» اجتماعی » شهرام کرمی: نهادهای فرهنگی تابع هیچ سیاست واحدی نیستند
اجتماعی

شهرام کرمی: نهادهای فرهنگی تابع هیچ سیاست واحدی نیستند

۱۵ شهریور ۹۵ 0۰20

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر شهر، صبح امروز با حضور امیر عبدالحسینی، معـاون هنری سازمان فرهنگی وهنری شــهرداری تهران و شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی وهنری شــهرداری تهران برگزار شد. در این نشست مدیران فرهنگی شهرداری به موضوعات متعددی از جمله افتتاح پردیسهای تئاتر و رویکردشان در حوزه نمایش داشتند.

جشنواره تئاتر شهر

نشست با تأخیری ۴۵ دقیقه‌ای با صحبتهای عبدالحسینی آغاز شد. وی با اشاره به توجه شهرداری تهران به عرصه تئاتر و بسط و گسترش آن، تأکید کرد در سندهای فرهنگی ارائه‌ای به شهردار تهران بیش از همه بر تئاتر تمرکز است. وی چشم‌انداز شهرداری را پیشرفت این هنر برخواند و گفت: آقای صلاحی ما را مکلف کرده است در حوزه تئاتر کارهای جدی صورت گیرد. تلاش این است که جشنواره تئاتر شهر رویکرد حرفه‌ای داشته باشد.

وی با بیان آنکه شهرام کرمی خود برآمده از تئاتر است، او را همنشین هنرمندان و دغدغه‌مند هنر نامید. او در همین راستا به فضاهای ایجاد شده توسط دفتر هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت یکی از این فضاها جشنواره تئاتر شهر است که هر دوره به استناد آمار و ارقام و گفته متخصصان رشد کیفی داشته است.

معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رویکرد دیگر را سوگواره خمسه برشمرد و ابراز امیدواری کرد در دوره سوم به نحوی مهیا شود تا کیفیت بالایی نسبت به دوره‌های گذشته داشته باشد.

عبدالحسینی در بخشی از صحبتهایش به اجرای ۱۷۰۰ اجرا در فرهنگسراهای تهران اشاره کرد و اظهار داشت بخش عمده‌ای از این اجراها  مربوط به دو رویداد جشنواره تئاتر شهر و سوگواره خمسه است. وی همچنین از سه کار دریادلان، اروند خون و بیرق ماندگار به عنوان آثار تحت الحمایه سال ۹۴ نام برد که با تهیه‌کنندگی شهرداری تهران اجرایی شده‌اند. به گفته کرمی ۸۰هزار نفر این آثار را تماشا کرده‌اند و عمده آثار نیز در حوزه کودک و نوجوان بوده است.

شهرام کرمی هدف اصلی جشنواره تئاتر شهر را تمرکز بر گروه‌های جوان و مستقر در فرهنگسراها معرفی کرد و گفت در سال آینده با اضافه شدن ۱۴ سالن به مراکز هنر شهرداری رویکرد جشنواره حرفه‌ای‌تر خواهد شد. وی آسیب فقدان سالن حرفه‌ای در جشنواره را تولید آثار نمایشی کم‌پرسوناژ معرفی کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری نگاهی به شعار جشنواره داشت و گفت عمده آثار این رویداد اشاره به زندگی شهری و تکریم زندگی دارد و آثار از لحاظ اجرایی مفهوم خانواده در بافت شهری را تداعی می‌کنند.

وی درباره ساختار جشنواره از هشت بخش مجزا از جمله صحنه‌ای، کودک، خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، عکاسی، مدرسه تئاتر، توانیابان و شورایی توضیحاتی ارائه داد. در این هشت بخش ۱۳۵۵ گروه متقاضی فعالیت بوده‌اند.

در این جشنواره یک بخش نمایشنامه‌‌خوانی نیز با محوریت ۶ اثر از اسماعیل خلج در فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود. ۱۳ مرکز شهرداری در این دوره میزبان ۷۰ گروه نمایشی با ۱۹۷ اثر و حضور ۱۰۶۸ هنرمند با میانگین ۲۰-۲۱ سال هستند.

کرمی درباره بخش عکس به موفقیت تجربه رالی عکاسی در دوره چهارم با مدیریت رضا موسوی اشاره کرد که در آن ۸۰ عکاس از احراهای جشنواره عکاسی کردند. وی این رالی را اتفاقی پرشور خواند که سبب ترویج عکاسی تئاتر و معرفی عکاسان جوان به این عرصه شده است.

وی نقبی نیز به کمکهای بخش خصوصی کرد و از مرکز کنشهای معاصر نام برد که سالنهای تمرین و کلاسهایش را در اختیار جشنواره قرار داده است.

کرمی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر بودجه جشنواره گفت بودجه جشنواره ۵۵۰ میلیون تومان است که ۴۵۰ میلیون از آن صرف هزینه گروه‌ها و جوایز می‌شود. وی بودجه سال گذشته را ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. 

وی با بیان آنکه قرار است در این جشنواره ۱۰۰ برگزیده معرفی شوند، گفت این جشنواره تقریباً هیچ هزینه ستادی ندارد؛ چرا که عوامل آن همه به شکل کارمندی مشغول به فعالیت هستند.

پردیسهای تئاتری تهران

عبدالحسینی درباره مراکز تئاتری شهرداری تهران گفت به جز خانه موزه انتظامی که در اختیار مدیرین منطقه یک قرار گرفته است، پردیسهای تهران و صبا هنوز افتتاح رسمی نشده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد جشنواره پنجم تئاتر شهر جشنواره‌ای باشد که به استاندارد و کیفیت خوبی رسیده باشد. وی همچنین از انتظار نقد به شکل جدی نسبت به آسیب‌شناسی جشنواره سخن گفت و تأکید برای این مسأله بخش ویژه‌ای در نظر گرفته شود که با واکنش کرمی در بخشی از صحبتهایش همراه بود و او تأکید کرد پذیرای نقد است و از نقد خبرنگاران استقبال می‌کند.

شهرام کرمی نیز صحبتهای خود را با مسائل مربوط به پردیسهای تئاتری آغاز کرده بود، گفت مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تکلیف ملحق شدن پردیسهای تئاتری به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری را روشن کرده است. وی برگزاری اختتامیه جشنواره در سی‌ام شهریور در سالن اصلی پردیس تهران با حضور شهردار تهران را آغاز غیررسمی این پردیس برشمرد و قول داد در پی حل مشکلات زیر ساختی همانند امتیازات آب و برق این مجموعه به زودی این مجموعه راه‌اندازی شود. وی با اشاره به اجرای غیررسمی چند نمایش در این پردیس تأکید کرد به هیچ عنوان قصد راه‌اندازی فاز به فاز را نداشته و تا اوایل مهر در مجموعه مستقر خواهند شد و جشنواره ۳۵ام تئاتر فجر آغاز رسمی مجموعه خواهد بود.

کرمی همچنین از تفاهمی سخن گفت که طبق آن تا سه ماه آینده برق مجموعه تأمین شود. وی اظهار داشت برق کنونی تنها پاسخگوی سالن اصلی است.

وی درباره چرایی برگزاری جشنواره تئاتر شهر در پردیس تهران گفت چون سالنها شناخته شده نیستند، با برگزاری یک جشنواره نمی‌توان آنجا را معرفی کرد. پردیس صبا موضوع دیگری بود که به گفته کرمی تصور بر آن بود پیش از پردیس تهران افتتاح شود که چنین نخواهد شد.

معضلات مدیریتی

شهرام کرمی در بخشی از صحبتهایش به معضل تابع نبودن نهادهای فرهنگی نسبت به یک سیاست واحد سخن گفت و ابراز امیدواری کرد همانند نمایش دریادلان که با مشارکت حوزه هنری اجرا شده است، سال جاری نیز شاهد رویدادهای مشترک باشیم.

اهمیت تئاتر برای شهرداری

امیر عبدالحسینی درباره اهمیت تئاتر گفت معتقدیم تئاتر خودش تمرین یا تقلید زندگی است،‌ بنابراین نگاه به مضامین زندگی و اخلاق اجتماعی که ذیل شعار جشنواره است، برای سازمان اهمیت بسزایی دارد.

وی درباره اثربخشی آثار تولیدی در این جشنواره تأکید کرد در حد بضاعت تلاش می‌شود این آثار تأثیرگذار باشند؛ اما جامعه هدف، ضریب نفوذ و طیف مخاطب تعیین کننده اثربخشی است.

معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری افزود هدف شهرداری آن است گروه‌ها رها نشوند و در فرهنگسراها و مراکز تئاتری آثارشان را به اجرا برند.

ظلم به جشنواره دانشجویی

شهرام کرمی با بیان آنکه جشنواره‌های هنری به سبب هزینه‌های جانبی و ستادی دچار آسیب می‌شوند، جشنواره دانشجویی را از دیگر رویدادهای فرهنگی مجزا کرد و گفت در حق این جشنواره ظلم می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر راهکارهای گسترش تئاتر گفت این رویه فراتر از توانایی شهرداری است. وی درباره فعالیتهای شهرداری برای گسترش تئاتر به مشارکت این نهاد با جشنواره تئاتر عروسکی در حوزه اجرایی وتبلیغات اشاره کرد و افزود ما باید به شهری مثل پاریس با ۵۰۰ اجرا برسیم. قدم اول شهرداری ساخت سالن و اضافه کردن آن به فضای حرفه‌ای است. 

این نویسنده تئاتر همچنین از برقراری پایگاه‌های تئاتر شورایی در فرهنگسراهای فدک، فردوس، قیطریه و بهمن اشاره کرد که به واسطه رویکرد این گونه تئاتری آن را کمکی به توسعه تئاتر در تهران معرفی کرد.

وی همچنین از برنامه ساخت ۱۰ بلک‌باکس در مترو سخن گفت که عملی نشده است.

در انتهای این نشست از پوستر این جشنواره که کاری از مازیار تهرانی است رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید