» اجتماعی » پیاده‌روی اربعین نمونه بارز شور و شعور عاشقان کربلاست/ اعلام شرایط شرکت در کنگره «عبرات»
اجتماعی

پیاده‌روی اربعین نمونه بارز شور و شعور عاشقان کربلاست/ اعلام شرایط شرکت در کنگره «عبرات»

۸ شهریور ۹۵ 0۰6

[ad_1]

سیدحمیدرضا برقعی، دبیر دومین کنگره شعر اربعین(عبرات)، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اهمیت اربعین در تاریخ و فرهنگ تشیع گفت: اربعین تنها یک روز نیست، بلکه یک حرکت بزرگ است که موجب آغاز شناخت قیام حسینی است. اربعین قیام امام حسین(علیه السلام) را به موضع برتر تبدیل ‌کرد و تا امروز ثمرات آن مشخص است. این سیل جمعیت برای زیارت اربعین از ثمرات حرکتی است که از چهلمین روز‌ شهادت حضرت سیدالشهدا آغاز شد. در یک جمله باید عرض کنم که اربعین بازتاب پویایی و امتداد حرکت امام حسین علیه السلام است.

وی با اشاره به ظرفیتی که اربعین شهادت امام حسین(ع) و حضور میلیونی شیعیان در این ایام در کربلا در اشاعه فرهنگ تشیع یادآور شد: ظرفیت تبلیغی اربعین بسیار گسترده و قابل بررسی است. اینکه میلیون ها نفر با هدفی مشخص قدم در راهی می گذارند که برخواسته از اعتقادات و باورهای عمیق شان است، می تواند به تببین اهداف و اندیشه تشیع بسیار کمک کند و قلوب را برای پذیرش بسیاری از اندیشه‌ها و معارف آماده کند. در واقع زیارت اربعین و پیاده‌روی آن نمونه بارز شور و شعور عاشقان کربلاست.

برقعی از برگزاری دومین دوره شعر عبرات ویژه اربعین در سال جاری خبر داد و گفت: هنرمندان و به ویژه شاعران همواره به این اتفاق نگاه ویژه‌ای داشته‌اند. من فکر می‌کنم هنرمند و شاعری نمی‌تواند شاهد این حرکت عظیم باشد و جنبه‌های مختلف آن ‌در‌ آثارش نمود پیدا نکند. عرض ارادت شاعران به موضوع اربعین از ابتدا وجود داشته و شما می‌بینید که هر سال آثار زیباتر و تاثیرگذاتری در‌ ارتباط با این موضوع تولید می‌شود.

به گفته دبیر دومین دوره کنگره شعر عبرات؛ سراسر مسیر پیاده روی زائران اربعین برای شاعران قابل استفاده است و مضامین زیبا و بدیعی در آن به چشم میخورد. یک هنرمند از تمام تصاویری که مشاهده می‌کند برداشت‌های هنری مختلفی خواهد داشت و این برداشت‌ها در ذهن او تا همیشه ماندگار خواهد بود و محدود به آن سفر چند روزه نخواهد بود و تا پایان عمر او را همراهی می‌کند. از طرف دیگر کسانی که موفق به زیارت اربعین نمی شوند نیز با حس و حال متفاوتی روبرو هستند. حس و حالی که شاعرانه‌ترین مضامین را در خود جای داده و از سوز دل و حسرت شاعر نشأت می گیرد. شاید این مضامین که از فراق حکایت دارند گاه دلنشین و تاثیرگذارتر هم باشند.

برقعی در ادامه به جزئیات این دوره کنگره اشاره کرد و افزود:  از جمله فعالیت های درخشان کمیته فرهنگی اربعین، توجه به تولید محتوای مناسب در ارتباط با اربعین است. شعر نیز به عنوان یکی از مهمترین محصولات محتوایی مد نظر این کمیته است و بدین منظور با مساعدت این کمیته، سوگواره شعر اربعین در دو موضوع «اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا و اتفاقات تاریخی آن» و «زیارت اربعین و پیاده روی زائران» برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شاعران علاقه مند به شرکت در‌این سوگواره می‌بایست اشعار خود را در دو موضوعی که در بالا ذکر شد به دبیرخانه ارسال نمایند. قالب اشعار ارسالی محدودیتی ندارد و شاعران محترم می توانند در همه قالب های شعر فارسی شعر خود را برای شرکت در این سوگواره شرکت دهند. بخش ویژه ای نیز برای نوحه و سرود در نظر گرفته شده و این دو قالب اصیل و آیینی که مورد تاکیدات مقام معظم رهبری است، به صورت ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت و آثار برتر برای اجرا و ارائه به شیوه‌های مختلف، در اختیار مداحان و خوانندگان متعهد کشور قرار خواهد گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای آشنایی از نحوه ارسال اثر و شرکت در دومین کنگره شعر عبرات به اینجا مراجعه کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید