» اجتماعی » سقوط آقای دوقطبی نزدیک است/بالاخره تئاتر مقابل ثروتی ایستاد
اجتماعی

سقوط آقای دوقطبی نزدیک است/بالاخره تئاتر مقابل ثروتی ایستاد

۱۶ شهریور ۹۵ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، نمایش «جاودانگی» به کارگردان نیما دهقان از روز یکشنبه در حالی اجرای خود را آغاز کرده است که با مشکل عجیب و بدیع در تئاتر ایران مواجه شده است. در حالی که طبق برنامه اعلام شده قرار بر آن بوده نمایش رأس ساعت ۲۱ در سالن سمندریان ایرانشهر روی صحنه برود، به دلیل تأخیر هر روزه نمایش «مکبث» رضا ثروتی در تماشاخانه پالیز و مشترک بودن موزیسین هر دو کار، نمایش «جاودانگی» با تأخیرهای یک ساعته آغاز می‌شود. این مسئله موجب شده است گیشه و ارزش هنری اثر تازه نیما دهقان از منظر مخاطب و البته گروه اجرایی دچار خدشه شود.

نیما دهقان در گفتگو با تسنیم درباره این وضعیت عجیب گفت: «چند روز پیش از اجرا، آقای ثروتی را دیدم. چون فرشاد فزونی قرار بود پیش از اجرای من سرکار «مکبث» ثروتی حضور داشته باشد، من و ثروتی به عنوان دو همکار و دو مرد به توافق رسیدیم که کار مکبث رأس ساعت ۱۹ شروع ‌شود و کاری که ۸۰ دقیقه است، ۲۰:۲۰ تمام ‌شود. با فرض اینکه کار با ده دقیقه مواجه شود،‌ کار می‌تواند ساعت۲۰:۳۰ پایان یابد. از سالنی که «مکبث» اجرا می‌شود تا تماشاخانه ایرانشهر کلاً ده دقیقه راه است. یعنی فرشاد فزونی می‌توانست با آرامش هم سرکار ثروتی باشد و هم کار ما.»

وی درباره این توافق تئاتری افزود: «ما بر همین مبنا و توافق کار کردیم. توافق دو تئاتری که مبنایمان توافقی هست که به عنوان دو آرتیست و همکار انجام شد اما گویا اخلاق نزد ثروتی جایی ندارد.L

کارگردان «جاودانگی» درباره آنچه در این شب رخ داده است، اذعان داشت: روز نخست اجرای من به قدری با تاخیر شروع شد که به جای ۲۱ شب، ساعت ۲۲:۴۰ اجرا را شروع کردم. روز دوشنبه هم نمی‌دانم چرا اجرای ثروتی به قدری با تأخیر آغاز شد که من مجبور شدم اجرایم را ساعت ۲۱:۴۰ شروع کنم. دو شب است که کل گروه و حتی فرشاد فزونی با اضطراب و عصبانیت کار را شروع می‌کند. این لطمه بزرگی به روحیه کار می‌زند. اگر این را بتوانیم هضم کنیم، دو شب است که به تماشاگر خودمان توهین می‌کنیم. کار آقای ثروتی باعث شده است بازخوردی منفی از کار من در بین مخاطبان ایجاد شود که نیما دهقان کارش را با تأخیر شروع می‌کند و حرفهایی که زده می‌شود.

وی نقبی به قرار تئاتری خود با ثروتی زد و گفت: «اگر از روز اول مرد و مردانه می‌گفت چنین مشکلی وجود دارد سعی می‌کردم مشکل را حل کنم؛ ولی نمی‌دانم چرا این شخصیت دو قطبی چیزی نگفت.»

کارگردان «خنکای ختم خاطره» خطاب به کارگردان «فهرست» گفت: «رضا جان اگر من جای تو بودم و به جای ساعت ۱۹  شب، ۲۱:۳۰ اجرایم را شروع می‌کردم، زنگ می‌زدم و می‌گفتم اجرا را با تأخیر شروع کردیم. در جریان باش. از او نمی‌خواهم از من عذرخواهی کند، از او می خواهم به مخاطب نمایش من و مخاطب تئاتر احترام بگذارد و از آنها عذرخواهی کند اما گویا اصلاً برایش مهم نیست. جالب است این توهینها و بی‌احترامی از جانب وی ادامه دارد. از بازیگرانش گرفته تا مخاطب تئاتر. همگی باید به اشکال مختلف مورد توهین رضای ثروتی قرار بگیرند.»

وی خطاب به ثروتی گفت: «تو بازیگرهای خوبی که در کنارت بودند و به واسطه آنان تبدیل به رضا ثروتی شدی را از دست دادی. آنان دیگر در کنار تو نیستند. از همین جا اعلام می‌کنم که سقوط تو شروع شده است؛ چون تو بعد از پنج کار، بازگشتی زدی به تکرار دو اثر خودت.»

ثروتی که سال گذشته در نمایش «فهرست» پس از اجرا به برخی از چهره‌های شاخص تئاتری توهین می‌کرد و آنها را در قالب فایلهای صوتی در فضای مجازی منتشر می‌کرد، مورد انتقاد دهقان قرار گرفته است.

کارگردان «جاودانگی» در دفاع از جامعه تئاتری گفت: «این کار «فهرست» نیست که دیگر بتوانی به هر کسی که می‌خواهی توهین کنی. اگر هنرمندان به تو چیزی نمی‌گویند و سکوت می‌کنند به دلیل اخلاق و ایمانی است که در وجودشان نهفته است و پاسخ به تو نوعی شرم و کسرشان محسوب می‌شود؛ زیرا جایگاه افکار تو پایین تر از تفکر یک هنرمند است.»

وی رفتار ثروتی با مخاطبان نمایش «جاودانگی» را یک اشتباه ارزیابی کرد و اظهار داشت: «با این کارت به تماشاگران یک گروه توهین می‌کنی. اگر اخلاق نداری کار تئاتر نکن. قبل از اینکه یک تئاتری خوب باشی باید یک انسان با اخلاق باشی که متاسفانه رضای ثروتی تو آن را نداری.»

رضا ثروتی که اثر «مکبث» در جشنواره دانشجویی پای خود را به عرصه حرفه‌ای گشود، این روزها مورد انتقاد هنرمندان تئاتری است. دهقان در این باره توضیح می‌دهد: «چند نفر از دوستان صمیمی تو که با آنان بزرگ شدی و باعث شدن دیده شوی در کنار تو ایستادند؟ مرتضی اسماعیل کاشی کجاست؟ چرا کنارت نمی‌آید؟ یادت می‌آید با مکبث در جشنواره دانشجویی با او دیده شدی و در کارهای بعدی در کنارت بود؟ چرا کنارت نیست؟ با نورالدین حیدری ماهر چه کردی؟ چرا بازیگران نمایش عجایب المخلوقاتت یکی پس از دیگری ترکت کردند.»

وی افزود: «ای رهگذر! با یک توهم بادکنکی طی چند سال به اینجا رسیدی؛ ولی بدان این بادکنک با سوزنی منهدم خواهد شد. برایم سخت است به این بیاندیشم تو به جوانان و علاقه‌مندانی تدریس تئاتر می‌کنی که اولین درس تئاتر که اخلاق است را خود نمی‌دانی و بلد نیستی.»

وی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت کنونی و جایگاه ثروتی توضیح داد: «هر جا می‌نشینم می‌بینم به تو توهین می‌کنند. امروز فهمیدم که چرا به تو توهین می‌کنند. من تا سه روز پیش به عنوان هنرمند از تو دفاع می‌کردم و در این دو روز سکوت کردم. پیشمان هستم که بین بسیاری از تئاتری‌ها که ناراحت نباشید و از آنان خواستم به نگاهت احترام بگذارند. آیا نگاهت بی‌احترامی است؟ نگاهت به این نیست که یک گروه را آزار می‌دهی و به تماشاگرانش توهین می‌کنی؟ تا چه زمانی می‌خواهی به این روند ادامه دهی؟»

وی به کنایه درباره داستان مهاجرت ثروتی و سروصداهایش در سال گذشته خاطرنشان کرد: آیا کسانی که باعث رشد تو شدند حاضرند در یک مصاحبه از تو دفاع کنند و بگویند نیما دهقان اشتباه می‌گوید؟ اگر من مزخرف می‌گویم تو که قرار بود مهاجرت کنی، چرا در ایران ماندی؟»

وی اشاره به پخش و انتشار صدای هنرمندان در فضای مجازی توسط ثروتی نیز گفت: «شاید شخصیت آقای ثروتی دوقطبی است؛ چون هر گاه او را می‌بینم با من رفتار خوبی دارد. ولی کارهایی که انجام می‌دهد چیز دیگری است.»

دهقان در پاسخ به این سوال که وضعیت نمایش در چه حالی است، تصریح کرد: «مجموعه ایرانشهر مرا مجبور کرده است که ده شب روی صحنه رویم که به معنای اجرا نرفتن است. اگر برای ثروتی تماشاگران مهم است، برای من هم مهم است.  حضور فرشاد فزونی به قدری برای من مهم است که شخصاً او را خودروی شخصی از تماشاخانه پالیز به ایرانشهر می‌برم و ثروتی این را نمی‌فهمد. او با این کارش اعصاب فرشاد فزونی را به‌هم‌ ریخته است.»

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید