» اجتماعی » روایتی از خبرنگاران مجلس شورای اسلامی
اجتماعی

روایتی از خبرنگاران مجلس شورای اسلامی

۲۳ شهریور ۹۵ 0۰23

گفتگوی با  محمود صادقیان

معاون اداره اخبار روابط عمومی مجلس شورای اسلامی

photo_2016-09-13_12-17-50

 

شاید هرگز جناب میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی صدر اعظم نامدار دوره ناصر الدین شاه تصور نمی کرد آنگاه که زمزمه های مشروطه خواهی ، عدالت طلبی و قانون گرایی مردم ایران با پیروزی مشروطه خواهان ، ایران را به مرحله نوینی از تحولات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی هدایت کرد .باغ و خانه وی محل احداٍ جدید دار الشورای ملی شود و به عنوان نماد مشروطه خواهی نقش خانه ملت را ایفا کرد .

ساختمان و عمارتی که پیش از ۱۱۰ سال در بستر تاریخ این کشور همواره کانون اصلی حرکت ها و تحرکات بویژه در حوزه های سیاسی فرهنگی و اجتماعی بوده است . فراز و نشیب تاریخ ملت ایران همرا پیوند و میعاد مکرر با این قطعه جغرافیایی دارد و بخش جدا نشدنی از حوادث سده اخیر است .

آزاده خواهی ، آزاداندیشی ، حق طلبی ، اندیشه پنداری و خیزش های روشنگرانه با جغرافیای بهارستان عجین گشته و به عنوان نماد بی بدیل در روشنگری عمومی تجلی یافته است.

تبادل افکار و اندیشه ها از نقاط برجسته هر ملت آزادنگر و با فرهنگ و هویت است که سعادت و نیکبختی خویش را نقد و نظر و تضارب آرا و افکار میداند و همواره سعی در رونق بخشی و گسترش این حوضه رسانه به عنوان رکن اصلی در توسعه دموکراسی و مردم سالاری با حرکت فزاینده خود در این راستا طی سالهای گذشته کاملا محسوس و قابل مشاهده است . خوشبختانه کثرت و تنوع در میان رسانه ها و دوری از جامعه تم صدایی و خود محوری از اصول بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران است .

پیروز و ظهور در انواع قابلیت های گسترش ارتیاط وانتشار اخبار بویژه در حوزه های پر اهمیت و قابل توجه در نزد افکار عمومی نقش سازنده و آگاهی دهنده رسانه ها و مطبوعات همه جانبه در بهارستان و مجلس شورای اسلامی همواره این شیفتگی و علاقمندی را در دل و روح هر فعال رسانه ای درخشان می سازد تا تجربه ای گرانبها را در کوله بار اندوخته های خویش به دست آورد .

حال نزدیک به ۱۱۰ سال است بهارستان که صحنه های ماندگاری از تاریخ این ملت را در خود دیده همواره محل بحث . گفتگو و مذاکره و حضور مردم است .

در کانون اصلی این میدان تندیس ضخصیتی تاریخی در مقابل چشمان خود می بینیم که با انگشت به سوی اشاره می کند و جاذبه ای در آن سوی این اشاره مخاطبان را فرا می خواند. این کجاست ساختمان برح عمارت و… نه اینجا ، یگانه بنای همراهان با ملت است که در جغرافیای سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و…

همیشه درخشان و تابنده بوده و چه بسیار سرنوشت ملت در همین جا رقم خورد و دیرزمانی است که آنان رمز گشایش دلتنگی ها و حل مسائلشان را در اینجا دنبال می کنند.

اما مطلب به همین جا ختم نمی شود به جز اهالی سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و دولتی و غیردولتی جماعت دیگری هم هستند که چنان شیفته اینجا هستند و می شوند که حکایت آنان مانند تار و پودی که در دل و قلب مردم تنیده شده . می شود و آنان چنان دل به این خانه دارند که گویی طراوت جان و روح خود را در تبلور روشنگری مردم می بینند ، اینان اهالی خبر و اصحاب رسانه اند که با شیفتگی و اشتیاق وقایع اتفاقیه این جماعت بهارستان نشین از صحن و سرا تا راهرو و کمسیون ها و یا عمارت مشروطه با معجون پر طراوت نیش و نوش به کام تشنه ملت می رسانند . این عزیزان حکایتی متفاوت با همکاران خود در بخش های دیگر دارند.

توقعی ندارند و با آنکه در حساس ترین سخت ترین و پرحاشیه ترین حوزه نسبت به سایر بخش های خبری از جان و دل کار می کنند از منافع مادی چندانی برخوردار نمی شوند .

این اهالی با صبوری شکیبایی متانت و در نهایت با هنر خود جادو می کنند و فولاد را در لفافه پرنیان به لطافت به همه دوستداران عرضه می کنند.

این سالها ، همواره شاهد و ناظر مرارتها ، سختی ها و حتی دلتنگی های خبرنگاران این حوزه بوده ام . چه از نقطه نظر تفاوت سیاسی و تحلیلی و تفسیر و روایت خبرنگاران از این حوزه وچهبه لحاظ کارکرد شخصی و رفتاری من بارها دیده ام که اینان با چه دشواری و سختی هایی کار را به انجام رسانده اند و با وجود همه کاستی ها ، پرتوان و سرشار از حساس به راه ارزشمند خود ادامه داده اند . حتی گاهی پیش آمده که تقابل بین دیدگاه خبرنگاران و نمایندگان باعث ایجاد چالش های جدی و آزار دهنده شده ولی این فضای به وجود آمده هیچ گاه نتوانسته است در عملکرد این دوستان خللی وارد کند .

فضای همدلی و دوستی در بین رسانه ای های بهارستان ، حتی با وجود اختلاف نظر و نوع روایت از رویداد ها و نگاه به مجلس ماجرای دیگری است که با هر مرام و مسلکی که رسانع مرجع آنها دارد . پیرامون حفظ اقتدار و کیان نهاد مقدس مجلس گام بر می دارند و هیچ گاه حاضر نمی شوند رفتاری از خود بروز دهند که خدای ناکرده به ساحت شریف آن آسیبی برسد .

این همگرایی و وحدت نظر و اتحاد در رویه نشان از فهم و ادراک بالا و تدبیر خبرنگاران این حوزه دارد که در اندیشه خود اعتقادی جدی عملی در حفظ و حراست از بالاترین نماد دموکراسی دارند زیرا مجلس شورای اسلامی همواره پویا و در حال فعالیت است و در هیچ مناسبت و یا اتفاقی ویا بنا بر مصلحتی تعطیلی نخواهد داشت .

بر همین اساس خبرنگاران پارلمانی همیشه و در همه حال آماده حضور در برنامه های این قوه هستند.

بحمدالله طی این سال ها شاهد بوده ام که حاصل برای ارتقای شغلی و جایگاه آنان شده است .

یعنی با در نظر گرفتن فرا گیر بودن حوزه مجلس و ارتباط آن با همه بخش ها ، این فرضت طلایی با عث می شود خبرنگاران به یک درایت و تبحر در همه موضوعات نائل شوند و در امر اداره یک مجموعه خبری و رسانه ای به یک توانایی دست یابند و دی بین اکثر فعالان در امر ارتباطات حوزه خبری مجلس یک حوزه فرا بخشی و جامع تلقی می گردد و شاید بی حکمت نیست که اگر به این گفتار حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی اشاره کنیم که (مجلس در راس همه امور است ) و این یعنی همه موضوعات و امور مربوط به نظام در این نهاد مقدس مورد توجه و عنایت قرار می گیرد.

در برسی آسیب شناسی و رفتاری تعامل با رسانه ها و خبرنگاران بدون شک کاستی ها و مشکلاتی وجود داشته است . گاهی به دلیل برخی شرایط و یا استرس ناشی از کار خبری موجب دلخوری و دلگیری برخی از عزیزان شده باشد . اما می دانیم که همه و همه تنها به دلیل وجود ویژگی های خاص کار خبری در حوزه مجلس بوده و بحمدالله

 

هیچگاه این رنجش ها در دلها باقی نمانده و با درک و لطف بالایی که دوستان اهل رسانه داشته اند آن را در حساب غرض ورزی واریز نکرده و آنچه که بوده و خواهد بود و تنها دوستی است و دوستی .

ما تلاش می کنیم به یاری همه دوستان اصحاب خبر رسانه و با بهره مندی از امکانات و تجهیزات بتوانیم به بهترین شکل ممکن و در کوتاه ترین زمان در جریان انتقال اطلاعات و اخبار سهمی هر چند کوچک داشته باشیم و در روشنگری جامعه خود مشارکت کنیم که این افضل اعمال در آگاهی رساندن به مردم است .

در پایان یاد و خاطره همه شهیدان ، جانبازان ، ایثارگران عرصه رسانه خبری را گرامی می داریم و به روح بلند آنها درود می فرستیم ، یقیناً تلاش و از جان گذشتگی آنان در تاریخ این کشور همیشه زنده و جاوید خواهد ماند، همچنین با ادای احترام به پیشگاه همه پیشکسوتان جامعه رسانه و خبر کشور که زمینه های عبور از شرایط متلاطم شغلی را برای نسل فعلی هموار ساخته اند ، تا این عزیزان با گام های خود ادامه دهنده راه آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی شوند .

امیدوارم مردم ایران قدردان زحمات این قشر فرهیخته و بی مدعا باشند .

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید