» صفحه اصلی » خیرآبادی: بنا حق استادی بر گردن من دارد/ من هم سرمربی ایران بودم، سوریان را به المپیک می‌آوردم
صفحه اصلی

خیرآبادی: بنا حق استادی بر گردن من دارد/ من هم سرمربی ایران بودم، سوریان را به المپیک می‌آوردم

۲۶ مرداد ۹۵ 1۰6

[ad_1]

جمشید خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به ریو، در مورد تعیین تکلیف ۴ وزن از مسابقات کشتی فرنگی المپیک ۲۰۱۶ و ناکامی حمید سوریان در این مسابقات با توجه به اینکه او سال‌ها به عنوان مربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران کنار سوریان حضور داشته، اظهار داشت: بحث حمید سوریان بحثی جداگانه نسبت به همه کشتی‌گیران دیگر است. حمید دین خود را به کشتی ادا کرده و به گردن کشتی هم حق داشته است. این‌طور نبوده که محمد بنا بتواند یک جوان یا کشتی‌گیر دیگری را به جای سوریان به ریو بیاورد. حتی اگر حمید سوریان، سهمیه المپیک ۲۰۱۶ را نمی‌گرفت و کشتی‌گیر دیگری سهمیه را کسب می‌کرد؛ اگر من هم سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران بودم، باز حمید سوریان را به برزیل می‌آوردم.

وی ادامه داد: حمید سوریان واقعاً خیلی دل مردم ایران را شاد کرده و مدال‌هایی که کسب کرده، تکرار شدنی نیست. پس حمید سوریان یک اعجوبه استثنایی است که بر گردن کشتی و ورزش ایران حق دارد. محمد بنا هم دین خود را به بهترین نحو نسبت به سوریان ادا کرد. من تنها از یک موضوع ناراحتم و واقعاً تأسف می‌خورم و حتی اشکم بدون ریا درآمد که ای کاش حمید سوریان خوب تمام می‌کرد. ای کاش سوریان مدال می‌گرفت و بعد از دنیای کشتی خداحافظی می‌کرد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان تصریح کرد: سرداری که ۷ مدال طلای جهان و المپیک را دارد، ای کاش می‌توانست در ریو هم مدال بگیرد. در هر صورت هیچ چیز از شایستگی‌های او کم نمی‌شود.

خیرآبادی درباره اینکه سوریان در وقت‌های دوم کشتی‌های خود دچار افت می‌شد، گفت: من از نزدیک تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی ایران را ندیده‌ام که بتوانم نظر بدهم. دوستان دیگری هستند که می‌توانند نظر بدهند. محمد بنا بهتر می‌تواند به این سؤال جواب بدهد. واقعیت امر این است که من برای نتیجه‌ای که سوریان در این مسابقات گرفت، متأسف هستم ولی اجازه بدهید به بحث فنی ورود نکنم. چون منطقی هم این است که چنین کاری انجام ندهم. چون نفرات ایران هم نمی‌توانند روی تمرینات من نظر بدهند چون از نزدیک کنار تیم نبودند تا تمرینات را ببینند. من هم همین شرایط را دارم و یک جلسه از تمرینات تیم کشتی فرنگی ایران را ندیده‌ام تا بتوانم نظر بدهم و بگویم تمرینات ایران چه نوع بوده، کجا بوده و به چه صورتی بوده، چه اندازه لاکتیکی بوده و … من زمانی می‌توانستم نظر بدهم که کنار تیم باشم یا بدنساز یا برنامه‌ریز تیم یا به عنوان عضوی در کادر فنی باشم، آن زمان می‌توانستم نظر فنی بدهم. در هر صورت من واقعاً هیچ اظهار نظری در این مورد نمی‌توانم داشته باشم. اگر هم نظر بدهم، درست از آب در نمی‌آید چون خودم نزدیک تیم نبودم.

وی در مورد شرایط تیم ملی کشتی فرنگی ایران و شروع نه‌چندان خوب ملی‌پوشان و اینکه برخی توقع تکرار کسب ۳ مدال المپیک ۲۰۱۲ لندن را داشتند، گفت: شما به تمام تیم‌های بزرگ دنیا غیر از روسیه نگاه کنید. هیچ تیمی اینطور نیست که کارش پایدار باشد. در لندن کاری مهم و استثنایی انجام شد ولی این موضوع دلیل بر این نیست که تیم ملی کشتی فرنگی ایران در هر المپیک مثل لندن عمل کند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: واقعاً می‌گویم ایران در داوری بی‌پناه است. الان می‌گویند آذربایجان در داوری، مافیا و نفوذ دارد ولی خدا شاهد است که این‌طور نیست. کشتی سوم-پنجم روشن بایراموف را دیدید؟ رئیس کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی دنیا که آلمانی است به مربی ما که آلمانی بلد است، گفت «صد درصد پوئن بایراموف را ندادند. من به لالوویچ (رئیس اتحادیه جهانی کشتی) و مامیاشویلی (رئیس فدراسیون روسیه) گفتم که این پوئن را ندادند.» دو داور را هم قطعاً محروم خواهند کرد. چون داور وسط، پوئن و اخطار را داد. یک دقیقه و ۲۰ ثانیه به پایان زمان کشتی مانده بود که دنبال کرد و زد. سر در سینه را ندادند. در حالی که همین یک پوئن و یک اخطار، تعیین‌کننده بود. اینطور نبود که پوئن فنی رد و بدل شود. در هر صورت هم آذربایجان و هم ایران از لحاظ داوری واقعاً جایگاهی ندارند تا اجازه ندهند به آنها ظلم شود.

خیرآبادی تأکید کرد: در هر صورت متأسفانه نتیجه‌ای که خود آقای بنا و دوستان دیگر انتظار داشتند، نتوانستند بگیرند ولی باز هم خدا بزرگ است. یک برنز گرفته‌اند و ان‌شاءالله بتوانند دو مدال دیگر در وزن ۶۶ و ۹۸ کیلوگرم بگیرند. من به آقای بنا گفتم قاسم رضایی در وزن ۹۸ کیلوگرم با توجه به قرعه جدولی بسیار خوبی که نصیبش شده می‌تواند طلا بگیرد. دو حریف خوب او که روسیه‌ای و ارمنستانی هستند در سمت دیگر جدول قراردارند. قاسم اگر ۷۰ درصد خودش باشد می‌تواند فینالیست شود. البته در فینال همه چیز فرق خواهد کرد. ان‌شاءالله هم قاسم و هم امید خان نوروزی عزیز که من حس و حال دیگری نسبت به او دارم، نتیجه بگیرند. نوروزی هم در گروه خیلی خوبی قرار گرفته است. در پایین جدول همه خوب‌ها با یکدیگر دیدار می‌کنند. کشتی‌گیران روسیه، آذربایجان، کره جنوبی که قهرمان جهان است، ارمنستانی و مجارستانی همه در پایین جدول هستند. در بالای جدول فقط کشتی‌گیر آلمانی به همراه امید نوروزی حضور دارند که ان‌شاءالله امید خان با قابلیت‌هایی که دارد، بتواند به فینال صعود کند.

وی درباره اینکه آیا بعد از المپیک ۲۰۱۶ در تیم ملی جمهوری آذربایجان می‌ماند یا خیر، گفت: من دو ماه پیش تمام کارهایم را ردیف کرده‌ام. قراردادم با آذربایجان روز بعد از اتمام مسابقات کشتی المپیک به پایان می‌رسد. یک روز بعد از المپیک، قرارداد من تمام شده و من از همین حالا وسایل زندگی‌ام را جمع کرده‌ام و و زن و بچه‌ام هم می‌دانند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان در خصوص احتمال بازگشت به ایران تصریح کرد: پیشنهادهایی وجود دارد ولی واقعیت امر این است که خود من به حدی استرس دارم و اینقدر خسته هستم که فعلاً به پیشنهادات فکر نمی‌کنم. از ۱۳۷۵ که در اردوهای تیم ملی بودیم تا به حال، دو روز نتوانسته‌ایم برای خانواده‌مان وقت بگذاریم. فعلاً برنامه خاصی ندارم ولی قطعاً با هر نتیجه‌ای؛ چه ۵ مدال طلا می‌گرفتم و چه هیچ مدالی نمی‌گرفتم، قراردادم با آذربایجان تمام شده است ولی برای آینده‌ام هنوز تصمیم نگرفته‌ام.

خیرآبادی در مورد امکان همکاری مجدد با محمد بنا گفت: محمد آقا حق استادی بر گردن من دارد. من همیشه گفته‌ام خیلی از چیزهایی که در مربیگری و در مدیریت یاد گرفته‌ام، از ایشان است. مواردی که خیلی هم به درد من خورده است. در نتایجی که توانستم در مسابقات جهانی، جام جهانی یا بازی‌های اروپایی بگیرم، شاگردی محمد بنا خیلی کمکم کرد ولی امکان همکاری دوباره خیلی سخت است. چون من دیگر آن انگیزه و توانایی‌ها را ندارم.

وی درباره اینکه گفته می‌شود محمد بنا بعد از المپیک ۲۰۱۶ در جایگاه دیگری مانند مدیر تیم‌های ملی به فدراسیون کمک خواهد کرد و آیا ممکن است جمشید خیرآبادی سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران شود، اظهار داشت: محمد بنا همیشه برای من استاد بوده و خواهد بود. هیچ زمانی غیر از این حرف را از من نخواهید شنید. کاری ندارم که ایشان، من را به عنوان شاگرد قبول داشته باشد یا نه ولی ایشان استاد من است. من همیشه اسم کسی که چیزی از او یاد گرفته باشم را به نیکی خواهم برد. بقیه موارد به آینده موکول می‌شود. اینکه محمد بنا واقعاً نخواهد مربیگری کند یا بخواهد در ایران مربیگری کند یا کشورهای دیگر به او پیشنهاد دهند می‌ماند برای چند ماه آینده و بعد از المپیک. سال میلادی که تمام شود، همه چیز مشخص خواهد شد. چون قراردادهای جدید را از اول سال جدید میلادی خواهند بست ولی همه این مسائل هیچ چیزی از این مسئله کم نمی‌کند که من به عنوان طلبه ایشان و کسی که از او یاد گرفته‌ام، همیشه اسم ایشان را به عنوان استاد خودم خواهم برد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید