» اجتماعی » زیارت مخصوص امام رضا(ع) سنت علمای ایرانی و سند آن سید ابن طاووس(ره) است
اجتماعی

زیارت مخصوص امام رضا(ع) سنت علمای ایرانی و سند آن سید ابن طاووس(ره) است

۳ شهریور ۹۵ 0۰10

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» حجت‌الاسلام سیدعلی بطحائی با حضور در بین خبرنگاران باشگاه خبرگزاری تسنیم «پویا» در مکان نمازخانه این باشگاه، ضمن اشاره به زیارت مخصوص امام رضا(ع) مصادف با ۲۳ ذیقعده گفت: روز ۲۳ ذی‎القعده که مصادف با روز زیارتی مخصوص امام  رضا(ع) است سند روایی ندارد، اما سید بن طاووس در اقبال الاعمال در اعمال این روز می‎گوید: یکی از اعمال روز ۲۳ ذی‎القعده زیارت امام علی بن موسی‎الرضا(ع) است و عده‎ای از علمای غیر عجم (ایرانیان) قائل به این بودند که شهادت امام(ع) روز ۲۳ ذی‎القعده است و به زیارت حضرت می‎رفتند؛ البته مرحوم شیخ عباس قمی هم این زیارت مخصوصه را در مفاتیح نیاوردند. بنابراین می‎توان گفت زیارت امام رضا(ع) در این روز سیره اصحاب بوده است.

وی درباره شخصیت والای سید بن طاووس اظهار کرد: آیت‎الله جوادی آملی نسبت به شخصیت سید بن طاووس گفتند «السید سندٌ» یعنی هرچه سید نقل کند، گویی از یک منبع روایی به دست آمده است. علمای مشهور شیعه نیز نسبت به سید بن طاووس این نظر را داشتند که ایشان به طور مکرر خدمت امام زمان(عج) مشرف می‎شدند.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند: (لَا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ سُنَّهٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ نَبِیِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ وَلِیِّهِ فَالسُّنَّهُ مِنْ رَبِّهِ کِتْمَانُ سِرِّهِ … وَ أَمَّا السُّنَّهُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُدَارَاهُ النَّاسِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِیَّهُ ص بِمُدَارَاهِ النَّاسِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِیَّهُ ص بِمُدَارَاهِ النَّاسِ فَقَالَ‏ خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ؛ مؤمن، مؤمن نیست مگر اینکه سه خصلت در او باشد، سنتى از پروردگارش، سنتى از پیامبرش و سنّتى از مولایش. سنّت پروردگارش، حفظ اسرار خویش است و اما سنت پیامبر مدارا کردن با مردم است، خداوند پیامبرش را به‏ مدارا کردن با مردم امر مى‏‌کند و مى‏‌فرماید: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ». طبق این حدیث یکی از آموزه‎هایی که مؤمن باید از خداوند بیاموزد، کتمان اسرار که همان ستارالعیوب بودن است.

بطحائی با اشاره به اینکه صفت ستار بودن خداوند باید الگوی اهل رسانه باشد، اظهار کرد: اهل رسانه اگر در صحت و سقم اخبار شک دارند، دلیلی بر انتشار آن خبر نیست، زیرا آبروی مؤمن در معرض خطر قرار می‎گیرد و ریختن آبروی مؤمن از گناهان کبیره محسوب می‎شود.

وی با اشاره به این بخش از حدیث که مؤمن باید سنتی از پیامبر(ص) داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این حدیث امام رضا(ع) سنت پیامبر را مدارای با مردم معرفی کردند. بنابراین اینطور نباشد چون ابزاری مانند رسانه دست ماست، ناراحتی‎های شخصی را در کارهایمان اعمال کنیم؛ بلکه یکسری جاها اگر هم توانایی این کار را داریم نباید انجام دهیم. بنابراین وفق و مدارا با مردم را می‎توانیم از رسول‎الله(ص) بیاموزیم. ایشان حتی با دشمنان خود مدارا می‎کردند.

بطحائی با بیان این بخش از حدیث که مؤمن باید سنتی از مولایش داشته باشد، گفت: امام رضا(ع) ویژگی صبر در مقابل سختی‎ها و مشکلات را از بایسته‎های مؤمن معرفی کردند و فرمودند «وَ أَمَّا السُّنَّهُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ؛ مؤمن باید سنتی از ولیّش داشته باشد، پس صبر در سختی‎ها و مشکلات است». طبق روایت صبر بر سه چیز است:  بر معصیت، طاعت و مصیبت که یک مؤمن باید واجد این صفات باشد.

انتهای‎پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید