» اجتماعی » تجلیل از سیدفرید قاسمی در ارسباران
اجتماعی

تجلیل از سیدفرید قاسمی در ارسباران

۲۰ مرداد ۹۵ 1۰15

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین تجلیل از«فریدقاسمی» عصر دوشنبه ۱۸ مرداد با حضور حجت الاسلام محمود دعایی، شهرام گیل آبادی رییس مرکزارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و خبرنگاران فرهنگ و هنر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

دکتر سلیمانی ضمن خیرمقدم به میهمانان و خبرنگاران گفت: حرفه ارجمند خبرنگاری در پرتو شجاعت و قوت روحیه خبرنگاران شغل شریف و خوشنام در عصر ارتباطات است.

در ادامه استاد سیدفرید قاسمی اظهار داشت: یکی از محاسن تاریخ ،عبرت آموزی است یعنی که اشتباه گذشتگان را تکرار نکنیم. در حوزه رسانه، مطبوعات و چاپ اشتباهات تاریخی بی شماری داشتیم که اگر آنها را ببینیم و تکرار نکنیم آینده بهتری خواهیم داشت. به طور مثال: زمانی که شاهان صفوی به چاپخانه‌ای به خط صفوی اجازه چاپ دادند اگر به خط فارسی این اجازه صادر می‌شد، ایران اکنون در مرحله دیگری از رشد قرار گرفته بود.

قاسمی با اشاره به تاخیر در پذیرش پدیده‌ها، تکنولوژی و رسانه‌های نو در کشورمان تاکید کرد: این تاخیر در بسیاری زمینه‌ها آسیب جدی دارد همانطور که در زمان اختراع رادیو هرکس که می‌خواست رادیو داشته باشد باید از اداره نظمیه (شهرداری) طی مراحل گوناگون و تشکیل پرونده و پرس وجو از همسایگان مجوز می‌گرفت که دوبرابر پروانه‌های کسب امروز بود و در سردر خانه نصب می‌کرد تا بتواند از رادیو استفاده کند.

این استاد با تاکید به اینکه ما باید هوشمندانه از رسانه‌های نو استفاده کنیم خاطر نشان کرد: کاربری رسانه‌های نو در بخشی به سیاست گذاران ، تصمیم گیران و مجریان برمی‌گردد و در بخش دیگر به پیام آفرینان که نوع مراقبتشان با نوع دخالت سیاست گذاران متفاوت است.

وی تصریح کرد: امروزه ما، هرکدام وظایفی را  در قبال محمل‌های نو برعهده داریم از مدرس و محقق و رسانه نگار گرفته تا مجری و قانونگذار، نباشد که مانع چیزی شویم و بعد از ۲۰ سال آن را بپذیریم که باعث آسیب رساندن به کشور شود.

وی افزود: ما در عرصه رسانه هم پای مهارت آموزی تفکرورزی نداشتیم اگر این طور بود مهارت آموزی ما شکل دیگری می‌گرفت . ما باید علاوه بر سواد رسانه ای به فهم رسانه ای برسیم و بدون شناخت گذشته بسیاری از تصمیم گیری‌ها برای ما دشوار خواهد بود.

وی در ادامه با مثال اینکه در زمان آمدن تلگراف و در اوایل استفاده از آن حرف زدن مردم رایگان بود اما  بعد از اینکه این پدیده در بین مردم جا افتاد و هر کسی هر چقدر دلش می‌خواست از آن استفاده می‌کرد، بر سردرِ تلگراف‌خانه‌ها نوشتند «حرف مفت ممنوع» و سپس با محاسبه کلمات برایش قیمت تعیین کردند.

وی روزنامه نگاری در این دهه را به روزنامه نگاری نشسته توصیف کرد.

فرید قاسمی در این مراسم اظهارداشت: موقع کتاب نوشتن همیشه با خودم تحلیل محل نزاع و اینکه قصه چیست؟ و دعوا برسر چیست ؟ را مطرح می‌کنم.

در این آیین علیرضا سپهوندی به اجرای آواز  و فرشاد صارمی به تکنوازی کمانچه پرداختند.

در پایان این مراسم با حضور شهرام گیل آبادی رییس مرکز ارتباطات وامور بین الملل شهرداری تهران و محسن سلیمانی رییس فرهنگ سرای ارسباران لوح تقدیر به سیدفرید قاسمی اهدا شد و خبرنگاران فرهنگ و هنر به رسم یاد بود هدایا و شش نفر از مدعوین به قید قرعه جایزه نفیس دریافت کردند.

سید فرید قاسمی سال ۱۳۴۷ درتهران متولدشد. عرفان و ادبیات درخانواده وی موروثی است. وی مدرک کارشناسی ارشد خودرا در رشته ادبیات فارسی با موضوع اخوان ثالث منتقد ادبی و مدرک دکترا را در همین رشته با راهنمایی دکترپورنامداریان و مشاوره استاد کدکنی دریافت کرد. وی مسلط به دو زبان عربی و انگلیسی و ۲۳ سال است که به تدریس در عالیترین سطوح دانشگاهی مشغول است.

فرید قاسمی از سال ۱۳۸۶-۱۳۸۰ استاد دانشگاه صدا وسیما و از سال ۱۳۹۳- ۱۳۸۴ مدیر گروه زبان‌ها و ادبیات بنیاد دایره المعارف اسلامی بوده و هم اکنون عضو هیئت علمی و رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال است.

چاپ ۵۰ مقاله علمی پژوهشی و ۴۰ مقاله علمی در دانشنامه زبان و ادبیات فارسی، داوری جشنواره های خوارزمی و کتاب سال، انتشار آثاری چون داستان نوین درجهان اسلام، از طوس تا نوش، نقدساختاری اشعار در  اخوان ثالث و سخنرانی در بیش از ۲۰ کنگره علمی را می‌توان از جمله فعالیت های فرید قاسمی برشمرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید