» اجتماعی » «شخصیت رجایی» مجذوبم کرد
اجتماعی

«شخصیت رجایی» مجذوبم کرد

۱۰ شهریور ۹۵ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، نشست خبری دستاوردهای سفر میگل لیتین کارگردان شیلیایی‌اصل آمریکای لاتین ظهر امروز   (سه‌شنبه ۱۰ شهریور) در خانه موزه شهید رجایی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

وی گفت: بسیار تشکر می‌کنم از برگزار کننده‌های جشنواره عمار که بسیار افراد سختکوشی هستند و همچنین از گروهی که در این چند روزه در کنارم بودند. ایرانیان مردمان بسیار مهربانی هستند در این چند روزه  به برخی از شهرهای ایران سفر کردم بخصوص به اصفهان لحظات خوبی را در کنار ایرانیان گذراندم.

وی درباره جوانان فیلمساز ایران اظهار کرد: همیشه به کارگردانان جوان علاقه بسیاری دارم اما همیشه به آنها گفته‌ام باید در کارها و آثارشان عمق بیشتری بدهند و وقایع مهمی که در کشورشان می‌گذرد را به خوبی ببیند و راجع به آن فیلم بسازند.

لیتین ادامه داد: شخصیت‌های سرزنده و پرشور بسیاری بودند که زندگیشان را وقف ملت‌شان کردند، هر کدام با ایده و متد خود درست مثل شهید رجایی شما. انقلاب مثل گیاهی می‌ماند که هر کجا کاشته شود باعث شکوفایی و پیشرفت آن کشور می‌شود و آن کشور را بارور می‌کند. چند روز پیش تولد آندر فیدر بود که اگر وی در قید حیات بود هم اکنون ۱۰۰ ساله می‌شد. من آندر را از سال ۱۹۶۹ می‌شناسم.

وی درباره جشنواره عمار بیان کرد: قبلا جشنواره عمار را نمی‌شناختم اما در این چند وقت که با آنها بودم احساس کردم که جشنواره متفاوت و تاثیرگذاری است و می‌تواند در سالهای آینده یکی از فسیتوالهای مطرح دنیا به شمار آید.

کارگردان بزرگ سینمای آمریکای لاتین راجع به انقلاب ایران و امام خمینی گفت: انقلاب ایران باعث پیشرفت ایران شده است. امام خمینی را قبلا می‌شناختم درست زمانی که انقلاب ایران آغاز شد من آن زمان در فرانسه مشغول فیلم‌سازی بودم، بسیار علاقه‌مند هستم راجع به انقلاب اسلامی و فرهنگ ایران بدانم بنابر این راجع به آن مطالعات بسیاری انجام می‌دهم.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت ایران را چگونه بازگو خواهید کرد، اظهار کرد: من واقعیت را راجع به زندگی ایرانیان خواهم گفت ایرانیها افرادی مهربان و با احساس هستند من هر چیز که در ایران دیده‌ام را یادداشت می‌کنم تا در آینده فراموش نکنم و بتوانم از آن ایده بگیرم.

لیتین افزود: برای من مهم نیست که وقتی به شیلی برگردم راجع به سفرم به ایران بازخواست شوم من انسانی آزاد هستم و به هیچ عنوان نگران چنین چیزی نخواهم بود. روراست بگویم سفرم به ایران کار درستی بود. به کشورهای بسیاری سفر کردم و کشورهای بسیاری را از نزدیک دیده‌ام ولی ایران برایم تجربه متفاوتی بود. هر شهر از ایران قابلیت‌های خود را دارد که نمی‌توان آن را برتر از دیگر شهر آن دانست.  راجع بازار ایران ایده‌های زیادی به ذهنم آمدته است و احتمالا مستندی راجع به بازار ایران می‌سازم.

وی اظهار کرد: من معتقدم انسانها در تمام دنیا شبیه به هم هستند بنابراین این فیلمسازان هستند که باید ملت‌ها را به هم نزدیک کنند و همواره فیلم‌هایی بسازند که باعث نزدیک شدن ملت‌ها به هم گردد و این کار ، کار آسانی نیست؛ باید مطالعه راجع به آن بسیار انجام داد.

کارگردان بزرگ سینمای آمریکای لاتین افزود: بازار تهران باعث شگفتی من شد و چیزی را دیدم که به هیچ عنوان تصور نمی‌کردم در ایران ببینم. من رنگ و بویی و جست‌وخیزی در بازار ایران دیدم که بی‌اغراق در هیچ جای دنیا ندیدم. من مادرانی را دیدم که با مهربانی از فرزندان خود مراقبت می‌کنند و به آنها مهر می‌ورزند. به بهشت زهرای تهران رفتم و از شهیدانی که در آنجا به خاک سپرده شده بودند عکس‌های بسیاری گرفتم. و بی‌اغراق می‌توانم بگویم این عکس‌ها بهترین دستاورد من از سفرم به ایران است.

این کارگردان آمریکای لاتین گفت: در حال مذاکره برای همکاری با ایران در زیمنه فیلم‌سازی هستم که این موضوع می‌تواند هم برای من و هم کشور ایران درب‌های خوبی به سوی آینده باشد؛ مخصوصا با کارگردانان جوان و پرشور ایرانی. وقتی عکس رجایی را برای اولین بار مشاهده کردم به همسرم گفتم شبیه مارکز در دوره خودش است و نگاه و منش این شهید بزرگوار مرا را مجذوب خود کرد.

لیتین افزود: در ایران گشت و گذارهای بسیاری انجام داده‌ام و ایده‌های بسیاری برای فیلمسازی به ذهنم اما اینگونه نیست که به کار شتابزده و احساساتی دست به ساختن فیلم بزنم. در سطحی نیستم که بخواهم توصیه‌ای برای جوانان فیلمساز ایران دشته باشم اما معتقدم ایرانی‌ها زود یاد می‌گیرند. انقلاب اسلامی ایران ویژگیهای خاص خود دارد و شبیه به هیچ انقلابی در سراسر جهان نیست و این تفاوت بیشتر از فرهنگ غنی و مذهب ایران نشات می‌گیرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید