» اجتماعی » یادمان هنرمندان دینی در جشنواره رضوی
اجتماعی

یادمان هنرمندان دینی در جشنواره رضوی

۲۱ مرداد ۹۵ 0۰31

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، آیین اختتامیه جشنواره رضوی، شب گذشته بیستم مردادماه در تالار گلشن شهر بجنورد برگزار شد.

در این جشنواره، شش نمایش جهت حمایت از اجرای عمومی معرفی شدند. جایزه بهترین نمایشنامه به امیر حامد برای نمایشنامه «دو بال قیچی» و بهترین کارگردانی به رضا حسینی برای نمایش «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» رسید.

همچنین امیر حامد برای نمایش «دو بال قیچی» بهترین بازیگری مرد و پرستش سلطانی برای نمایش «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» و صدیقه مشایخی برای بازی در نمایش «منظومه» جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کردند.

اجرای این مراسم که در ابتدا بر عهده شهرام شکیبا بود، در میانه به عهده سیاوش طهمورث نهاده شد تا اسامی برندگان را اعلام کند.

نخستین سخنران اختتامیه حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی، امام جمعه خراسان شمالی و نماینده ولی فقیه در استان بود که با اشاره به این آیه‌ای از قرآن کریم که می فرماید: «هرچه که خداوند آفریده است زیباست» ، خاطرنشان کرد: عالم هستی عالم زیباییهاست و ادیبان و هنرمندان ما به زبان شعر و با بهره از عالم هنر این زیبایی را به نمایش کشیده‌اند. آفرینش زیباست و اگر نازیبایی وجود دارد از بشر است و امروز وظیفه ماست که زیباییها را هنرمندانه پاس داریم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره هنر که می‌فرمایند «عده‌ای هنر را تجملاتی و تشریفاتی می‌دانند، مثل زعفران روی بشقاب برنج، اما من از بُن دندان به هنر معتقدم»، یادآور شد: هنر باید چند ویژگی داشته باشد که از آن جمله یکی این است که هنر متعالی است و نباید به سوی انحطاط حرکت کند. رسالت هنر حفظ کرامت انسان است و هنر باید جهت‌گیری مثبت داشته باشد و حیف می‌شود اگر در جهت تعالی هنر و  انسان نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: هنرمندان ما می توانند بن مایه آثار خود را از قرآن کریم و سیره اهل بیت وام بگیرند که در آن صورت ما شاهد هنر انسان ساز خواهیم بود. هنر متعالی فضیلت ساز است و هنر مبتذل فضیلت سوز می‌شود.

وی افزود: رسالت جشنواره تئاتر رضوی این است که می‌خواهد از دل رفتار و گفتار امام هشتم با ابزار هنر انسان را متوجه کرامت ذاتی خود کند. انسان با کرامت آفریده شده است و هنر باید این کرامت ذاتی را برجسته کند. جشنواره رضوی باید بهانه نقب زدن به روایات دینی باشد و این پیام جشنواره تئاتر رضوی برای هنرمندان کشور است.

حضور شریف اهالی تئاتر در جشنواره رضوی

بخش عمده‌ای از سخنرانی معمول مسئولان در قالب یک ویدئو کلیپ پخش شد تا محمود عزیزی، دبیر جشنواره اعلام کند: در این جشنواره احساس می‌شود گروههای حرفه‌ای تئاتر عاری از ترس و خوف وارد عمل شدند و حضوری انسانی و شرافتمندانه در تئاتر رضوی داشتند.

مهدی شفیعی، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز تاکید می کند: ویژگی جشنواره رضوی در خراسان شمالی حضور مردم علاقمند به تئاتر است و امیدوارم با فضایی که در استان وجود دارد و با استفاده از تالار شمس که به برکت همین جشنواره احداث شده، شاهد استمرار تئاتر در تمام ایام سال در این شهرستان باشیم.

حسین ثابت قدم وحید مدیر کل اداره هنرهای نمایشی خراسان شمالی نیز در سخنانی میزبانی جشنواره تئاتر رضوی را افتخاری برای مردم استان دانست و تاکید کرد: امیدواریم چراغ تئاتر رضوی روشن بماند و با برنامه‌ریزی اصولی بتوانیم توسعه فرهنگ رضوی را پی بگیریم و شاهد بلوغ جشنواره در مسیر جهانی شدن باشیم.

آیین گرامیداشت «علامه دهر» و «مهدی ایوبی»

آیین گرامیداشت احمد علامه دهر و مهدی ایوبی هنرمندان حوزه تئاتر رضوی بخش دیگر مراسم اختتامیه جشنواره یازدهم بود. در این بخش ابتدا یادداشت اصغر همت درباره احمد علامه دهر و یادداشت محمدرضا الوند درباره مهدی ایوبی با صدای نادربرهانی مرند و ایوب آقاخانی خوانده شد.

تئاتر هنر نقد است

علی مرادخانی ضمن اشاره به حسن نظر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی به هنرمندان کشور، تاکید کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در این سالها در فضای دینی باید انجام می‌دادیم و کمتر اتفاق افتاده، بهره‌مندی از حضور چهره‌های صاحب‌نام و صاحب اندیشه هنر کشور است که خوشبختانه در این دوره با حضور هنرمند بزرگی مثل استاد جمشید مشایخی محقق شده است.

مرادخانی پس از آنکه تماشاگران با شنیدن نام مشایخی، بازیگر برجسته تئاتر و سینمای ایران را تشویق کردند، به سخنان خود ادامه داد و گفت: جشنواره تئاتر رضوی حاصل زحمت هنرمندان تئاتر و مسئولان مرکز هنرهای نمایشی است که با همکاری نهادهای استانی خراسان شمالی توانستند، این رویداد را به جشنواره‌ای حرفه‌ای تبدیل کنند.  

وی با بیان اینکه نمایشهای بخش ویژه نوید می‌دهد ما در هنر دینی می‌توانیم آثار مهمی را عرضه کنیم، ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره از توان لازم برای اجرای عمومی در سراسر کشور برخوردارند و می‌توانند مردم را به سالنهای تئاتر بکشانند.

علی مرادخانی با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر رضوی باید در بجنورد پایدار بماند، خاطر نشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می‌کند تا بودجه جشنواره پایدار و مستمر باشد تا دبیرخانه بتواند برنامه‌های خود را پیگیری کند. امیدواریم مسئولان استانی کماکان همراه جشنواره رضوی باشند و رویدادی که مزین به نام امام رضا (ع) است، به حیات خود ادامه دهد.

وی اضافه کرد: ما برای فعالیت تئاتر رضوی، آمادگی داریم که در آینده امکانات بهتری را پیش‌بینی کنیم. با توجه به اینکه در کشورهای همسایه دغدغه‌های مشترکی درباره فرهنگ رضوی وجود دارد، می‌توانیم مثل سال گذشته آثار مشترکی را تولید کنیم و در فضای بین‌المللی حرکت کند.

مرادخانی یادآور شد: تئاتر محل چالش و بروز حوادث اجتماعی است. جایی است که ذاتش برخواسته از مباحث فلسفی است و به همه این دلایل به هنر اعتراض و نقد معروف شده است. در واقع تئاتر هنری است که در نهایت به یک گفتگو و ارتقای معرفت منجر می‌شود.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید