» صفحه اصلی » یونسکو، فرصتی کوچک؛ دشمنی بزرگ
صفحه اصلی

یونسکو، فرصتی کوچک؛ دشمنی بزرگ

۵ آبان ۹۵ 0۰11

[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان فرهنگی آموزشی یونسکو طی دو هفته اخیر قطعنامه‌ای را در مورد مسجدالاقصی به تصویب رساند. در این قطعنامه، مسجدالاقصی مکانی اسلامی توصیف شده که به هیچ وجه ارتباطی با دیانت یهود ندارد. لذا خواستار حفظ آثار موجود در آن شده است. قطعنامه مذکور که قرار است دوباره به رأی گذاشته شود دارای وجوه مثبت و منفی بسیاری است.

محتوای قطعنامه ۳۴۳ یونسکو

قطعنامه یونسکو بر قطعنامه شماره ۲۲۵۳ مجمع عمومی سازمان ملل که در سال ۱۹۶۷ صادر شده است، تصریح می کند. در آن قطعنامه تمامی اقداماتی که رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ انجام داده بود غیر قانونی به شمار آمده‌اند و خواستار لغو این اقدامات و عدم ایجاد هرگونه تغییر در وضعیت شهر قدس شده است. در این راستا در چارچوب قطعنامه های سازمان ملل به رژیم صهیونیستی خطاب می شود:

۱. باید با دقت تمام از تمام مکان ها و ساختمان های باستانی و دیگر بناهای فرهنگی به ویژه در شهر قدس محافظت شود
۲. انجام هرگونه عملیات حفاری باستانی یا انتقال آنها یا تغییر وضعیت شان یا ماهیت فرهنگی و تاریخی شان ممنوع است
۳. دبیر کل تلاش می کند با استفاده از تمامی امکانات و به کارگیری تمامی هیئت های مرتبط با مسئله، این قطعنامه را به بهترین وجه اجرا کند

در ادامه به حدود ۷۰ قطعنامه‌ای که یونسکو تا کنون در مورد قدس و علیه رژیم صهیونیستی صادر کرده اشاره می کند و بر فحوای مجموع آنها در چند بند تأکید می کند:

الف. بر اجرای تمامی قطعنامه های اشاره شده تأکید می شود.
ب. مواضع رژیم صهیونیستی که همگی در نقض اهداف یونسکو بوده است محکوم می شود به ویژه در مورد تغییر آثار موجود در قدس تاریخی و حفاری هایی که پس از اشغال به وجود آمده اند و بزرگترین خطر برای آثار موجود در قدس محسوب می شوند.
ج. کنگره عمومی یونسکو خواستار عدم ارائه هر گونه کمک در عرصه های تربیتی، علمی و فرهنگی به رژیم صهیونیستی می شود تا زمانی که قطعنامه های صادر شده را اجرایی نماید.

حاشیه‌های ناپیدا و مهم

نکته قابل تأمل در مورد این قطعنامه از این قرار است که این قطعنامه در نخستین نشست یونسکو پس از آنکه مطرح و مورد رأی گیری واقع شد ۲۴ رأی مثبت به دست آورد در مقابل آن ۶ رأی مخالف داشت و ۲۶ عضو نیز از دادن رأی امتناع کردند. یعنی از ۵۸ عضو حاضر تنها ۳۰ عضو به این قطعنامه رأی دادند و از مجموع ۵۸ عضو تنها ۲۴ عضو رأی مثبت دادند.

نتایج مثبت احتمالی برآمده از قطعنامه یونسکو

۱. با این قطعنامه یونسکو، دروغ بودن جعل های صیهونیست ها به اثبات می رسد. و اینکه هرگز مسجد الاقصی در اختیار یهودیان نبوده است مهر تأیید می خورد.

۲. با اثبات اسلامی بودن مسجد الاقصی، حضور یهودیان در آن تجاوز محسوب شده و یک تخلف بین المللی است لذا می تواند به عنوان یک اهرم فشار مورد استفاده قرار گیرد.

۳. دفاع از مسجد الاقصی توسط مرابطین مسجد و تمامی حامیان آن امری طبیعی خواهد بود که حق آنها محسوب می شود و رژیم صهیونیستی باید از آنجا بیرون رود.

۴. این قطعنامه بعد دیگری از تجاوزگری ها رژیم صهیونیستی را برای افکار عمومی جهانیان باز خواهد کرد لذا به نظر می رسد جنبش های مردمی علیه این رژیم مثل بی دی اس را تقویت خواهد کرد.

نتایج منفی احتمالی برآمده از قطعنامه یونسکو

۱. صهیونیست ها همواره از زمان هایی چون وضع کنونی که قطعنامه‌ای علیه آنها تصویب شده است برای اجرای طرح های توسعه طلبانه خود مثل شهرک سازی استفاده کرده اند احتمالا در این راستا صهیونیست ها اقدام به تصویب و اجرای برخی طرح های توسعه طلبانه خود در مقطع کنونی خواهند کرد. و چه بسا به حفاری های وسیع تر در مسجد الاقصی دست بزنند. اعلام نتانیاهو مبنی بر اینکه در حفاری های زیر مسجد الاقصی شرکت کرده در همین راستا صورت می گیرد.

۲. با توجه به اوج گرفتن دوباره عملیات های شهادت طلبانه در انتفاضه سوم قدس که در نخستین سالروز آن شدت گرفته است احتمالا از این قطعنامه به عنوان پوششی رسانه ای برای مخفی کردن وجوه انتفاضه سوم استفاده خواهد شد به ویژه که کشورهایی که قطعنامه پیشنهادی را ارائه کرده اند همگی جز هم پیمانان رژیم صهیونیستی هستند.

نتیجه

با توجه به اینکه یونسکو یک سازمان فرهنگی تربیتی است و قطعنامه هایش هیچ کدام اهرم های اجرایی لازم را ندارند و در صورت اجرا نشدن قابلیت پیگیری ندارند باید گفت وجه منفی تصویب این قطعنامه بر وجه منفی آن غلبه دارد زیرا قطعنامه های یونسکو که بالغ بر ۷۰ قطعنامه هستند تا کنون هیچ کدام اجرایی نشده اند اما اقداماتی که صهیونیست ها در مسیر مقابله با این قطعنامه ها، اجرایی کرده اند موجب ایجاد آثار سوء در فلسطین و مسجد الاقصی شده اند.

با یک نگاه بدبینانه می توان گفت قطعنامه های بدون پشتوانه سازمان ملل و یونسکو ابزار و بهانه ای برای صهیونیست ها هستند که هروقت قصد توسعه طلبی دارند آنها را برای اجرایی کردن طرح های توسعه طلبانه خود به کار می گیرند.

نکته پایانی

اما با وجود غلبه وجه منفی نتایج صدور این قطعنامه یک نکته را نباید از یاد برد و آن اینکه صهیونیست ها با وجود اجرایی کردن طرح های خود و فرصتی که از این حیث به دست می آورند، باز هم تلاش می کنند این قطعنامه را لغو کنند. دلیل اصلی از این قرار است که قطعنامه هایی از این دست بن مایه ی ادعاهای جعلی آنها در مورد فلسطین و مسجد الاقصی را هدف قرار داده و از بین می برند. اینکه صهیونیست ها تلاش کردند با فشارهایی که طی دو هفته گذشته اعمال کرده اند عده ای را با خود همراه کنند و دبیرکل یونسکو مخالفت خود را با قطعنامه صادر شده اعلام کرد از این جهت است. لذا باید گفت وجوه مثبت این قطعنامه می تواند بهترین دستاویز برای فلسطینیان و حامیان آنها قرار گیرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید