» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » هسته اصلی تمدن اسلامی به قرآن باز می‌گردد/ به تمدن اسلامی رنگ قومی ندهیم
سینما و تئاتر

هسته اصلی تمدن اسلامی به قرآن باز می‌گردد/ به تمدن اسلامی رنگ قومی ندهیم

۱۰ شهریور ۹۵ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست «ماهیت تمدن برتر» با سخنرانی موسی نجفی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ساعتی پیش (۱۰ شهریور) در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.

موسی نجفی در این نشست طی سخنانی عنوان کرد: تمدنی می‌تواند موفق باشد که بین اجزاء آن از حوزه فرهنگ، سیاست، اجتماع و اقتصاد هماهنگی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه هنوز جامعه ما به تمدن نوین اسلامی نرسیده است، گفت: چرا که بین اجزاء نظام سیاسی، فرهنگی و فکری ما تناسب وجود ندارد از همنیجا ما می‌توانیم بحث تمدن نوین اسلامی را که رهبری بدان تأکید کردند با اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، تحول علوم انسانی و جنبش نرم افزاری پیوند دهیم.

نجفی در ادامه افزود: بین این سه بعد فرهنگ، اجتماع و سیاست باید هماهنگی وجود داشته باشد تمدن اسلامی منازعه بین ایده‌ها و جنگ تمدنی را برنمی‌تابد بحث اصلی ما هم همین است و تا دهه‌های بعدی همین خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه بین دیدگاه‌های جهان تشیع و تسنن در ریشه‌های تمدنی تفاوت جدی وجود دارد، افزود: اگر بخواهیم این را تشریح کنیم باید جز به جز به امویان و عباسیان برگردیم اما بنده معتقدم هسته اولیه تمدن اسلامی از خود قرآن گرفته شده است و گسترش آن هم با بزرگان اسلامی صورت گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در نظریات افرادی مثل ابن خلدون یا دیگر متفکران سنی کلیاتی از تمدن بر آمده است اما ما شیعیان نقد خود را داریم غیر از اینکه همه اقوام در تمدن اسلامی نقش داشته‌اند، اعراب، ایرانی‌ها و سایر اقوام اما نقش ایران در این راستا خیلی پررنگ بوده است منتها درست نیست که به این تمدن رنگ قومی بدهیم و بگوییم تمدن ایرانی ـ اسلامی یا عربی ، تفاخر قومی اشکال دارد اما در اینکه ایرانیان سهم عظیمی در شکل گیری تمدن اسلامی داشته‌اند، شکی وجود ندارد.

وی با اشاره به برخی اختلافاتی که در بحث مهدویت هم بین شیعه و سنی در بحث از انسان کامل وجود دارد، گفت: برای ما شیعیان تمدن اسلامی دو سر معصوم است، شروع آن با علی (ع) و پیغمبر (ص) و آخرش نیز با حضرت مهدی (عج) است دو طرف انسان کامل هستند اما در نظریه اهل تسنن این دیده نمی‌شود و همین تفاوت جدی است.

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ویژگی‌های تمدنی اسلامی گفت: هماهنگی و انسجام، پالایش و رشد فرهنگی ، ثبات سیاسی و امنیت جامعه، رشد و تولید علم، رفاه اقتصادی و توسعه پایدار، ابزارسازی پیشرفت، بسط هنر و خلاقیت فرهنگی از مهمترین ویژگی‌های تمدنی است. اینجا شاید مطرح شود که در جامعه غرب هم بسیاری از اینها را می‌بینیم بله درست است غرب هم بخشی از تمدن را دارد ما به آسیب شناسی آن می‌پردازیم و نمی‌گوییم تمدن ندارد.

وی با بیان اینکه تمدن یک وضعیت ایمن، پویا و بالند دارد که در آن ابعاد مختلف بشر اعم از سیاسی، فرهنگی، علمی، هنری، مادی و ابزاری باید شکوفا شود، توضیح داد: انسان‌ها در هر یک از این زمینه‌ها دست به خلاقیت می‌زنند و این یک تعریف کامل از تمدن است. تمدن اسلامی نیز خاستگاهش وحی است و از عالم ماده نیامده است، مبانی آن توحید و معاد و اصولش ولایت، شریعت و امامت است. اهدافش قرب خداوند، توسعه عبودیت، انسان سازی و ایجاد حیات طیبه است.

نجفی در پایان اظهار داشت: در حقیقت تمدن اسلامی شکل جامع و فراگیر از اسلام در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی، علمی و کاربردی به صورت تدریجی، تشکیکی و ذومراتب است.

انتهای پیام/ک

http://fna.ir/Y2UO40

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید