» صفحه اصلی » همگرایی تل‌آویو با گروه‌های تروریستی برای عملیات در جنوب سوریه
صفحه اصلی

همگرایی تل‌آویو با گروه‌های تروریستی برای عملیات در جنوب سوریه

۲۷ شهریور ۹۵ 0۰3

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، اذعان جان کری وزیر خارجه آمریکا در رابطه با سرکوب گروه‌های مسلح از سوی ارتش سوریه و نیروهای روس خلاصه حوادثی بود که در جنوب سوریه رخ می دهد، این در شرایطی است که هم‌گرایی محرمانه بین جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی با اسرائیل به ائتلاف علنی تبدیل شده و ماجراجویی نظامی بیهوده را آغاز کرده که به نظر می‌رسد با کشته و زخمی شدن ۵۰۰ نفر از نیروهای مهاجم به پایان ‌رسید.

حدود ۱۲۰ روستا در مرزهای جولان با عمق ۱۰ کیلومتر در داخل اراضی سوریه و طول ۷۵ کیلومتر تحت سلطه گروه‌های مسلح قرار دارد. آنها با آزادی کامل در مجاورت مرزهای اسرائیل تردد می‌کنند. محاسبات انجام شده بر این محور استوار است که این تحرکات در سمت شمال با نظارت مستقیم اسرائیل افزایش پیدا کند تا ایده کمربند امنیتی که اشغالگران در جنوب لبنان ایجاد کردند، این بار با استفاده از ارتش آنطوان لحد سوری شکل بگیرد.

این موضوع نیازمند دقت نظر فراوان در زمینه درک میزان تداخل بین مطالبات و تحرکات اسرائیل در جولان سوریه و موجودیت اتاق عملیات الموک در اردن در درگیری‌های روزهای گذشته در حاشیه توافق آمریکا و روسیه برای آتش‌بس در سوریه است.

منابع میدانی مطلع اعلام می‌کنند که هدف اساسی این حمله ناامیدانه که آمادگی‌ها برای آن از دو ماه پیش آغاز شده است ، تلاش برای تکمیل کردن این کمربند است. این تلاش در درجه اول با تلاش برای تسلط بر شهر الحضر و تلول فاطمه و ایجاد ارتباط بین بیت جن با جباتا الخشب دنبال می‌شود و هدف دوم آن بازگرداندن شهر شیخ مسکین و ایجاد ارتباط مجدد بین حومه قنیطره با حومه درعا و قطع کردن مسیر بین‌المللی درعا است. به این ترتیب رژیم صهیونیستی می‌تواند کمربند امنیتی مورد نظر خود را در برابر منطقه جولان اشغالی و مزارع شبعا و جبل الشیخ ایجاد کند.

این روند شبیه اتفاقاتی است که یک سال پیش رخ داد و با شکست خونین حمله طوفان جنوب گروه‌های مسلح ، این برنامه در دستور کار قرار گرفته است، در حمله یک سال پیش بیش از ۱۵۰۰ نفر کشته شدند و فاجعه اجتماعی در میان عشایر منطقه‌ ایجاد شد، همین اتفاقات در روزهای اخیر نیز تکرار شده است.

مواضع ارتش سوریه و متحدانش از جمله حزب‌الله لبنان بسیار مستحکم است و عملیات مشارکت تأثیرگذار بین این نیروها و خندق‌های حفرشده در اطراف مناطق هم بعلاوه تجربه متراکم ایجاد شده در جبهه درگیری‌های سوریه به ویژه در اطراف حلب امنیت این مواضع را بیشتر کرده است.

به احتمال فراوان اتاق عملیات مشترک اسراییلی‌ سلفی در تکیه به پشتیبانی هوایی اسرائیل برای نفوذ به جبهه جنوبی سوریه بیش از حد دچار خوش بینی شده است. این در حالی است که ارتش استحکامات خود را برای آماده سازی جهت مقابله با این حمله از چند هفته پیش به منطقه اعزام کرده است. این موضوع سوالات و تردیدها در رابطه با هدف حمله مذکور که از سوی  مقامات دمشق کاملاً شناخته شده است ، را افزایش می‌دهد.

جبهه النصره و احرار الشام همچنان می‌توانند خود را دل‌داری دهند ، چرا که بر بلندی‌های الحمریه با عنوان تنها منطقه تحت سلطه خود مستقر هستند ، مناطقی که توانستند در چارچوب حفظ شهر البعث برای خود در حمله گسترده و بی‌سابقه با مشارکت نیروی هوایی اسرائیل آن را پس بگیرند. 

عملیات قادسیه جنوب جبهه النصره و احرار الشام و گردانهایی الفرقان و سیف‌الاسلام و المعتز بالله و لواء السبطین را از ائتلاف و همزیستی محرمانه با اسرائیل خارج کرده و ائتلافی سلفی صهیونیستی ایجاد کرده است، اما این رویکرد نتوانسته هیچ نفوذ واقعی در صفوف ارتش سوریه ایجاد کند.

حال این سؤال مطرح است که آیا واقعاً اسرائیلی‌ها اعتقاد دارند که با جمع‌آوری ۱۵۰۰ فرد مسلح از گروه‌هایی که مجدداً تشکیل شده و صدها نفر از مبارزان آنها از بیمارستان‌های نهاریا و صفد بعد از مداوا به دست صهیونیست‌ها بازگشتند ، می‌تواند یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین جبهه‌های جنوبی سوریه را در هم بشکند. به نظر می‌رسد هدف مورد نظر با تعداد نیروهای بکار گرفته شده با این عملیات تناسبی ندارد، حتی با پوشش و پشتیبانی نیروی هوایی اسرائیل و انجام حملات گسترده نیز جبران کمبود تعداد نیروهای سلفی قابل تصور نیست.

اتاق عملیات سلفی- اسرائیلی که جایگزین اتاق عملیات عمان در مدیریت جبهه جنوبی سوریه شده است ، اقدام به توزیع نیروها در چهار محور پیچیده کرده است. اول مثلث مرگ در کفرناسج و دیرالعدس است، منطقه‌ای که نیروهای ارتش سوریه به همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محور مقاومت تعداد بالایی از نیروهای خود را برای جلوگیری از تسلط گروه‌های مسلح به نقاط ارتباطی استراتژیک بین حومه های قنیطره، درعا و دمشق مستقر کرده‌اند. مأموریتی نیروها این است که جلوی قطع مسیرهای امدادرسانی به ارتش سوریه  در درعا و قنیطره به سمت دمشق گرفته شود. محور دیگر محور شهر البعث است که نیروهای ارتش سوریه استحکامات خود را با بیش از ۱۰۰۰ نیرو در این منطقه تقویت کردند. محور دیگر محور السرایا و بویژه منطقه چهارم آن در شمال قنیطره است، جبهه چهارم نیز محور جباتا الخشب است. تا چند روز پیش منطقه جبهه جنوبی شاهد آرامش بود که نشان دهنده شکست گروه‌های مسلح به دست ارتش سوریه در عملیات قادسیه جنوب است. این در حالی است که بعد از شکست در محاصره حضر یا نفوذ به شهر البعث یا پیشروی در مثلث مرگ اسرائیلی‌ها در گذرگاه الرفید جنازه ۱۸ تن از عناصر مسلح زخمی شده را که در بیمارستان‌های نهاریا و صفد جان خود را از دست داده اند، به عناصر تروریست تحویل دادند.

اتفاق دیگری که نشان دهنده فروپاشی بستر گروه‌های مسلح در جنوب سوریه است ، کشته شدن ۱۰۰ تن و زخمی شدن چهار نفر دیگر از عناصر مهاجم در چهار روز از درگیری‌ها است. این موضوع نشان دهنده مصیبت اجتماعی و انسانی در روستاهای جولان است که تحت اشغال گروه‌های مسلح قرار دارد و برخی از اهالی آن مجبور به مبارزه در کنار اسرائیلی‌ها شده اند.

ممکن است اسرائیلی‌ها بار دیگر به حمله خود بازگردند ، اما با این وجود بسیج کردن محیط روستاهای اطراف که ساکنان کمی دارند و بخش اندکی از اراضی جولان را شامل می‌شوند ، حتی با پشتیبانی اسرائیلی‌ها مشکل است. نیروهای متجاوزین این اقدام را برای تحقق اهدافی برای تقویت توانمندی‌های نظامی و انسانی خود نیاز دارند و در عین حال نیازمند هماهنگی‌های زمینی و هوایی بی سابقه هستند.

با وجود اینکه ارتش اسرائیل تمام تلاش‌های خود را برای پشتیبانی هوایی از گروه‌های مسلح سلفی از طریق ایجاد پارازیت و اختلال و شنود تماس‌های ارتش سوریه از طریق یگان ۸۲۰۰ مستقر در ارتفاعات اشغالی ابو الندی و مقر اتاق عملیات مشترک سلفی اسرائیلی به کار گرفته، اما در حال حاضر امکان انجام اقداماتی فراتر از این موارد و ارسال نیروی زمینی برای پشتیبانی از این گروه‌ها را ندارد. اسرائیلی‌ها در تلاش بیهوده خواستند سامانه‌های دفاع هوایی سوریه را تحریک کنند تا بتوانند رادارهای آنها در منطقه جولان را هدف قرار دهند. این حرکات با پروازهای طولانی مدت شبانه بر فراز مواضع ارتش سوریه و موشک باران یکی از مراکز توپ‌خانه‌ای در منطقه قلعه جندل صورت گرفته است. راه‌اندازی و فعال سازی شبکه‌های موشکی سوریه برای ایستادگی و تهدید هواپیماهای اسرائیلی که چند روز پیش اتفاق افتاد ، عاملی برای سرخوردگی بیشتر اسرائیل جهت توقف این عملیات بود.

تاکنون با وجود موارد نقض مکرر آتش بس در سوریه از سوی گروه‌های مسلح در مناطق مختلف نظیر دمشق و قنیطره و حماه و لاذقیه و حمص و حلب ، این آتش بس همچنان جاری است و مسیر کاستلو نیز به شریان امداد رسانی به این شهر تبدیل شده است. 

در همین رابطه جان کری وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه برای مقابله با انتقادات مطرح شده در زمینه تفاهم آمریکا با روسیه گفت که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این تصمیم خود را برای عدم اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه گرفته است، کری در ادامه این سؤال را مطرح می‌کند که پس جایگزین چیست؟ هزاران نفر دیگر که کشته شوند ؟ یا اینکه روس‌ها و جنگنده های سوریه به سادگی موشک باران خود را برای روزهای آینده ادامه دهند و ما اینجا بنشینیم و هیچ کاری نکنیم؟ کری اذعان کرد که ” مخالفان معتدل ” مورد حمایت کشورش و متحدانش در خلیج فارس در طرف بازنده معادلات تأخیر هستند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید