» سیاسی » اصلاحات انقلابی
سیاسی

اصلاحات انقلابی

۱۱ مهر ۹۵ 0۰9

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم متن یادداشت عشرت شایق نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی با عنوان “اصلاحات انقلابی”‌به شرح ذیل می باشد:

بیش از پانزده سال قبل امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با احساس خطر نسبت به شکل گیری طبقه ی ممتازه و اشرافی که با رانت خواری و ویژه خواری و در مواردی با سوء استفاده از مقام و موقعیت خود و یا وابستگان در حال شکل گیری بود، طی فرمان مهمی خطاب به رؤسای قوای سه گانه، آنان را به مبارزه ی همه جانبه و سازمان یافته با مفاسد مالی و اقتصادی موظف نمودند.

در مقدمه این فرمان آمده است: «تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی طرح مبارزه با فساد که دو قوه ی مجریه و قضاییه بدان همت گماشته اند عزم جدی مسئولان را به اقدام در این امر اساسی و حیاتی نوید می دهد.

حکومتی که مفتخر به الگو ساختن نظام علوی است باید در همه حال تکلیف بزرگ خود را کم کردن فاصله ی طولانی خویش با نظام آرمانی علوی و اسلامی بداند و این جهادی از سر اخلاص و همتی سست ناپذیر می طلبد .

جمهوری اسلامی که جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی هدفی ندارد نباید در این راه دچار غفلت شود . رفتار قاطع و منصفانه ی علوی را باید در مد نظر داشته باشد و به کمک الهی و حمایت مردمی که عدالت و انصاف را قدر می دانند تکیه کند…»

از آن زمان دولت های متعدد با گرایشات سیاسی مختلف و همچنین استمرار ادوار قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته اند و هرچند شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی، شعار غالب داوطلبان ریاست جمهوری و کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بوده ولی باید اذعان کرد که نه تنها شعارهای داده شده از سوی این افراد تحقق پیدا نکرده بلکه روند مبارزه با مفاسد بسیار کند بوده و در مواردی خود مدعیان و یا وابستگان آنان نیز دچار لغزش شده اند که آسیب های ناشی از آن در جامعه مشهود است.

در همین راستا، وجود برخی افراد و جریانات سودجو در بعضی از مراکز تصمیم گیری و اجرایی، موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده و برغم تاکیدات مقام معظم رهبری و مطالبه عمومی مردم، روند این مبارزه بهیچ عنوان مناسب و مطابق انتظارات نیست.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در اولین دیدار نمایندگان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، ضمن اظهار نارضایتی از روند مبارزه با مفاسد اقتصادی، مسئولین مربوطه را به تحرک بیشتر و مراقبت از خود و اطرافیان دعوت فرموده و هشدار دادند که «با دستمال کثیف نمی توان شیشه را پاک کرد».

نگاهی واقع بینانه و دلسوزانه به شرایط امروز جامعه و مشاهده نابسامانی های موجود در رابطه با مسائل اقتصادی که عمده ی آن ناشی از سوء مدیریت، دنیامداری و ثروت اندوزی نامشروع، جایگزین شدن روحیه محاسباتی بجای روحیه انقلابی، مسابقه زیانبار زخارف دنیوی و اشرافیگری، رانت خواری و ویژه خواری است، دل هر انسان با وجدان خصوصا افرادی که برای اصلاح امور و بهبود شرایط جامعه زحمت کشیده و مرارت های بسیاری را تحمل کرده اند به درد می آورد.

این افراد که از آنها به عنوان نیروهای انقلابی یاد می شود افق دیدشان متوجه فرمایش ماندگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) است که می فرمود: «کوخ نشینان ولی نعمتان ما هستند» و یا کلام روشنگر جانشین خلف ایشان، رهبر معظم انقلاب اسلامی است که فرمودند: «در تنظیم برنامه‌هاى کشور، اصلى‌ترین مسأله عبارت است از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان…»

در این مقطع، اوضاع به گونه ای است که احساس میشود خط ترسیم شده برای رفع فقر و محرویت از جامعه مورد بی مهری قرار گرفته است که نتیجه آن آسیب های جدی اجتماعی است که به برخی از آن ها اشاره می‌شود:

۱- ظهور طبقه اشرافی نوکیسه و قانون گریز

۲- رقابت ظالمانه صاحبان قدرت و ثروت های نا مشروع که دود آن به چشم محرمین و مستضعفین میرود

۳- طولانی تر شدن صف جوانان تحصیلکرده بیکار

۴- افزایش تعداد خانواده های زیر خط فقر در جامعه

۵- فلج شدن تولید داخلی با وارادات بی رویه بر خلاف اسناد بالا دستی

۶- بالا رفتن آمار کارخانه های تعطیل شده و نیمه تعطیل

۷- افزایش بزهکاری و آمار معتادین و کارتن خوابها

۸- کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق

هر چه به عمق این مسائل و مشکلات نگاه می‌کنیم بیشتر به حدیث مولای متقیان، حضرت امیر المومنین علی ابن ابی طالب(ع) می رسیم که فرمودند: «حب الدنیا کل راس الخطیه» و اینچنین است که دلبستگی عده ای به دنیا و دنیامداری، قدرت طلبی، اشرافیت و تجمل پرستی به بهای ایجاد ده ها آسیب اجتماعی و نا امید کردن خانواده های بسیار می انجامد.
حب دنیایی که سرخط همه ی خطاهاست، خطاهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و … .

حب دنیایی که باعث غفلت از مصالح عمومی و فراموشی مشکلات مردم شده و خودخواهی ها را پررنگ تر و لجام گسیخته تر نموده و خیانت ها و دزدی ها را بیشتر می‌کند.

حب دنیایی که باعث میشود تا برخی از مدیران و کارگزاران عافیت طلب که بخوبی از اوضاع و احوال کشور و مشکلات مردم آگاه است، چشم در چشم مردم دوخته و برای خود فیش های نجومی دست و پا کنند و بعضا به این هم قانع نبوده و دست به اختلاس، ارتشاء و سایر درآمدهای نامشروع بزنند و طلبکار مردم هم باشند!!

در چنین شرایطی که فساد اقتصادی و اجتماعی شکل پیچیده ای به خود گرفته و آرامش روانی و امنیت اقتصادی مردم را مورد تاخت و تاز قرار داده است ضرورت انجام اصلاحات اساسی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و بخصوص اقتصادی احساس می‌شود.

اصلاحاتی که از آن می‌توان به «اصلاحات انقلابی» تعبیر کرد و آن را نمونه ی بارزی از فریضه ی «امر بمعروف و نهی از منکر اجتماعی» دانست.

اهداف مترتب بر این اصلاحات می تواند شامل موارد مهم و سرنوشت سازی باشد که از آن جمله می شود به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- تقویت حس نظارت عمومی بر روند قانونگذاری و اجرایی کشور

۲- ایجاد حساسیت بیش از پیش در قبیح دانستن رفتارهای منبعث از روحیه اشرافی گری، ثروت اندوزی و کسب مال حرام از طریق سوء استفاده از مقام و موقعیت و دور زدن قانون بصورتیکه کمتر کسی به خود اجاز

۳- مسدود کردن راههای قانونگریزی و ویژه خواری از طریق تکمیل و اصلاح قوانین موجود و تصویب قوانین جدید براساس واقعیت های موجود جامعه

۴- هدف گذاری برنامه های اقتصادی کشور براساس «اقتصاد مقاومتی» در حوزه ی قانونگذاری و اجرایی

۵- حمایت از تولید و مصرف کالای داخلی با حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان

۶- تشدید مجازات مرتکبین به فساد مالی و اقتصادی و برخورد سریع و صریح با مجرمان و مفسدان بدون ملاحظات سیاسی

۷- تشدید محرومیت های اجتماعی مجرمانو مفسدان اقتصادی و معرفی شفاف این افراد به مردم

۸- تفکیک اکثریت خادمان حقیقی و صادق نظام و مردم از عده ای قلیل مجرم و خیانتکار به حقوق عمومی به نحوی که برخورد با مفاسد، هزینه ای بر مردم و نظام تحمیل ننماید
بدیهی است چنانچه در سالهای گذشته با مفاسد اقتصادی برخورد ریشه ای و قاطع صورت میگرفت، آمار و ارقام جرایم اقتصادی سیر صعودی پیدا نمی کرد، زحمات طاقت فرسا و اقدامات بزرگ مجموعه ی نظام نادیده گرفته نمی شد و اعتماد مردم و اعتبار کارگزاران نظام ضربه نمی خورد.

توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبین همین نکته ی اساسی می باشد که می فرمایند: «این همه کار خوب دارد در کشور انجام می‌ گیرد – کارهایی که انجام گرفته، کم نیست – اما وجود فساد، بعضی از آنها را خنثی می‌ کند. استخری را در نظر بگیرید که از چند چاه عمیق با لوله‌ های چند اینچی مرتب در آن آب ریخته می‌ شود، اما استخر پُر نمی‌شود.

وقتی نگاه می‌ کنید، می‌ بینید بدنه‌ استخر ترک خورده و ته آن سوراخ است؛ هرچه از این طرف آب می‌ریزید، از آن طرف بیرون می‌رود؛ به کانال هایی که شما در نظر گرفته‌ اید آبیاری کنید، اصلاً آب نمی‌ رسد. فساد در جامعه، این‌طوری است.»

ذکر این نکته هم ضروری است که به هیچ وجه نباید نسبت به تهدید فراگیری و گسترش مفاسد و جرم در جامعه بی تفاوتی صورت گیرد زیرا هزینه ی مبارزه را بالا برده و گاهی آسیب ها به گونه ای میشود که امکان اصلاح و ترمیم از بین می رود.

به فرمایشات مقام معظم رهبری در این رابطه دقت بیشتری داشته باشیم که فرمودند: «از همان سالهای قبل بارها گفته شد که نباید بگذاریم فساد ریشه دار شود زیرا با گذشت زمان، ریشه کنی ان بسیار مشکل می شود و سرمایه گذار پاکدامن و صادق را نیز مأیوس می کند، اما متأسفانه عمل نشد»

یقینا برای مبارزه بی امان با مفاسد اقتصادی و مخل کنندگان آرامش روانی و اقتصادی مردم، پاکدست بودن نمایندگان مجلس، امین بودن مدیران و کارگزاران اجرایی و شجاعت و قاطعیت قضات شرط لازم و ضروری است تا جائیکه رهبر روشن ضمیر و فرزانه انقلاب اسلامی با هشدار در این رابطه خطاب به نمایندگان مردم در خانه ی ملت میفرمایند: «فساد مالی، مثل خوره، ایدز و سرطان است؛ باید با آن مبارزه کرد … باید با فساد مبارزه‌ جدی کرد. یک پایه‌ مبارزه، شمایید.

آن روزی که بنده مسأله‌ مبارزه‌ با فساد را گفتم، توقعم این بود که مجلس شورای اسلامی سینه سپر کند و جلو بیاید و در این میدان حرکت کند تا ما دیگر احتیاج نداشته باشیم دنبال کنیم؛ اما متأسفانه این‌طور نشد. آنها نکردند، شما بکنید. البته به قول برادر ظریف و نکته‌ سنج‌مان، با دستمال کثیف نمی‌ شود شیشه را تمیز کرد. اگر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه‌ اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد. داخل خودتان و درون مجلس مراقب باشید. دست پاک، دامن پاک، زبان پاک و چشم پاک خواهد توانست در حوزه‌ اقتدار وسیعی که شما دارید، همه چیز را پاک کند.»

انجام «اصلاحات انقلابی» ضمن ایجاد رویکرد مجاهدت و مبارزه پیگیر با تصدی و روی کار ماندن مفسدان اقتصادی در مقام و مسئولیت غصب شده، می تواند موجب وحدت و انسجام دلسوزان واقعی مردم و کشور بخصوص نیروهای مومن و انقلابی در موضوع مبارزه علیه فساد و مفسدین بدون کوچکترین اغماض و ملاحظات سیاسی شود.

انتظار این است که افراد دلسوز و پاکدست، ولایتمدار، انقلابی و پایبند به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی و وفاداران به آرمانهای حضرت امام خمینی(ره) و مقیدین به فرامین مقام معظم رهبری و وارثین معنوی شهدا و ادامه دهندگان راه آنان، زیر بیرق «اصلاحات انقلابی» و عمل به فرامین ولی امر مسلمین، حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی، اقدامات خود را انسجام بخشیده و این حرکت سرنوشت ساز را همراهی نمایند.

بدیهی است که هدف اصلی «اصلاحات انقلابی» پایبندی عملی به اهداف متعالی انقلاب اسلامی و حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران و مبارزه بی امان با عوامل تضعیف کننده نظام مردمسالاری دینی است.

این مطالبه گری می تواند سر آغاز حرکتی انقلابی و همه جانبه علیه مفسدین دنیامدار و غاصبان مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و حذف این افراد زالو صفت از مراکز تصمیم گیری و اجرایی را بدنبال داشته باشد.

«اصلاحات انقلابی» حرکتی صادقانه و مخلصانه در راستای تعمیق بخشی به فرضیه واجب و مهم «امر به معروف و نهی از منکر» بوده و پایه گذار مطالبه گری از دولتمردان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه برای مبارزه با مفسدان و غارتگران بیت المال و حقوق عمومی است.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید