» سیاسی » اگر به سوریه و عراق کمک نمی‌کردیم دولت بزرگ داعش تشکیل می‌شد
سیاسی

اگر به سوریه و عراق کمک نمی‌کردیم دولت بزرگ داعش تشکیل می‌شد

۱۷ مهر ۹۵ 0۰9

[ad_1]

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم،‌ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در در دیدار نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه ای مالزی که صبح روز شنبه در کوالالامپور برگزار شد، گفت: دنیای اسلام نیازمند وحدت، امنیت و توسعه است و خشونت و افراطی‌گری  و یاس و عدم خودباوری آینده جهان اسلام را تهدید می‌کند.

وی با تبیین چهار اصل سیاست منطقه‌ای ایران گفت: مبارزه میدانی با تروریسم تکفیری، کمک موثر به صلح، آتش بس و کمک رسانی انسان دوستانه به مردم، عدم تجزیه کشورها و تغییر مرزهای جغرافیایی و تکیه بر صندوق‌های رای و حاکمیت مردم بر امور کشورهایشان از اصول سیاست منطقه‌ای ما است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: ما معتقدیم تروریسم امروز یک معضل در منطقه ما است و باید با تروریست‌های تکفیری در کل منطقه مبارزه شود و نباید اجازه دهیم این راه غلط و کشتار و آدم کشی در منطقه ما ادامه یابد و باید جلوی این فاجعه را بگیریم.

روحانی درباره ضرورت تلاش برای صلح و آتش بس نیز گفت: باید در یمن و سوریه آتش بس برقرار شود و کمکهای انساندوستانه سریعا در اختیار مردم آن کشورها قرار گیرد. در منطقه نباید مرزهای جغرافیایی تغییر کند، تجزیه کشورها غلط و خطرناک  است و می تواند مشکلات را چند برابر کند و جنگ‌های منطقه‌ای را دامن بزند. باید حاکمیت ملی کشورها محترم شمرده شود. نباید برای مردم منطقه از بیرون حکومت تعیین شود و هر فردی که با رای مردم به قدرت می رسد، باید مورد احترام همگان باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر به دولت‌های عراق و سوریه کمک نمی‌کردیم چه بسا امروز شاهد گروهی به نام داعش نبودیم بلکه دو دولت بزرگ داعشی در عراق و سوریه شکل می‌گرفتند، گفت: در چنین وضعیتی، در منطقه و حتی در سطح بین الملل با جنگ بی پایانی مواجه می شدیم.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین  با بیان اینکه دنیای اسلام و جهان در حال توسعه طی دهه‌ها و قرون گذشته با مشکلات فراوانی به لحاظ سیاسی، امنیتی و فرهنگی مواجه بوده‌اند، گفت:شاید انتظار بود که پس از دوران استعمار و استقلال کشورهای اسلامی و در حال توسعه، جهان با مشکل بزرگی مواجه نشود و کشورهای استقلال یافته و در حال توسعه بتوانند مسیر پیشرفت را برای رسیدن به جایگاه مطلوب و در راستای اهداف ملی خود ادامه دهند، اما متاسفانه چنین نشد.

روحانی اظهار داشت: جهان غرب هنوز تصمیم ندارد که از سلطه‌گری خود بر دنیا دست بردارد و این تصمیم تغییر نخواهد کرد مگر زمانی که آنها احساس کنند جهان در حال توسعه به یک وحدت، مسیر واحد و حرکت پوینده دست یافته است.

وی تلاش جهان غرب را حفظ  سلطه خود بر جهان دانست و گفت: آنها نه تنها می‌خواهند به سلطه علمی و فناوری خود ادامه دهند بلکه می‌خواهند همچنان از لحاظ فرهنگی، فرهنگ اول و مسلط بر جهان باشند؛ از بعد نظامی، قدرت برتر و از لحاظ اقتصادی، اقتصاد مسلط باشند و تا زمانی که این اهداف مورد توجه قدرتهای جهانی است، کشورهای در حال توسعه که می‌خواهند از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و نظامی و علمی  در سطح برابر با آنها قرار گیرند، با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به موضوع تروریسم در جهان اشاره کرد و افزود: شاید هیچ زمانی در دنیای اسلام با این همه کشتار، خشونت و حضور گروه‌های تروریستی که متاسفانه به نام اسلام  دست به جنایت می‌زنند، مواجه نبودیم و امروز معضل تروریسم حتی دامن خود آنهایی را که این مسیر را علیه اسلام و جهان در حال توسعه طراحی کردند، فرا گرفته است.

روحانی وظیفه نخبگان، صاحبنظران و روشنفکران جهان اسلام را در مقطع زمانی کنونی بسیار سنگین خواند و اظهارداشت:متاسفانه جوانان در جهان اسلام در چنین فضایی به تدریج به دو سمت خطرناک، خشونت و افراطی گری و یا یاس و عدم خودباوری کشانده می‌شوند که هر دو اینها،می‌تواند برای نسل امروز و آینده ما خطرناک باشد.

وی با تاکید بر اینکه به جای گفتمان تخریب و یاس باید گفتمان وحدت و توسعه در دنیای اسلام گسترش یابد، گفت: راهی جز این نداریم که از همه توانمان برای تغییر گفتمان در میان نسل جوان دنیای اسلام استفاده کنیم. به جای گفتمان تخریب، خشونت و یا یاس، باید گفتمان توسعه، پیشرفت و گفتمانی جایگزین شود که حاصل آن، وحدت و یکپارچگی دنیای اسلام و جهان در حال توسعه در برابر قدرتهای بزرگ باشد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از اینکه همچنان بخش مهمی از دنیای اسلام، پیرو اسلام اعتدالی و فرهنگ میانه روی است، اظهارداشت:  امروز اسلام رحمت، امت وسط و دین همزیستی مسالمت آمیز در افکار عمومی بخش بزرگی از دنیای اسلام از جمله مالزی و ایران حاکم است.

روحانی تقویت جایگاه و قدرت دنیای اسلام را در سایه علم و فناوری دانست و گفت: ما در شرایطی هستیم که باید صاحب قدرت بشویم و قدرت ما در سایه علم و فناوری  است و ضروری است که در این عرصه یکدیگر را یاری کنیم. کشورهایی نظیر ایران و مالزی در سال‌های گذشته در بسیاری از زمینه‌های علمی و فناوری حرکتهای خوبی داشته‌اند و باید از توانمندی خود به نفع هم استفاده کرده و یکدیگر را برای رسیدن به هدف بلند توسعه یاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه راهی جز وحدت دنیای اسلام نداریم و باید اختلافات را کنار گذاشت، تصریح کرد: باید پیروان مذاهب مختلف اسلامی به منافع مشترک بیاندیشند و امروز هر کس در دنیای اسلام، شکاف و تفرقه ای ایجاد و یا بر شکاف‌های گذشته می‌افزاید، بی‌تردید قصد خدمت به دنیای اسلام را ندارد و عمل او به نفع و خیر مسلمانان نخواهد بود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران وحدت، امنیت و توسعه را نیاز امروز دنیای اسلامی برشمرد و با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ابزار ارتباطات برای پیوند بیشتر میان مسلمانان، گفت:در شرایط امروز جهانی همه باید احساس مسوولیت بیشتری کنند و از تمام توان و قدرت قلم، بیان و نفوذ خود در دانشگاه‌ها و افکار عمومی استفاده کرده و در جهت توسعه و پیشرفت جهان اسلام تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز برای نجات دنیای اسلام راهی جز اعتدال و مبارزه با خشونت نمی بینم، افزود: به همین دلیل سه سال پیش به کشورهای عضو سازمان ملل  پیشنهاد کردم به قطعنامه‌ای رای دهند که مفهوم آن جهان عاری از افراطی گری و خشونت باشد که درنهایت معروف به قعطنامه ویو شد و امیدوارم همه بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم تا شاهد همزیستی جدید در دنیای اسلام و وحدت بیشتر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ترور و تروریسم هیچ نسبتی با اسلام ندارد، اظهارداشت:  مسلمانان که در طول تاریخ قربانی جنگ‌های ناخواسته و تروریسم بوده‌اند، نباید امروز متهم به تروریسم بشوند. پیامبر ما پیامبر مهربانی و رحمت برای همه جهانیان بوده و ترور هیچ نسبتی با اسلام و آیات قرآن مجید ندارد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شناسایی عوامل ریشه ای خشونت و تروریسم را ضروری خواند و اظهارداشت: افراطی گری و تروریسم تکفیری دارای ریشه های متعددی است که از جمله آنها می توان به فقر، جهل، تبعیض، اشغالگری، حکومت های ناعادلانه و دخالت های خارجی اشاره کرد.

روحانی با بیان اینکه مساله فرقه گرایی و دامن زدن به این نوع مباحث برای اسلام خطرناک است، گفت:  اگر در گوشه ای از منطقه ما، یک حرکت افراطی انجام گیرد نمی گویند شیعه و یا سنی افراطی  انجام داده بلکه می گویند اسلام افراطی و به عبارتی به گرایش مذهبی توجه نمی کنند و خشونت ها بدروغ به نام اسلام تمام می شود.

رئیس‌جمهوری بزرگترین صدمه تروریسم را ضربه به حیثیت و چهره اسلام دانست و گفت: در اقدامات تروریستی، بیشتر به جنایات تروریست ها توجه می شود اما ضربه اصلی تروریست ها به چهره اسلام و تخریب و تحریف آن نزد جهانیان است و این ظلمی است که تروریسم علیه فرهنگ اعتدالی و همزیستی در منطقه ما ایجاد کرده است.

روحانی حضور و فعالیت آزادانه پیروان همه ادیان و مذاهب در کشورهایی همانند ایران و مالزی را مثال زدنی دانست و گفت: ایران بدنبال توسعه طلبی مذهبی نیست. طبعا هر کشوری دارای افکار و اعتقاداتی هست و علاقه مند است آن را بیان کند، آنچه که زشت و غلط است، تلاش برای تحمیل آن افکار و برنامه ریزی برای نوعی سلطه است. آنچه قابل قبول نیست افزودن شکاف میان جوامع اسلامی است و حضرت امام (ره) هفته ای را به نام هفته وحدت نام نهاده اند و ما همیشه در ماه تولد پیامبراسلام(ص) این هفته را گرامی می داریم.

روحانی مساله وحدت و اتحاد میان مذاهب مختلف را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود:همه باید در مسیر وحدت بکوشیم و اگر کسی حرف تفرقه انگیزی می زند حتما محکوم است و رهبر معظم انقلاب اخیرا گفتند که پیروان همه مذاهب باید به هم و مقدسات و چهره های برجسته یکدیگر احترام بگذارند و نباید کسی جمله ای بگوید که مسلمانان دیگر احساس اهانت کنند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه قابل پذیرش نیست کشوری بخواهد تفکری را به دیگران تحمیل کند، اظهارداشت: گسترش تحمیلی افکار و ایدئولوژی ها می تواند مشکلاتی را برای مناطق مختلف ایجاد کند. محور وحدت جهان اسلام، کتاب الهی، سنت نبوی و اخلاق اسلامی است و پیگیری مسیر ایجاد اختلاف می تواند در شرایط امروز، بسیار خطرناک باشد.

روحانی درباره روابط ایران و مالزی نیز گفت: ما خواهان یک رابطه بسیار دوستانه و نزدیک با مالزی هستیم و در مذاکرات دیروز با نخست وزیر، این اراده را در طرف مالزیایی دیدیم. آنها هم خواهان روابط نزدیکتر میان دو دولت هستند و دوره پساتحریم فرصتی مناسب برای تعمیق این همکاری ها و روابط، فراهم کرده است.

وی  تقویت همکاری های بانکی، روابط مراکز دانشگاهی و علمی، تقویت گردشگری و سرمایه گذاری مشترک را از جمله مسیرهای توسعه همکاریها میان تهران – کوالالامپور برشمرد و افزود: معتقدیم رابطه نزدیکتر ایران و مالزی به نفع دو ملت و دو دولت و منطقه و جهان اسلام است.

پیش از سخنان رییس جمهوری نیز جمعی از نخبگان مالزی در حوزه فرهنگ، دانشگاه ها و رسانه ها دیدگاهها و نظرات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید