» اجتماعی » «زند» رگ خواب مخاطب را خوب می‌شناسد
اجتماعی

«زند» رگ خواب مخاطب را خوب می‌شناسد

۷ شهریور ۹۵ 0۰10

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم – یاسر شیخی یگانه:

ترکیب سازها بر روی صحنه نشان از اجرا و صداهیِ خاصی دارد. تار و کمانچه و تنبک به نمایندگی از سازهای موسیقی ایرانی، بیس و گیتار به نمایندگی از موسیقی پاپ و پیانو هم که سازی کلاسیک است بر روی صحنه چیده شده‌اند. شاید همین چینش سازها و صداهی خاص گروه «زند» موجب شده که در صندلی‌های مرکز همایش‌های برج میلاد جای خالی به چشم نیاید.

ما سرخوشان مست دل از دست داده‌ایم
همراز عشق و هم‌نفس جام باده‌ایم

این شعر را مخاطبان موسیقی ایرانی با اثری از محمدعلی کیانی‌نژاد به یاد دارند. در اثر کیانی‌نژاد که چند دهه پیش اجرا شده، ریتم‌ها و آوازها منطبق بر اصول آهنگسازی در موسیقی ایرانی است، اما اینجا در برج میلاد ماجرا متفاوت است. آنچه علی زندوکیلی می‌خواند به موسیقی امروزی و حتی پاپ نزدیک‌تر است، هر چند که شعرش از حافظ باشد. به هر روی انرژی این قطعه انتخاب خوبی برای آغاز یک کنسرت پرانرژی بود.

علی زندوکیلی خواننده گروه «زند» اجرای خود را با «به سوی تو» ادامه داد. این قطعه را از آنجایی که قدیمی است و مردمان بسیاری با آن خاطره دارند؛ حاضران در سالن با صدای بلند همخوانی کردند:

«آب در آتش»،‌ «ناردونه»، «دو زلفونت بود تار ربابم/ چه میخواهى از این حال خرابم» و «گلنار» قطعه‌های بعدی بودند.

در اجرای قطعه‌هایی مانند «گلنار» که از آثار قدیمی موسیقی ایرانی است، حاضران در سالن همایش‌های برج میلاد همراهی یک‌صدایی با خواننده داشتند. اجرای این آثار و استقبالی که هم جوانان و هم نسل‌های گذشته از این قطعه‌ها داشتند نشان از مقبولیت این موسیقی در میان عامه مردم دارد و ثابت می‌کند که این آثار هنوز هم با وجود گذشت زمان، ماندگار هستند.

«یادى به رنگ امروز» آلبومی است که پیش‌ترها با صدای علی زندوکیلی اجرا شده است؛ ۶ شهریور ۱۳۹۵ در بخشی از کنسرت گروه «زند» ریمیکسی از چهار قطعه این آلبوم اجرا شد. «دامن کشان»، «شب هاى تهران»، «تا بهار دلنشین» و «زندگى خوب است» چهار قطعه‌ای بودند که در یک بخش و ترکیبی از آنها اجرا شد. در کنار این ریمیکسی که با آثار منتشر شده همراه بود، برخی از آثاری که در کنسرت شب گذشته گروه «زند» اجرا شد، قطعه‌هایی از آلبوم تازه این گروه بود.

علی زندوکیلی که بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون بازخوانی آثار قدیمی موسیقی ایرانی است؛ در کنسرت شب گذشته با یادی از مجید وفادار، همایون خرم، معینی کرمانشاهی و بیژن ترقى به این هنرمندان ادای احترام کرد. زندوکیلی گفت: جا دارد از خاطره سازانى یاد کنیم که باعث مى‌شوند حالمان خوب شود و آهنگ‌هایشان هنوز براى ما خاطره مى‌سازد.

«عطر خاطره»، «یه شب تو خواب وقت سحر»، قطعه‌اى براساس ملودی شیرازى، «لالایى» و «پادرى»، «آه سرد»، «فقط دعا کن»، «رفتى»، « دلم هواى تو کرده» و «سیه مو» قطعه‌هایی بودند که تا پایان این کنسرت اجرا شدند.

گروه «زند» در تمام طول اجرا تلاش داشت و البته تلاش داشته و شاید تلاش خواهد داشت که پلی میان سنت و مدرنیته باشد. این گروه آثار قدیمی را بازخوانی می‌کند و در عین حال، حال و هوای امروزی به این آثار می‌دهد. حتی برخی از آثار آهنگسازی شده توسط اعضای گروه یا آهنگسازان دیگر، از ملودی‌های فولکلور بهره گرفته‌اند. آنان خوب می‌دانند که ملودی‌های نابِ محلی بهتر از هر چیز دیگری روی مخاطبان ایرانی تاثیر می‌گذارد. ریتم‌های کردی و حتی گاهی لری در اجرای گروه «زند» به گوش می‌رسید که باز هم نشان از شناخت آنان نسبت به رگ خواب مخاطب است.

علی زندوکیلی در بخشی از اجرای شب گذشته‌اش با یادی از بزرگان آواز و موسیقی ایران کرد و از تماشاگران خواست یک دقیقه به احترام استاد آواز ایران سکوت کنند. در
در گروه «زند» نوازندگی کمانچه برعهده سینا علم بود، صحاب علم تار می‌نواخت، امید غفوریان گیتار و پیانو، افشین بابایی سازهای کوبه‌ای و رامتین اتابکی بیس می‌نواختند.

اسدالله یکتا، کمند امیرسلیمانی ، یوسف صیادی، رضا ایرانمنش، بهنام تشکر و سیاوش خیرابى از جمله هنرمندانی بودند که شب گذشته در دو سانس برگزاری کنسرت گروه «زند» مهمان این اجراها بودند.

همچنین این کنسرت مهمانی ویژه به نام عرفان همتی داشت که او از کودکان کار است. برگزاری کنسرت گروه «زند» برعهده موسسه فرهنگی هنری رنگین کمان هنر جوان بود.  تهیه کننده این کنسرت نیز سپهر صاحبی و مدیر برنامه هم محمود شبیری بود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید