» اجتماعی » پنجمین جشنواره تئاتر شهر را اکبر زنجان‌پور افتتاح کرد
اجتماعی

پنجمین جشنواره تئاتر شهر را اکبر زنجان‌پور افتتاح کرد

۲۳ شهریور ۹۵ 0۰5

[ad_1]

به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، مراسم افتتاحیه و ضیافت شام پنجمین جشنواره تئاتر شهر با حضور هنرمندان تئاتر، گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره و مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار و آغاز رسمی این دوره از جشنواره گرامی داشته شد.

در این مراسم دکتر محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضمن خوش‌آمدگویی و عرض تبریک عید سعید قربان به حاضران گفت: خوشحالم که با زحمت دوستان در معاونت هنری سازمان، شاهد افتتاح پنجمین جشنواره تئاتر شهر هستیم.

صلاحی در ادامه درباره این جشنواره گفت: دوستان عزیزم در هیات ارزیابی که خود از هنرمندان عرصه نمایش و پیشکسوتان هستند، بسیار زحمت کشیدند تا از میان ۷۹۰ اثری که به دبیرخانه جشنواره رسیده بود و ۱۲۷۰ هنرمندی که برای شرکت در این جشنواره داوطلب شده بودند، در مرحله اول، ۲۱۰ نمایش را انتخاب کنند تا در مرحله نهایی ۷۱ گروه موفق شوند ۲۹۷ اجرا در ۱۳ سالن را ظرف یک هفته از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر روی صحنه ببرند. هفته آینده برگزیدگان این جشنواره به جامعه هنرهای نمایشی و مردم عزیز معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن اعلام این مطلب که هر دوره از جشنواره تئاتر شهر به یکی از اساتید پیشکسوت عصه نمایش تقدیم می‌شود، گفت: در دوره نخست، مراسم بزرگداشت محمود استادمحمد را برگزار کردیم، در سال دوم، جشنواره تئاتر شهر به استاد اسماعیل خلج تقدیم شد، سومین جشنواره تئاتر شهر، به استاد علی نصیریان تقدیم شد، سال گذشته، این جشنواره با نکوداشت استاد پیشکسوت، مرحوم داوود رشیدی برگزار شد. پنجمین دوره از جشنواره تئاتر شهر، با نکوداشت استاد اکبر زنجان‌پور برگزار می‌شود.

محمود صلاحی درباره اهمیت تئاتر در هر جامعه گفت: هنر در همه جلوه‌ها، علاوه‌ بر این‌که مورد نیاز هر کشور و ملت هست، معرف فرهنگ، هویت و تاریخ آنها نیز هست. فرهنگ و محتوای آن، با جلوه‌های مختلف هنری، می‌تواند معرفی شود. به عنوان مثال شعر علامه مرحوم آیت‌الله طباطبایی با صدای شهرام ناظری جلوه می‌کند و زیباتر می‌شود. اشعار حافظ زیبا، جذاب و دل‌نشین هستند؛ اما وقتی این اشعار با خط اساتید همراه شود، ماندگاری بیشتر و جلوه زیباتری خواهد داشت. فرهنگ با هنر ماندگار می‌شود. قرآن که کتاب مقدس بشریت و مسلمانها است، با آثار خوشنویسی ارائه می‌شود. در میان تمام جلوه‌های هنری، تئاتر جلوه بهتری دارد. هر فرهنگی با جلوه هنر معرفی می‌شود. فرهنگ از طریق تئاتر به مردم منتقل می‌شود. اخلاقی که در زندگی بشر ظهور دارد و بروز می‌کند، آداب زندگی، احترام به پیشکسوت و …. از این طریق به مخاطبان انتقال می‌یابد.

وی در ادامه افزود: دو یا سه هفته پیش نمایشی که برادر عزیزم، شهرام کرمی  را دیدم که به اندازه چند فیلم سینمایی برایم جذاب بود. مثلاً در سینما، هر چند بار که صحنه‌ای تکرار شود، باز هم برای چند سال و در چند سالن قابل ارائه است؛ اما تئاتر این‌گونه است که در هر شب باید صحنه‌ای خاص را ایجاد کنند. زیبایی صحنه نمایش به دلیل زنده اجرا شدن آن است. مخاطب هنرمند را چهره به چهره می‌بیند پس باید برای تئاتر سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود. مطمئن هستم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری برنامه‌های خوبی برای تئاتر دارند؛ اما با تدبیر و توجه شهردار هنردوست تهران، محمدباقر قالیباف، شهرداری نیز به این عرصه وارد شد. البته پیش از این شهرداری حمایت می‌کرد ؛ اما  اکنون شهرداری دیگر در حاشیه نیست بلکه وارد متن شده است.

صلاحی درباره برنامه‌های شهرداری در مورد امکانات سخت‌افزاری تئاتر گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که باید برای تئاتر پردیس و سالن بسازیم. شهرهای بزرگ در جهان در روز ۵۰، ۶۰ و حتی ۱۰۰ اجرای تئاتر را تجربه می‌کنند. شهرداری تهران برای گسترش جلوه هنری نسبت به قبل، چند برابر به‌ صورت فشرده کار کرده است. بعد از سال‌ها دو پردیس تئاتر تهران در خاوران با شش سالن و پردیس تئاتر صبا در خیابان ملک آماده می‌شود. قرار بود این پردیس در اختیار معاونت هنری قرار گیرد؛ اما بنا به درخواست ما، این پردیسها به سازمان فرهنگی هنری تحویل شد و سرپرستی هر دو پردیس نیز بر عهده شهرام کرمی قرار گرفت. امیدوارم مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر را با حضور پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر و برگزیدگان این جشنواره، در سالن اصلی پردیس خاوران که ۱۴۰۰ نفر گنجایش دارد، برگزار کنیم. همچنین قرار است باغ کتاب تهران را نیز به‌ زودی افتتاح کنیم که سه سالن نمایش را نیز در این مکان در نظر گرفته‌ایم که قرار است در آن‌ها تئاترهای مرتبط با کتاب اجرا شوند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در پایان، از یک مرد و یک زن تئاتری حاضر از جمع به نمایندگی از اهالی تئاتر حاضر در مراسم نام برد و گفت: به نمایندگی از تمام شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر، از مریم معترف و استاد اکبر زنجان‌پور تشکر می‌کنم که در این مراسم حضور یافتند. از مدیران فرهنگسراها تقاضا می‌کنم مهربان‌تر با اهالی تئاتر و اصحاب رسانه رفتار کنند. از مرم می‌خواهم به دیدن تئاتر بروند تا اجرای تئاتر برای جامعه تئاتر اقتصادی‌تر باشد. از سازمان زیباسازی هم درخواست می‌کنم در تبلیغ کردن تئاتر و دعوت کردن مردم به دیدن تئاتر جدیت بیشتری نشان دهد.

هر رویداد تئاتری‌ می‌تواند به رشد هنر و اعتلای فرهنگ کمک کند

شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر و دبیر پنجمین جشنواره تئاتر شهر نیز عید سعید قربان را به همه هنرمندان، پیشکسوتان و اساتید تئاتر تبریک گفت و اعلام کرد: خوشحالم که رویداد دیگری تحت عنوان تئاتر با همکاری و کمک بزرگواران تئاتری آغاز شد. اعتقاد دارم هر رویداد تئاتری‌ می‌تواند به رشد هنر و اعتلای فرهنگ کمک کند.

کرمی در ادامه به صحبت‌های محمود صلاحی اشاره کرد و گفت: با توجه به نویدی که محمود صلاحی به ما داد، امیدوارم پنجمین جشنواره تئاتر شهر با اتفاق‌ها و روند اجرایی خوبی توام و همراه باشد. ضمن ابراز خوشحالی از این‌که از این پس صاحب مراکزی تئاتری می‌شویم که می‌توانیم فعالیت تئاتری را درحوزه سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران افزایش دهیم، می‌توانم این امید را به تمام هنرمندان بدهم که اتفاق‌های خوبی از این پس خواهد افتاد.

دبیر پنجمین جشنواره تئاتر شهر درباره این دوره از جشنواره، گفت: در برگزاری جشنواره تعداد زیادی مشارکت داشتند که من از تمام آن‌ها تشکر می‌کنم اما برای حضور در جشنواره تعداد زیادی از هنرمندان، به خصوص هنرمندان جوان تئاتری، متقاضی بودند که متاسفانه این امکان فراهم نشد. به هر حال ظرفیت جشنواره ما برای حضور بیش از ۷۰ گروه متناسب نبود. برای آثاری که به جشنواره نرسیدند، ابراز تاسف می‌کنم اما امیدوارم که جهت حمایت از گروه‌های حاضر در جشنواره، برنامه‌ریزی خوبی صورت گیرد و اتفاق خوبی برای تئاتر رخ دهد. امیدوارم این جشنواره آغازی برای رویدادهای تئاتری دیگر باشد.

این مراسم با بخش های متنوع اجرای موسیقی سنتی، نقالی ، پرده خوانی ، تعزیه خوانی ، پاسداشت شهیدان منا و … همراه بود که هنرمندان شناخته شده تئاتر در آن به اجرای برنامه پرداختند.

در این شب چهره های هنری همچون اکبر زنجان پور ، مریم معترف ، رضا فیاضی، کورش زارعی ، منصر خلج ، پرستو گلستانی ، سامان خلیلیان، حسین پرستار ، امیر حسین شفیعی ، ناصر آویژه ، مجتبی مهدی ، روشنک کریمی، محسن حسن زاده ،علی اکبر عبدالعلیزاده، هادی عطایی ، وحید آقاپور، میثم یوسفی، زهرا مریدی و … حضور داشتند.

اجرای پرفورمنس، گل‌افشانی توسط کودکان خردسال و آتشبازی از جمله برنامه های این مراسم بود. در بخش پایانی مراسم نیز اکبر زنجانپور با بریدن روبان نمادین افتتاح جشنواره به طور رسمی آغاز پنجمین جشنواره تئاتر شهر را اعلام کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید