیان مدافعان رسانه‌ای تلویزیونی دارد اما انتخاب سام درخشانی باعث انتقاداتی شده است. 
درخشانی بعد از حملات تلویزیونی به او برای تولد فرزندش خارج از کشور، چند جمله‌ای علیه تلویزیون گفته بود و حالا گروه فعالان شبکه‌های اجتماعی معمولا مدافع تلویزیون، می‌گویند چرا برای کار به تلویزیون آمده و البته هیچ نمی‌گویند تلویزیون چرا سراغ او رفته است.
با این وجود به نظر می رسد رسانه ملی در این روزهای حساس بنا را بر این گذاشته که در روزهای ماندن مردم در خانه‌های‌شان از تمام ظرفیتش بهره بگیرد و به این بحث‌های همواره تکراری اقلا حالا، اهمیت بیش از اندازه ندهد.

در اواسط دهه هشتاد اگر مجریان برنامه‌های تلویزیونی را در سریال‌ها یا فیلم‌های سینمایی می‌دیدیم، خیلی تعجب نمی‌کردیم؛ به دلیل اینکه از سالیان قبل تعدادی از بازیگران پیش از اینکه بازیگریِ مقابل دوربین را تجربه کنند، اجرای برنامه‌هایی که برای جوانان و نوجوانان تولید می‌شد را برعهده داشتند. اما حالا چند سالی می‌شود که دیگر به مجری شدن بازیگران عادت کرده‌ایم. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بازیگران پیشنهاد بازی ندارند؟ یا اینکه دستمزد اجرای‌شان به اندازه‌ای مورد قبول است که به سمت اجرای برنامه‌ها ترغیب می‌شوند؟از سوی دیگر اگر قرار است اجرای تمام برنامه‌های تلویزیونی به بهانه‌های مختلف که شاید مهمترین آنها خواست اسپانسر باشد به بازیگران سپرده شود، پس تکلیف مجری‌های تلویزیون چه می‌شود؟ آیا عرصه اجرا اینقدر خالی از مجری متبحر و کاربلد شده که قرار است تمام برنامه‌ها را بازیگران اجرا کنند؟

مهران مدیری و رامبد جوان

مهران مدیری و رامبد جوان دو چهره‌ای هستند که در سال‌های اخیر بیشتر تمرکزشان را روی اجرای برنامه‌های «دورهمی» و «خندوانه» گذاشته‌اند و از سریال‌سازی کمی فاصله گرفته‌اند. شاید بتوان دلیل این موضوع را در افزایش سخت‌گیری‌ها و ممیزی‌ها و همچنین پایین آمدن کیفیت مجموعه‌های تلویزیونی و به روز نبودن خواست‌های مدیران تلویزیون با آنچه ذائقه مخاطب امروز می‌پسندند، دانست. از سوی دیگر احتمالا اجرا درآمد بیشتر و زحمت کمتری برای‌شان دارد. به همین دلیل است که در حال حاضر همه این دو چهره را به عنوان مجریِ ثابت برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی» می‌شناسند و از سریال‌های موفقی که در گذشته می‌ساختند تنها خاطره‌ای در ذهن مخاطب باقی مانده است. نکته‌ای که در این میان نباید فراموش کنیم این است که بیشتر مجری‌ها نمی‌توانند اجرای برنامه‌های دیگر را همزمان برعهده بگیرند یا اینکه بازیگری را تجربه کنند اما این موضوع درباره‌ بازیگران صدق نمی‌کند و می‌توانند همزمان که اجرای برنامه‌ها را عهده‌دار هستند، در مقابل دوربین هم به عنوان بازیگر قرار بگیرند. 

مهران غفوریان

مهران غفوریان که در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی همیشه به عنوان یک چهره‌ طناز حضور داشته، اجرای برنامه‌ «اعجوبه‌ها» را به عهده دارد و در این برنامه هم سعی می‌کند با شوخی‌های معمولش اجرای گرم و صمیمی‌تری از خود به نمایش بگذارد، اما به نظر می‌رسد در این راستا چندان موفق نبوده است. «ما همه با هم هستیم» آخرین فیلمی است که با بازی غفوریان در سینماها اکران شد و همچنین مجموعه‌ «زوج یا فرد» هم با بازی او، نوروز سال ۹۸ از شبکه‌ سه پخش شد که نتوانست به نسبت سریال‌های طنز سال‌های دور مخاطب تلویزیون را راضی کند. او البته تا پیش از این برنامه قصد داشت فصل جدیدی از «زیر آسمان شهر» را جلوی دوربین ببرد که در مصاحبه‌ای اعلام کرد مقدمات ساخت این سریال فراهم نشده است.

برنامه «اعجوبه‌ها» به تهیه‌کنندگی سروش گل‌محمدی یک برنامه استعدادیابی برای کودکان از سنین ۳ تا ۱۳ سال است که استعداد خاصی دارند و در این برنامه استعدادشان را به نمایش می‌گذارند. مهران غفوریان به عنوان مجری در این برنامه با شمایلی متفاوت ظاهر شده که مخاطب هنوز به چهره‌ جدید او عادت ندارد.

کامبیز دیرباز

مسابقه‌ «دست‌فرمون» با طراحی و کارشناسی بهنام صفاریان، کارگردانی مسعود صنم و تهیه‌کنندگی محمود محمودی، هر هفته شنبه تا دوشنبه از شبکه‌ نسیم پخش می‌شود که اجرای این برنامه را کامبیز دیرباز برعهده دارد؛ بازیگر پرکار سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی. 

بهنام صفاریان تسلط کامبیز دیرباز به اتومبیلرانی را دلیلی می‌داند که باعث شده تا اجرای این مسابقه را به عهده او بگذارد و همین توجیه شاید برای این کافی بود که بخشنامه عدم اجریا بازیگران در برنامه‌های تلویزیونی در مورد این بازیگر زودتر از دیگر همکارانش کنار گذاشته شود. دیرباز به دلیل فضای پرهیجان برنامه که قرار است به نوعی شبیه مسابقات اتومبیلرانی سرعت و مهارت باشد، تلاش می‌کند تا اجرای مهیجی از خود به نمایش بگذارد و به این وسیله مخاطب را با خود همراه کند. 

سام درخشانی

سام درخشانی از آن دسته بازیگرانی است که تا به حال به جز بازی وارد حوزه‌ دیگری از فعالیت‌های هنری نشده است. حتی او در یکی از مصاحبه‌هایش اعلام کرد که بازیگر یا خواننده باید تمرکزشان را روی یک شغل بگذارند تا از کیفیت کاری که انجام می‌دهند، کم نشود. اما اواخر بهمن ماه خبر مجری شدن او در برنامه‌ «ایران» در رسانه‌ها دست به دست شد و درخشانی هم به جمع بازیگرانی که اجرا را هم تجربه می‌کنند، اضافه شد.

هاشم رضایت تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارد که در ۱۵۶ قسمت برای پخش از شبکه اول سیما تولید می‌شود و پخش آن به صورت دو روز در هفته (چهارشنبه و پنجشنبه شب‌ها) خواهد بود. در نوروز ۹۹ هم این مسابقه به صورت هر شب و به شکل ویژه‌ای روی آنتن می‌رود. سوالات این مسابقه با شعار «ایران را با «ایران» بشناسید» در زمینه‌های فرهنگ و هنر، تاریخ، جغرافیا، ورزش، گردشگری، ادبیات، مشاهیر و سینما و تلویزیون طراحی شده است.

حمید گودرزی

فصل اول مسابقه‌ «پنج‌ستاره» سال ۹۶ روی آنتن شبکه‌ پنج رفت که اشکان خطیبی اجرایش را برعهده داشت. خطیبی در فصل دوم نتوانست در این مسابقه به عنوان مجری حضور داشته باشد و به همین دلیل دست‌اندرکاران مسابقه باز هم سراغ بازیگر دیگری رفتند و حمید گودرزی را جایگزین او کردند. بازیگری که هنوز هم خیلی‌ها او را با سریال «مسافری از هند» به یاد می‌آورند. گودرزی پیش از اجرای مسابقه‌ «پنج‌ستاره»، در برنامه‌ «۱۳ شمالی» هم به عنوان مجری مقابل دوربین قرار گرفته است. گودرزی در مسابقه‌ «پنج‌ستاره» در یک چارچوب اجرای آرامی را از خود به نمایش می‌گذارد که سعی می‌کند با شوخی‌هایش در لابه‌لای مسابقه، فضای دوستانه‌ای را رقم بزند. این مسابقه اما بعد از اعتراض‌ها به مسابقه «برنده باش» که سازوکاری تقریبا مشابه با «پنج ستاره» داشت از کنداکتور شبکه پنج خارج شد و حالا پس از چندماه فصل سوم این مسابقه‌ «پنج‌ستاره» بار دیگر به تازگی آغاز شده و هر هفته  پنجشنبه و جمعه‌ها  ساعت ۲۱ به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه پنج پخش می‌شود. علاوه بر این مسابقه، حمید گودرزی در یک سال گذشته هم اجرای برنامه ویژه شب یلدای شبکه پنج و هم ویژه‌برنامه نوروز آن را برعهده داشته است و گفته می‌شود اجرای برنامه نوروز این شبکه را هم به عهده خواهد داشت.

پوریا پورسرخ

پوریا پورسرخ هم یکی دیگر از مجریان جدید تلویزیون است. بازیگری که پیش از این، تجربه‌ اجرا نداشته و قرار است در مسابقه‌ «ایرانیش» برای اولین بار مقابل دوربین قرار بگیرد. این مسابقه به منظور حمایت از خانواده و فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی در شبکه دو تولید می‌شود. مسابقه‌ای که احسان ارغوانی تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده دارد و به گفته‌ او  تجهیزات منحصر به فردی دارد که قبلا در مسابقات دیگر تلویزیون ندیده‌ایم. «طراحی‌ها هم به نحوی صورت گرفته که کار از هیجان بالایی برخوردار است و تمام اعضای خانواده را به خود درگیر می‌کند. عنوان «ایرانیش» با تاکید بر اینکه «ایرانیش بهتر از خارجیشه» برای برنامه انتخاب شده و البته در کنار آن در طول مسابقه ما شاهد بازی های کاملا نوین در فضایی کاملاً ایرانی هم مواجه خواهیم بود.» حالا باید منتظر باشیم و ببینیم آیا پورسرخ می‌تواند در حوزه‌ اجرا هم موفق باشد یا خیر.

علیرام نورایی

مسابقه «مافیا» یکی از برنامه‌های تلویزیون است که بی‌سروصدا و بدون حاشیه از شبکه سلامت پخش می‌شود. مسابقه‌ای بر پایه یک بازی جهانی که به صورت گروهی انجام می‌شود. اجرای این برنامه را در فصل اول بهنام تشکر و در فصل دوم علیرام نورایی برعهده دارد. بازیگرانی که هر کدام به شیوه خود به اجرای این مسابقه مرموز پرداختند و هر کدام هم توانستند طرفدارانی داشته باشند. علیرام نورایی آخرین بار با «گاندو» و «از یادها رفته» در تلویزیون حضور داشت در «مافیا» سعی کرده مجری متفاوتی باشد و مانند فضای مسابقه که رازآلود است چهره‌ای مرموز از خود به مخاطب نشان بدهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید