» صفحه اصلی » «منا منهای بسیاران»؛ فریادهای شاعران بر سر آل سعود
صفحه اصلی

«منا منهای بسیاران»؛ فریادهای شاعران بر سر آل سعود

۲۷ مهر ۹۵ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «منا منهای بسیاران» همزمان با سالروز شهادت مظلومانه حاجیان در فاجعه منا از سوی مؤسسه شهرستان ادب منتشر شد. این کتاب دربردارنده سروده‌های شاعران درباره این فاجعه است. محمدمهدی عبدالهی، از شاعران کشور، در یادداشتی به ضرورت انتشار این اثر و ویژگی‌های آن اشاره کرده، متن این یادداشت به این شرح است:

«وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الىَ اللَّه وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى‏ اللَّه وَکانَ الله غَفوراً رحیماً»
آیه ۱۰۰ سوره نساء

همراه ستارگان دلخواه اى دوست
خون نامه نوشتیم در این ماه اى دوست

احرام کبوتران عاشق سرخ است
ماییم “مهاجرِ الى الله” اى دوست

مراسم پرشکوه حج همچون سایر عبادات دارای برکات و آثار فراوانی در فرد و نیز جامعه اسلامی می‌باشد که می‌تواند همه ساله منشأ تحولی نو در جوامع اسلامی گردد. خداوند سبحان در سوره مبارکه حج، می‌فرماید: «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُم: و مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکب‌های لاغر از هر راه دور به سوی خانه خدا بیایند تا شاهد منافع گوناگون خویش در این برنامه حیات‌بخش باشند».

مهم‌ترین فلسفه مناسک حج همان دگرگونی اخلاقی است که در انسان‌ها به وجود می‌آورد و نیز حج مؤثرترین وسیله برای پیشبرد اهداف سیاسی اسلام است. حج عامل مؤثری برای وحدت و اتحاد صفوف مسلمانان جهان می‌باشد.

اما افسوس و صدافسوس که دیگربار آل سعود چهره پلید خود را برای جهانیان هویدا کرد و این وحدت و اجتماع میلیونی زائران و حجاج بیت الله الحرام را در یکی از ماه‌های حرام (ذیحجه الحرام) در سرزمین منا تبدیل به صحرای خون و خونریزی نمود و برگی دیگر از جنایات خود را در عید سعید قربان با قربانی کردن هزاران زائر بی‌گناه در صفحه تاریخ برای همیشه به ثبت رسانید.

و اکنون نیز بعد از گذشت یک سال از آن واقعه تلخ که منجر به شهادت چند هزار مسلمان بى‌گناه گردید، با بستن درب‌هاى خانه خدا به روى زائران ایرانى و چندین کشور دیگر که به تعبیر مقام معظم رهبرى(مدظله العالى)، حکام سعودى صد عن سبیل الله والمسجد الحرام کرده‌، بغض خویش را آشکارتر نموده‌اند. چقدر زیبا و لطیف امام راحل عظیم الشأن به این نکته اشاره کرده‌اند: «ما در مکه باشیم یا نباشیم دل و روحمان با ابراهیم و در مکه است. دروازه‌هاى مدینهالرسول را به روى ما ببندند یا بگشایند، رشته محبتمان با پیامبر هرگز پاره و سست نمى‌شود. به سوى کعبه نماز مى‌گزاریم و به سوى کعبه مى‌میریم. و خدا را سپاس مى‌گزاریم که در میثاقمان باخداى کعبه پایدار مانده‌ایم و پایه‌هاى برائت از مشرکین را با خون هزاران هزار شهید از عزیزانمان بنیان نهاده‌ایم و منتظر هم نمانده‌ایم که حاکمان بى شخصیت بعض کشورهاى اسلامى و غیر اسلامى از حرکت ما پشتیبانى کنند. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پابرهنگانیم. ما غیر از خدا کسى را نداریم. و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم، دست از مبارزه با ظالم بر نمى‌داریم».

شاعران انقلاب اسلامی که همواره مدافع حق و حقیقت و دفاع از مظلومان و نکوهشگر ایادی کفر و استکبار بوده‌اند، ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های شهداى منا در سراسر جهان اسلامی به ویژه زائران کشته شده ایرانی، مراتب انزجار خود را از اینگونه وقایع تلخ و اسف‌بار اعلام داشته‌اند و جنایات و سوء مدیریت آل سعود را در پی فاجعه مرگبار مکه و منا محکوم نموده و قاطعانه خواستار برکناری آل سعود از مدیریت مراسم باشکوه حج ابراهیمی و نیز رسیدگی فوری به پرونده جنایات آل سعود می‌باشند.

بدین منظور از همان روز وقوع این فاجعه مدهش، اهالى قلم و اندیشه دست به قلم برده و با سرودن اشعار و دلنوشته‌هایشان ضمن محکوم کردن جنایات شجره خبیثه و ملعونه آل سعود یا به تعبیرى آل سقوط، خواستار قطع ید آل سعود از برگزارى مناسک حج ابراهیمى شده‌اند.

برادر بسیار بزرگوارم، شاعر انقلابى و دغدغه‌مند جناب میلاد عرفان‌پور عزیز در یک اقدام انقلابى و ارزشمند، با گردآورى و گزینش سروده‌هاى شاعران انقلاب اسلامى پیرامون فاجعه منا با نام «منا منهاى بسیاران» سندى گرانسنگ را در تاریخ به ثبت رسانید.

این کتاب ارزشمند در ۳۲۸ صفحه و با اشعارى از ۱۳۷ شاعر تنظیم شده است که در زوایاى مختلف به همدردى با خانواده هاى شهداى منا و محکومیت فاجعه منا پرداخته و توسط انتشارات شهرستان ادب در تابستان ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است.

بدیهى است قطره قطره این ابیات در تاریخ گواهى خواهند داد که حکام سعودى روز به روز بر مرگ خویش کمر بسته‌اند و راه سقوط را طى خواهند کرد. آرى به فرموده امام خامنه‌اى (مدظله العالى)؛ هرچند جاى حجاج ایرانى مشتاق و با اخلاص در مناسک حج امسال خالى بود، اما قطعاً با قلب‌هایشان در مراسم حضور داشته‌اند.

إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذی جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فیهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ یُرِدْ فیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍ

به امید فرج منتقم خون شهداى ضیوف الرحمن

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید