» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » بازخوانی رساله روحانی مشروطه‌خواه اراک توسط یوسف نیک‌فام
سینما و تئاتر

بازخوانی رساله روحانی مشروطه‌خواه اراک توسط یوسف نیک‌فام

۳۱ مرداد ۹۵ 0۰7

[ad_1]

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ یوسف نیک‌فام نویسنده و پژوهشگر اراکی رساله‌ای خطی از آیت‌الله آقانورالدین حسینی عراقی روحانی مشروطه‌خواه اراک را بازخوانی، تنظیم و منتشر می‌کند.

آیت‌الله آقانورالدین حسینی با وقوع جنبش مشروطه‌خواهی در ایران به صف مشروطه-خواهان اراک می‌پیوندد. در بدو مشروطیت در اراک همچون دیگر شهرستان‌ها، نهضت مشروطه‌خواهان جنب و جوشی در بین اهالی اراک برپا نموده و مردم دسته دسته به تشکیل انجمن‌های سرّی و غیر سرّی اقدام می‌کنند. وقتی که علم مشروطیت بر فراز کاخ گلستان به اهتزاز درمی‌آید در اراک نیز انجمن ولایتی تأسیس شد که ریاست آن با آقانورالدین حسینی بود.  با به توپ بسته شدن مجلس، این انجمن نیز به تعطیلی کشانده می‌شود.

این پژوهشگر درباره این رساله به خبرنگار فارس می‌گوید: «آیت‌الله آقانورالدین حسینی عراقی یکی از روحانیون فقیهی در اراک است که مردم شهر پس از گذشت سالها، همچنان از او به نیکی و احترام و یاد می‌کنند و ارادت خاصی به او دارند. از اقدامات مهم او در اراک می‌توان به نجات اراک از غارت لشکر سالارالدوله و مهاجرت جهادی در زمان جنگ جهانی اول و دفاع در برابر اشغالگران کشور است. او در هنگام این مهاجرت رسالاتی می‌نویسد. تفسیر قرآن او با نام «القرآن و العقل» که از ابتدای سورۀ بقره تا سوره احزاب را دربرمی‌گیرد، و رساله‌ای در اصول عقاید در این هنگام نوشته شده‌اند.»

تفسیر «القرآن و العقل» به کوشش یکی از شاگردانش، فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ محمدعلی مصلحی اراکی منتشر شده و این رساله نیز که در اصول عقاید نوشته شده و نسخه‌ای از آن نزد ابراهیم دهگان، یکی دیگر از شاگردانش بوده توسط یوسف نیک‌فام در حال بازخوانی و تنظیم است تا پس از پایان کار منتشر شود.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید