» اجتماعی » امام رضا (ع) طبق برنامه خداوند برای کادرسازی قیام مهدی موعود(عج) به ایران آمد
اجتماعی

امام رضا (ع) طبق برنامه خداوند برای کادرسازی قیام مهدی موعود(عج) به ایران آمد

۲۴ مرداد ۹۵ 1۰10

[ad_1]

حجت‎الاسلام ابوالقاسمی در گفت‎وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» با بیان این مطلب که در تاریخ نقل شده است یکی از دسیسه‎‎‌های مأمون آوردن امام رضا (ع) به ایران بوده است تا به رفتار امام اشراف داشته باشد و بعد هم ولایتعهدی را به ایشان تحمیل کند، گفت: ظاهر ماجرا چنین بود که مأمون با سیاست و تدبیر امام رضا (ع) را به ایران کشانده است، اما بر اساس آیات و روایات این ادعا غلط است. رسول‌الله (ص) در حدیثی می‎‌فرمایند: پاره‏‎ای از تن من در سرزمین خراسان دفن می‎‌‏شود که هیچ گرفتاری او را زیارت نمی‎‏کند، جز اینکه خداوند پریشانی را از او می‎‏‌زداید و هیچ گنهکاری به زیارت او نائل نمی‎‏شود، مگر آنکه خداوند گناهانش را می‏‎آمرزد. (وسائل‎الشیعه، ج۱۰، ص۴۳۷)

وی افزود: اینکه آمدن امام رضا (ع) به ایران از زمان رسول‌الله (ص) مطرح شده است، بیانگر موضوعی مهم است که در راستای برنامه‎‌های خداوند برای بشریت طراحی شده است و به معنای مدیریت امام رضا (ع) توسط مأمون در ایران نیست. امیرالمومنین (ع) ذیل آیه پایانی سوره تکویر «و ما تشاءون الا أن یشاءالله»،  می‌فرماید: «إن قُلُوبنا اَوعیَهٌ لِمَشیَّهِ اللهِ فَاذا شاءَ شِئنا» ، قلب ما ظرف خواسته‌‎های خداست و هر آن چیزی که خدا بخواهد، ما هم می‌‎خواهیم. (الهدایه‌الکبری:۳۵۹؛ دلائل‌الامامه: ص۵۰۶)

حجت‎الاسلام ابوالقاسمی با بیان این مطلب که هیچ کسی بر اساس این آیه و حدیث نمی‎‌تواند چیزی را به امام (ع) تحمیل کند، اظهار کرد: اینکه بگوییم مأمون، امام رضا (ع) را برای آمدن به ایران مجبور کرد، حرفی کاملاً غلط است، چرا که امام (ع) با محوریت برنامه‎‌ها و اوامر الهی عمل می‌‎کند و خدا در هر جایی به هر گونه‌‎ای اراده کند، ظرف اراده الهی خواهند بود، همچنان که خدا خواست و امام رضا (ع) به ایران آمد و در مقابل، جاییکه اراده الهی نباشد، کسی نمی‌‎تواند مانع آن شود.

وی با بیان اینکه اگر آمدن امام رضا (ع) به ایران طبق برنامه خدایی نبود، امام (ع) ایستادگی و چه بسا جان خود را هم فدا می‎‌کردند، خاطرنشان کرد: در این امر که آمدن امام رضا (ع) به ایران با اراده الهی صورت گرفت و خدا شخصیت پستی چون مأمون را در این ماجرا به بازی گرفت، تردیدی وجود ندارد، گرچه به حسب ظاهر مأمون، امام (ع) را به ایران فراخواند، اما حقیقت چیز دیگری است.

۲۳ سال نبوت محمد رسول‌الله برای معرفی علی ولی‌الله

حجت‎الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به این وعدۀ الهی که خدا هیچ کاری را عبث و بیهوده انجام نمی‎‌دهد، گفت: اگر رسول‌الله (ص) ۲۳ سال نبوت می‎‌کنند، این ۲۳ سال تلاش در جهت زمینه‌‎سازی برای معرفی امیرالمومنین (ع) است. خدا در آیه ۵۷ قرآن کریم می‎‌فرماید: «… وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ…»، اینکه خدا می‎‌فرماید اگر چنین نکنی، رسالتت را پیش نبرده‎‌ای، به معنای این است که آمدن رسول‎‌الله (ص) و ۲۳ رسالتشان، منوط به معرفی امیرالمومنین (ع) است و آمدن امیرالمومنین (ع) نیز زمینه‎‌ساز ماجراهای بعدی است، بدین ترتیب حضور هر کدام از معصومین (ع) طبق برنامه و نظام الهی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه برای پیدا کردن چنین نظمی لازم است تمام ۱۴ معصوم (ع) را یکجا در نظر بگیریم، یادآور شد: ۱۴ معصوم (ع) ۱۴ قطعه از یک تصویراند که هر کدام را به تنهایی و مجزا نمی‎‌توان بررسی کرد و اگر می‎‌خواهیم این ۱۴ منبع نور را مورد بررسی قرار دهیم، باید ابتدا آنان را کنار هم بچینیم و پس از آن با بررسی روایاتی چون «کلّنا من نور واحد»، به بررسی و مطالعه دقیق آن بپردازیم.

حجت‎الاسلام ابوالقاسمی افزود: اینکه اهل‎بیت (ع) از یک نور هستند، حکایت از این دارد که آنان یک تصویراند، حال قرار گرفتن این ۱۴ نور در کنار هم، تصویر «ظهور» را به نمایش خواهد گذاشت و اینگونه برپایی حکومت خدا روی زمین نتیجه گرفته می‎‌شود و ۱۲۴ هزار پیغمبر و برخی شیعیان نیز به ترتیب اجزای کوچک و کوچک‌تر این تصویر را تشکیل می‎‌دهند، بر این اساس نتیجه می‌‎گیریم که آمدن امام رضا (ع) در پی زمینه‎‌سازی ظهور امام زمان (عج) است و نور وجودشان هنوز در این مسیر در حال اثرگذاری است.

وی با اشاره حدیث «اذا رأیتم الرایات السود خرجت من قبل خراسان فأتوها ولو حبو على الثلج فإن فیها خلیفه الله المهدی»، اگر دیدید پرچمهای سیاهی از سرزمین خراسان به راه می‎‌افتد، به آن پرچمهای سیاه ملحق شوید، ولو اینکه چهار دست و پا روی یخ خودتان را بکشانید، زیرا در آن عده که پرچم سیاه به دست گرفتند، خلیفۀ خدا، مهدی (ع) است، اظهار کرد: این حدیث بیانگر فضای آخرالزمان است، به این معنا که عده‎ای برای یاری امام زمان (عج) راه افتادند که مشخصۀ آنان نیز خراسانی بودن آنان است.

وی تأکید کرد: امام رضایی که سالها پیش بنا بر برنامه‎‌ای الهی به خراسان آمدند، سالها بعد از ایشان عده‎‌ای از همان خراسان برای همراهی و نصرت مهدی ایشان تربیت می‎‌شوند و به این ترتیب، آمدن امام رضا (ع) زمینه‎‌ساز تربیت آن عده در خراسان است، چراکه وقتی احادیث این برهه از زمان را مورد بررسی و مطالعه قرار می‎‌دهیم، می‎‌بینیم بزرگ‌‎ترین لشگری که امام زمان (عج) را در فضای آخرالزمان همراهی می‎‌کند، لشگری است که از خراسان بپا می‎‌خیزد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید