» اجتماعی » نظری: از شهدای گمنام عطر آشنایی با عالم بالا و غربت با عالم دنیا به مشام می‌رسد
اجتماعی

نظری: از شهدای گمنام عطر آشنایی با عالم بالا و غربت با عالم دنیا به مشام می‌رسد

۲۰ مرداد ۹۵ 1۰11

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین سالگرد خاک‌سپاری دو شهید غواص در حوزه هنری، سه‌شنبه ۱۹ مردادماه با حضور هنرمندان، جمع زیادی از خانواده شهدا و عاشقان ولایت و شهدا، در این نهاد فرهنگی و هنری برگزار شد.

در این مراسم، بعد از پخش چند فیلم مرتبط با موضوع دلاوران هشت سال دفاع مقدس و اقامه نماز مغرب و عشا در محوطه باز، شعرخوانی، سخنرانی و مداحی انجام شد که با مجاورت مزار شهدا، از فضای معنوی خاصی برخوردار بود.

فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری، در این مراسم، ضمن خوشامدگویی به حاضران و خانواده شهدا، سخنانش را با ابیاتی از حافظ شروع کرده و در ادامه درباره شهدای گمنام گفت: شهدای گمنام، گمنام بودن را انتخاب کرده‌اند. هر بارگاه، مزار و مرقدی هم که برایشان ساخته شود، باز هم حس گمنامی دارند. از آن‌ها عطر آشنایی با عالم بالا و غربت با عالم دنیا به مشام می‌رسد. امیدوارم به حق این شهدای زنده گمنام، همه ما رهپوی این راه مقدس باشیم و با شفاعت ائمه و شهدا، به سلامت از این راه پرخطر عبور کنیم.

وی در ادامه، به فعالیت شاعران بعد از کشف پیکرهای شهیدان غواص اشاره کرد و با تأکید بر اینکه اهالی ادبیات با سرودن اشعاری تلاش کردند، به این عزیزان ادای دین کنند، شعری از رضا اسماعیلی را که برای آن‌ها سروده شده بود، به شرح ذیل خواند:

مرا به روشنی آفتاب دعوت کن
به رود و چشمه و دریا و آب دعوت کن

مرا به لهجه باران صدا بزن ای خوب
به باغ خیس نگاه سحاب دعوت کن

به سمت عصمت یک گل مرا ببر یک شب
مرا به چیدن بوی گلاب دعوت کن

مرا به آینه آسمان بزن پیوند
به روشنای نگاه شهاب دعوت کن

دلم گرفته از این ظلمت عدالت‌سوز
مرا به روشنی آفتاب دعوت کن

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین غیاث در سخنانی بیان کرد: یکی از مسائلی که در عزاداری امام حسین(ع) و سایر شهدا باید به آن دقت کنیم این است که عزاداری نوعی تجلیل است که بدون تحلیل ممکن است به بیراهه کشانده شود. بنابراین خوب است که در محافل عزاداری سالار شهدا و شهیدان هشت سال دفاع مقدس، قیام و حرکت شهدا را تحلیل کنیم.

وی با اشاره به قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: ایشان گفتند قیام من برای نفی دو چیز است؛ دنیا برای دنیا و قدرت برای قدرت. در فرهنگ حسینی، دنیا برای دنیا معنا ندارد بلکه دنیا برای آخرت است و قدرت برای قدرت نفی می شود؛ زیرا قدرت برای خدمت است. در وجوه اثباتی حرکت ایشان نیز این نکته وجود دارد که لازم است به دو موضوع توجه شود؛ ارتباط صمیمی با خدا و ارتباط صحیح با مردم؛ یعنی اگر پیرو شهدا هستیم باید فضا را به سمتی ببریم که این دو موضوع در آن رعایت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غیاث همچنین با تاکید بر اینکه رابطه انسان‌ها با هم نباید بر اساس ظالم و مظلوم استوار باشد، افزود: اگر می‌خواهیم تحلیلمان از امام حسین(ع)، دقیق و عمیق باشد، نباید در انواع رابطه از جمله کارگر و کارفرما، زن و مرد، دولت و ملت و… ظالم و مظلوم داشته باشیم. در رابطه صحیح طرفین باید به وظیفه خودشان عمل کنند تا حقی از کسی ضایع نشود و تبعیض وجود نداشته باشد نه این که عده‌ای فقیر باشند و عده دیگری که وابسته به برخی خاندان‌ها هستند، در رفاه باشند یا دزدی کنند و اشکالی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در غالب وصیتنامه هایی که از شهدا خوانده ام، به این موضوع تاکید شده که شهید عزاداری نمی‌خواهد بلکه پیرو می خواهد. بر این اساس، به جای عزاداری صرفا بر مبنای احساسات و اشک ترحم، باید عزاداری ادراکی داشته باشیم و اشکی که می‌ریزیم دو جنبه داشته باشد؛ اشک استغفار و اشک استمداد. ما باید از روح شهدا استمداد بطلبیم که به ما کمک کنند راه آینده را بهتر طی کنیم.

در پایان این برنامه، علیرضا قزوه، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در سخنانی نسبت به خانواده شهدا ابراز ارادت کرده و شعری را که برای شهدای غواص سروده بود، خواند. پس از آن، دعای توسل پایان بخش این شب روحانی به یاد شهدای گمنام غواص شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید