» اجتماعی » نجابتی: ساخت گرافیک متحرک برای اذان و ایجاد فونت جدید برای قرآن از آرزوهای من است
اجتماعی

نجابتی: ساخت گرافیک متحرک برای اذان و ایجاد فونت جدید برای قرآن از آرزوهای من است

۱۰ شهریور ۹۵ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، نشست تجلیل از «مسعود نجابتی» استاد خط و گرافیک سه شنبه ۹ شهریور ماه ۱۳۹۵ در خبرگزاری فارس برگزار شد.

«محمدعلی رجبی دوانی» پژوهشگر هنر ضمن اشاره به وجه‌های هنر از قبیل وجه ارتباط گیری با مخاطب یا وجه تکنیکی هنر گفت:  یکی دیگر از جلوه‌های هنر موضوع اثر هنریست و پژوهشگران برای درک اثر هنری امروزه به شناخت منشأ خلق اثر می‌پردازند.در واقع هنرمند منشأ خلق یک اثر هنری است و امروز وقتی با روش‌های مختلف، آثار را بررسی و نقد می‌کنند، هدفشان این است که بفهمند چه زمانی این کار خلق شده و هنرمند چه حرفی برای گفتن داشته است.

رجبی تصریح کرد:  یکی از شرایط هنرمند متعالی، پاک بودن قلب است که در گذشته به آن «صفا» می‌گفتند. همین پالایش قلب و روح به سوی حقیقت است که اثر هنری یک هنرمند را ارزشمند می‌کند و اثر هنری که با صفای باطن همراه باشد؛ افراد را به حقیقت دعوت می‌کند. 

وی افزود: هنری را هنر انقلابی است که توسط هنرمندانخلق شود که از ابتدا با هنر همراه بوده‌اند.امثال«مسعود نجابتی»  با آثار هنری که خلق می‌کنند، تجربه‌هایشان از انقلاب  را برای مردم بازگو می‌کنند. هنر یعنی رسیدن به مقام پاک تینتی. در این مقام هنر سفارش‌پذیر نیست. گروهی این را می‌پذیرند و گروهی برایشان قابل پذیرش نیست. در واقع هنرمند سندی را عرضه می‌کند که از قلبش صادر شده است و آقای نجابتی از این طایفه است.

رجبی با اشاره به مسعود نجابتی و قصه زندگیش گفت:زندگی او از قصص ربانی است. فرق قصص ربانی با اسطوره‌ها و رمان‌ها در این است که در قصص ربانی حقیقت ثابت وجود دارد که همیشه قابل تکرار است، این قصه‌ها از حقیقت و ذات انسان سخن می‌گویند.

این استاد فلسفه و هنر یادآور شد: انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و تک تک انقلابیون و به فرمایش رهبر انقلاب یعنی تمام حزب‌اللهی‌ها. انقلاب اسلامی را می‌توان در کارهای آقای نجابتی دید که این آثار سبب ماندگاری انقلاب می‌شوند.

«علیرضا ذاکری» هنرمند گرافیست با اشاره به گفتگوی چندی قبل خود با استاد فرشچیان، گفت: در این دیدار درباره هنر متعالی صحبت کردیم. در این جلسه، درباره رسیدن به این سطح و شرایط رسیدن به آن صحبت کردیم. استاد تاکید داشت هنرمند باید بتواند روی شخصیت خودش کار کند تا آثارش به شکل هنر متعالی جلوه کند.

وی افزود: در گذشته شاهد بودیم که خوش‌نویسان و هنرمندان زیادی در کنار فعالیتهای هنری خود قرآن را قرار می‌دادند تا به سلوکی برسند این سلوک را در آثارشان می‌توانیم ببینیم. اما در دوران پهلوی دوم دیدیم که هنر تجسمی در برابر هنر غرب شکست خورد. امروز آثار استاد نجابتی به مکتبی رسیده که تاثیر آن را سالها بعد خواهیم دید. آثار استاد نجابتی هم ویژگی مدرن دارد و هم هنر سنتی و بومی وفادار است.

«محمد صمدی» از شاگردان استاد نجابتی در این مراسم گفت: سال ۸۲ بی‌ینال گرافیک در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد که بنده به عنوان دانشجوی نقاشی اتفاقات تجسمی را دنبال می‌کردم. در این بی‌ینال اثری از استاد نجابتی بود. بعد از دیدن این اثر با دوستان صحبت کردم تا او را بیشتر بشناسم و بعد فهمیدم که استاد به قم رفته است. بنده در نهضت پوستر انقلاب شاگردی استاد را کردم و احساس می‌کنم با فضایی که استاد نجابتی ایجاد کرده گرافیک مذهبی ما چند قدم جلو رفته است.

وی ادامه داد: خط گرافیک و تایپوگرافی و سایر اثاری که از «مسعود نجابتی» در فضای حرفه‌ای می‌بینیم، در چارچوب فعالیت‌های حرفه‌ای ایشان تعریف می‌شود که بسیار ممتاز است اما اگر اهمیت شخصیت و سجایای اخلاقی و فردی استاد بیشتر از بعد حرفه‌ای ایشان نباشد، کمتر نیست. در نظر ایشان شاگرد پروری، روحیه بسیجی و انقلابی و بدون ادعا برای ما بیش از گرافیک آموزنده بوده است.

وی ادامه داد: در فضای گرافیک اساتید و هنرمندان دیگر به اندازه استاد نجابتی موثر نبوده‌اند که این مسئله را نسل‌های بعد طی سالهای آینده متوجه خواهند شد که چه اتفاقی در حوزه گرافیک رخ داده است اما آنطور که شایسته است فعالیت‌های استاد نجابتی دیده نشده که شاید از کم کاری دستگاه‌های ذیربط و کم کاری شاگردان او باشد.

«مسعود نجابتی»  با اشاره به نحوه  ورود خود به عرصه گرافیک، گفت: در دوران کودکی علاقه‌ام به نقاشی بود و قصد نداشتم که وارد گرافیک شوم اما گویا تقدیر این بود. در واقع بعد از ۳ سال کنکور رشته گرافیک را انتخاب کردم. آن موقع گرافیک شناخته شده نبود و من نیز تا سه سال ابتدایی دانشگاه به این رشته علاقه‌ای نداشتم تا در نهایت با واحد «خط در گرافیک» با گرافیک آشتی کردم.

وی افزود:: اکنون در این دوره گرافیک شناخته شده است و حتی در بیشتر دانشگاه‌های قم شاهد تحصیل آقازاده‌ها در این رشته هستیم. ضمن اینکه جشنواره هنر طلاب نیز برگزار می‌شود.

«مسعود نجابتی» تصریح کرد: پروژه‌هایی در این چند سال بوده که دوست داشتم آنها را پیگیری کنم مثلاً در فضای تلویزیون احساس می‌کنم جای ساخت گرافیک متحرک اذان خالی است و آرزوی ساخت پروژه اذان همچنان با من باقی است. همچنین  طراحی فونتی  برای قرآن نیز از دیگر آرزوهای من است و آرزوی سوم من صفحه‌آرایی از مفاتیح الجنان است که اگر عمری باقی باشد این کار را انجام می‌دهم.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید