» اجتماعی » بزرگداشت شهریار در کنگره «روز ملی شعر و ادب»/شاعری که رهبر معظم انقلاب او را «حکیم» خواند
اجتماعی

بزرگداشت شهریار در کنگره «روز ملی شعر و ادب»/شاعری که رهبر معظم انقلاب او را «حکیم» خواند

۲۴ شهریور ۹۵ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری تشریح برنامه‌های کنگره روز ملی شعر و ادب، ویژه بزرگداشت شهریار، صبح امروز ۲۴ شهریور ماه برگزار شد. اصغر فردی، دبیر این کنگره، در ابتدا با اشاره به جایگاه شعر در فرهنگ و تمدن ایران گفت: شعر یکی از بزرگترین و مهمترین مواریث ملی ایران است. ایران به مثابه دارنده باستانی‌ترین تمدن دنیا از جهاتی در دنیا مشتهر است که شعر یکی از این موارد است. همانطور که یونان به فلسفه، فرانسه به علوم انسانی و ایتالیا به سینما معروف است، ایران نیز در جهان به شعر شهرت دارد.

وی ادامه داد: در تقویم برای هر موضوعی، روزی تعیین شده است، اما سال‌ها بود که برای شعر با این همه اهمیت، روزی در تقویم تعیین نشده بود. سال‌ها پیش زعمای قوم و کانون‌های اراده تصمیم گرفتند که روزی را در تقویم به نام روز شعر و ادب فارسی ثبت کنند. چنین روزی باید حمل بر یک روز در تقویم می‌شد که با سالروز درگذشت یا تولد یکی از شاعران و بزرگان شعر و ادب، مقارن باشد، این در حالی بود که ما حتی برای تاریخ درگذشت برخی از شاعران بزرگ نیز با اختلاف نظر مواجهیم. چون روز دقیق درگذشت شهریار مشخص بود، روز شعر و ادب فارسی مصادف با روز بیست و هفتم شهریورماه شد.

فردی با بیان اینکه شعر شهریار پیش از انتخاب این روز در میان افواه جاری بود و مردم به سروده‌های او علاقه داشتند، افزود: شهریار شاعری ولایی بود که اولین سروده‌هایش را با مضامین دینی سروده است. اولین سروده او با موضوع «خشیه‌الله» گفته شده است. تدین شهریار به حوادث سیاسی و اجتماعی ایران ارتباطی ندارد، او از همان دوران جوانی سیدی با لباس اهل علم بود که حتی تحصیل در طبابت، او را از ادامه تحصیل در حوزه بازنداشت. پیروزی انقلاب برای شهریار موضوع مبارکی بود.

دبیر کنگره روز ملی شعر و ادب با بیان اینکه سال‌ها به دلیل جنگ و مبارزه با فتنه‌های داخلی به این شاعر توجه چندانی نشد، ادامه داد: در این سال‌ها که آرامش بر کشور حاکم است، همچنان منتظریم که نهادی موظف در حوزه فرهنگ، همچنان که روز ملی شعر و ادب را به رسمیت شناختند، برای یادآوری این روز نیز تمهیداتی داشته باشند؛ اما متأسفانه سال‌ها به همین صورت گذشت و نهادهای رسمی برای بزرگداشت شهریار کاری نکردند. این در حالی است که شهریار بیش از دیگر شاعرانی که بر موج شعر انقلاب استوارند و موسوم به شاعر انقلاب، درباره موضوعات مرتبط با انقلاب شعر گفته است. او بهتر می‌دانست که شعرش را نباید گرفتار روزمره کند، اما احساس وظیفه می‌کرد که در این زمینه شعر بگوید؛ با وجود این دیوان او که بارها بازچاپ شده هنوز ناقص است. شهریار یک شاعر با مخاطبان بسیار است که سروده‌های او به بیش از ۱۰۰ زبان زنده دنیا برگردانده شده است.

به گفته فردی؛ رفتگان نیازی به تجلیل ما ندارند، این ما هستیم که برای ادامه شعر فارسی به تجلیل بزرگانی چون شهریار نیازمندیم. شعر امروز دوره افول خود را می‌گذراند و شاعران برای اینکه ادامه‌دهنده راه پیشینان باشند، نیاز به استاد دارند. در حال حاضر استادی وجود ندارد که به همه ظرایف ادبی واقف باشد، به همین دلیل شعر شاعران امروز به راه شعر ترکیه و دیگر کشورها می‌رود. ما باید به شهریار به عنوان یک گره‌بند وفاق بنگریم. او به سه زبان ترکی، فارسی و عربی شعر گفته و به همین دلیل مایه پیوند اقوام مختلف در ایران است. رهبر معظم انقلاب نیز از شهریار با عنوان حکیم یاد می‌کنند.

وی با تأکید بر پژوهش در ابعاد شعر شهریار ادامه داد: امسال قرار است مراسمی در تالار وحدت، همزمان با روز شعر و ادب فارسی با حضور وزیر ارشاد برگزار شود. این مراسم از سوی بنیاد شهریار برگزار خواهد شد و ارشاد و شهرداری نیز در برگزاری این مراسم همکاری کرده‌اند. در این برنامه ارکستر ملی قطعاتی از سروده‌های شهریار را اجرا خواهند کرد. بنیاد شهریار در نظر دارد تا در سال‌‌های آتی به بزرگداشت شاعران بزرگ در دیگر قومیت‌ها نیز بپردازد.

فردی در توضیح درباره روند کار بنیاد شهریار و تفاوت آن با بنیادی دیگر با همین عنوان گفت: در جلسه‌ای که حدود شش سال پیش با حضور شهردار برگزار شد، درخواست تشکیل چنین بنیادی داده شد. بنیاد دیگری نیز با عنوان بنیاد پژوهشی شهریار از سوی برخی از دوستان در استان آذربایجان شرقی تشکیل شد که محوریت کار خود را بر پژوهش در سروده‌های استاد قرار داده بود. این بنیاد به تقارن روز ملی شعر و ادب فارسی با سالروز درگذشت شهریار انتقاد دارد. بنیاد شهریار در دو سال پیش با مدیریت مسعود جاور ثبت شد.

دبیر کنگره روز ملی شعر و ادب درباره حذف «فارسی» از این کنگره گفت: ایران از قومیت‌های مختلف تشکیل شده که هر قومی شاعران خود را دارند که در عین اینکه به زبان قوم خود شعر گفته‌اند، به فارسی نیز سروده‌هایی دارند. ما در تقویم دخل و تصرفی نداشته‌ایم، در پوستر کنگره به این اختصار بسنده کردیم.

وی همچنین از عدم حضور خانواده شهریار در این مراسم خبر داد و گفت: همزمان مراسمی نیز در تبریز برگزار می‌شود و خانواده استاد ترجیح می‌دهند که در این برنامه حاضر باشند.

مراسم کنگره روز ملی شعر و ادب، ویژه بزرگداشت شهریار روز بیست و هفتم شهریورماه ساعت ۱۵:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود. قرار است در این مراسم، پیام رئیس جمهور به این کنگره نیز قرائت شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید