» صفحه اصلی » نشست مجمع جهانى بیدارى اسلامى پیام‌ها و دستاوردها
صفحه اصلی

نشست مجمع جهانى بیدارى اسلامى پیام‌ها و دستاوردها

۷ آبان ۹۵ 1۰5

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نهمین نشست شوراى عالى مجمع جهانى بیدارى اسلامى با عنوان «بیدارى اسلامى متوقف نمى‌شود» صبح شنبه اول آبان ۱۳۹۵ در بغداد آغاز به‌کار کرد. در اجلاس نهم مجمع که براى اولین‌بار در خارج از ایران برگزار شد و دو روز به طول انجامید، حیدر العبادى نخست‌وزیر عراق، على‌اکبر ولایتى دبیرکل مجمع جهانى بیدارى اسلامى، سیدعمار الحکیم رئیس ائتلاف ملى عراق، سلیم الجبورى رئیس مجلس عراق، نورى المالکى رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر پیشین عراق و دیگر مقامات عراقى و برخى از شخصیت‌هاى کشورهاى اسلامى حضور داشتند و هر یک به ایراد سخنرانى پرداختند.

پیام این نشست مبتنى بر چند محور بود که اول تأکید بر وحدت و همگرایى امت اسلام، دوم تقویت بنیه و زیرساخت‌هاى جهان اسلام و جریان بیدارى اسلامى، سوم، شناخت کافى نسبت به تهدیدها و خطراتى که جریان بیدارى اسلامى را تهدید مى‌کند، چهارم دست‌یافتن به راهکارها و رفع مشکلاتى که جریان بیدارى اسلامى با آن روبه‌روست و پنجم که مسأله مهم است، رسیدن به یک جمع‌بندى و رهیافت واحد نسبت به چگونگی مدیریت منطقه‌اى و جهانى جریان بیدارى اسلامى.
با توجه به فرصت‌هاى بسیارى که براى جهان اسلام در حال حاضر وجود دارد و با توجه به‌ وجود منابع انسانى، طبیعى، ژئوپلتیک ویژه، منابع زیرزمینى و پیشینه تاریخى و تمدنى جهان اسلام و با توجه به فرصت‌هاى بیشمارى که جریان بیدارى اسلامى براى امت اسلام ایجاد کرد و در عین حال این جریان با تهدیدهاى منطقه‌اى و فرامنطقه‌اى روبه‌رو است لذا هوشمندى، طراحى درست و ریشه‌یابى نقایص و تهدیدهاى مورد اشاره و حفظ این فرصت و عدم تبدیل شدن آن به تهدید و در راس آن حفظ وحدت و قدرتمندى جهان اسلام و تعریف منافع در چارچوب سازمان واحد که نشان‌دهنده منافع متقابل همه امت اسلام است مى‌تواند مهم‌ترین پیامى باشد که در این کنفرانس مى‌توانیم آن‌را مورد توجه قرار دهیم. **

نهمین نشست شوراى عالى مجمع جهانى بیدارى اسلامى با عنوان «بیدارى اسلامى متوقف نمى‌شود» صبح شنبه اول آبان ۱۳۹۵ در بغداد آغاز به‌کار کرد. در اجلاس نهم مجمع که براى اولین‌بار در خارج از ایران برگزار شد و دو روز به طول انجامید، حیدر العبادى نخست‌وزیر عراق، على‌اکبر ولایتى دبیرکل مجمع جهانى بیدارى اسلامى، سیدعمار الحکیم رئیس ائتلاف ملى عراق، سلیم الجبورى رئیس مجلس عراق، نورى المالکى رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر پیشین عراق و دیگر مقامات عراقى و برخى از شخصیت‌هاى کشورهاى اسلامى حضور داشتند و هر یک به ایراد سخنرانى پرداختند.
هم‌چنین علما و اندیشمندان اسلامى از ۲۲ کشور جهان در اجلاس بغداد شرکت کردند که اکثریت آن‌ها از اهل سنت و مابقى از شیعیان و فِرَق دیگر کشورهاى اسلامى بودند. شمارى از این شخصیت‌ها در نشست شوراى عالى بیدارى اسلامى به سخنرانى و ایراد نظرات خود پرداخته و بار دیگر بر اهمیت بیدارى اسلامى به‌ویژه در شرایط حساس منطقه و جهان تأکید کردند.
على‌اکبر ولایتى دبیر‌کل مجمع جهانى بیدارى اسلامى در افتتاحیه این اجلاس گفت: امروز فرصت‌هاى فراوانى در منطقه شکل‌گرفته است و مسلمانان وظیفه دارند در مقابل اندیشه تکفیرى با بیدارى اسلامى ادامه مسیر دهند. وى تأکید کرد: پس از گذشت بیش از پنج سال از آغاز موج بیدارى اسلامى و تشکیل مجمع جهانى بیدارى اسلامى به تدبیر و ابتکار مقام معظم رهبرى آیت‌الله العظمى خامنه‌اى، دشمنان و معارضان بیدارى اسلامى عملا نتوانسته‌اند ‌حتى با سازماندهى گروه‌هاى تکفیرى به‌عنوان رقیب بیدارى اسلامى و پیشبرد طرح‌هاى تجزیه‌گرایانه، تمام خواسته‌هاى خود را در زمینه مهار این موج عظیم محقق سازند.

*    موج جدید بیدارى اسلامى‌
موج جدید بیدارى اسلامى در سال ۱۳۸۹ در شمال آفریقا شکل گرفت و طى مدت کوتاهى به سقوط دیکتاتورهاى تونس، مصر و لیبى انجامید. سپس این موج به منطقه غرب آسیا تسرى یافت و یمن و بحرین نیز شاهد اعتراضات مردمى علیه نظام دیکتاتورى بودند.
جمهورى اسلامى ایران این موج توفنده و فراگیر را امتدادى از انقلاب اسلامى قلمداد کرد، در حالى که کشورهاى غربى با نامیدن این حرکت به «بهار عربى» قصد داشتند آن‌را تنها در حد یک جنبش دموکراسى‌خواه تفسیر کرده و جوهره اسلامى را از آن سلب کنند.
غرب در صدد مصادره انقلابات عربى برآمد و در عرصه تبلیغاتى و رسانه‌اى چنین وانمود کردند که موج دمکراسى‌خواهى که مهد آن در مغرب‌زمین است به شرق رسیده و زمان آن فرارسیده تا شرقى‌ها و به‌ویژه اعراب از الگوها و ارزش‌هاى دمکراتیک غرب بهره‌مند شوند. این در حالى بود که همین موج دموکراسى‌خواهى که غرب بر بیدارى اسلامى نام مى‌گذاشت، نگرانى متحدان غرب به‌ویژه عربستان سعودى را برانگیخت، لذا تلاش‌هاى زیادى براى مهار حرکت‌هاى مردمى شکل گرفت.
گام بعدى دشمنان انقلاب اسلامى آن بود که با ایجاد نسخه‌اى تقلبى از اسلامگرایى، سعى کردند الگوى جمهورى اسلامى را به فراموشى سپرده و مسیر بیدارى اسلامى را در منطقه منحرف کنند و در عین حال وجهه اسلام را نزد افکار عمومى مردم منطقه و جهان خدشه‌دار کنند.
ظهور جریانات تکفیرى به‌ویژه «داعش» حاصل این تلاش حساب‌شده دشمن بود که ضمن ایجاد یک فتنه مذهبى و برافروختن نبردى داخلى در کشورهایى مانند عراق و سوریه، از اسلام که به‌عنوان دین رحمت شناخته مى‌شود، چهره‌اى جنگ‌طلب و خشونت‌آمیز و واپس‌گرا ترسیم نمودند.
این جنگ نرم هدفمند از سوى دشمن، مستلزم روشنگرى فراگیر در سطح منطقه و جهان بود؛ لذا مجمع جهانى بیدارى اسلامى، با تدبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب، حدود شش سال پیش تأسیس شد. این مجمع با شرکت حدود ۷۰۰ نفر از شخصیت‌هاى بزرگ جهان اسلام، سنى و شیعه، از کشورهاى مختلف از نقاط گوناگون جهان آغاز به‌کار کرد و اجلاس‌هاى مختلفى همچون بیدارى اسلامى و جوانان، بیدارى اسلامى و زنان و بیدارى اسلامى و علما در ایران برگزار کرد.
هدف از برگزارى این اجلاس‌ها تبیین ابعاد فکرى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى بیدارى اسلامى در کشورهاى منطقه با تأکید بر الگوى جمهورى اسلامى و نیز پاسخگویى به شبهاتى بود که رسانه‌هاى دشمن علیه بیدارى اسلامى القا مى‌کردند.

*    پیام‌هاى اجلاس بغداد
برگزارى نهمین اجلاس شوراى عالى مجمع جهانى بیدارى اسلامى در بغداد با عنوان «بیدارى اسلامى متوقف نمی‌‌شود»، متضمن پیام‌هاى متعددى است:
اولا این نشست براى نخستین‌بار در خارج از ایران برگزار شد که نشانگر عدم انحصار بیدارى اسلامى به جمهورى اسلامى ایران است.
از طرفى عنوان و شعار این اجلاس به اهمیت این موضوع افزوده است. شعار عدم توقف بیدارى اسلامى پاسخى به جنگ روانى دشمن است که پس از تحولات اخیر منطقه بر این ادعاست که بیدارى اسلامى پایان یافته و مسلمانان به خواب رفته‌اند. دشمن براى اثبات مدعاى خود به سرنوشت کشورهایى مانند لیبى و مصر تمسک مى‌کند که گرفتار آشوب و ناآرامى شدند. بحران و جنگ داخلى در عراق، سوریه و یمن هم نشان دیگرى است که رسانه‌هاى معارض ادعا مى‌کنند از نتایج بیدارى اسلامى است.
اما واقعیت آن است که بحران‌هاى منطقه ساخته و پرداخته غرب و متحدان منطقه‌اى آنان است. این توطئه که با ایجاد و حمایت از گروه‌هاى تروریستى تکفیرى سامان یافت، جریان بیدارى اسلامى را منحرف کرد و مسلمانان را از دشمن اصلى غافل کرده و درگیر خودشان کرد.
بنابراین پیام اصلى اجلاس بیدارى اسلامى بغداد آن است که بیدارى اسلامى هنوز از بین نرفته است و دل‌هاى بسیارى از مسلمانان جهان به شوق بازگشت به اسلام ناب مى‌تپد. این اجلاس با آسیب‌شناسى چالش‌هاى داخلى به‌ویژه جریان تکفیر و نیز پرده‌بردارى از شگردهاى جنگ نرم دشمن، در صدد معرفى چهره حقیقى اسلام به جهانیان بوده و در همین راستا بر وحدت و همگرایى امت اسلام تأکید مى‌ورزد.

*    همزمانى اجلاس بغداد با عملیات موصل‌
علاوه بر مکان و شعار اجلاس، انتخاب زمان برگزارى اجلاس هم هوشمندانه صورت‌گرفته است. این روزها عراق درگیر عملیات آزادسازى موصل به‌عنوان آخرین دژ داعش است و پیشروى‌هاى خوبى توسط ارتش و نیروهاى مردمى عراق صورت‌گرفته است. در شرایطى که توجه همه رسانه‌ها و محافل خبرى و تحلیلى به عراق معطوف شده است، حضور اندیشمندان مسلمان در بغداد و سخن گفتن از بیدارى اسلامى و فتنه‌هایى همچون داعش، به اجلاس بغداد اهمیت ویژه‌اى مى‌بخشد.
عملیات آزادى موصل نمادى از وحدت و همگرایى گروه‌هاى مختلف عراقى از قومیت و مذاهب مختلف است که با نگاه ملى و نه طائفه‌اى، دشمن مشترک یعنى داعش را هدف قرار داده‌اند. در اجلاس بغداد نیز پیامى جز وحدت و ضرورت مقابله با فتنه شنیده نمى‌شود. به عبارتى موصل عرصه جنگ سخت علیه دشمن است و نشست بغداد، معرکه جنگ نرم علیه دشمن محسوب مى‌شود.
قطعا اگر این نشست در زمان دیگرى و در کشور دیگرى برگزار مى‌شد، چنین مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومى قرار نمى‌گرفت. ازاین‌رو انتخاب بغداد براى میزبانى نشست آن‌هم در آستانه آزادسازى موصل و نابودى داعش، نشان‌دهنده همگرایى نظامى سیاسى و هم‌افزایى گروه‌هاى عراقى و نیز ذکاوت و درایت مسؤولان و برگزارکنندگان اجلاس بیدارى اسلامى است.

*    جمع‌بندى‌
موج بیدارى اسلامى در منطقه به‌عنوان امتدادى از انقلاب اسلامى ایران، مى‌رفت تا ساختارهاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى کشورهاى عربى و اسلامى را دچار دگرگونى‌هاى اساسى کند اما این موج، نگرانى غرب و متحدان سنتى‌شان را در منطقه برانگیخت. به‌همین‌دلیل در ابتدا تلاش کردند این حرکت‌هاى مردمى را مصادره کنند و طرح لیبرال دموکراسى را در کشورهاى هدف پیاده کنند.
در مرحله بعد پروژه اسلام‌ستیزى در دستور کار دشمن قرار گرفت و جریانات انحرافى تکفیرى همچون داعش مامور شدند تا ضمن برافروختن آتش جنگ داخلى، چهره اسلام ناب را خدشه‌دار کنند و دل‌هاى مشتاق را از الگوبردارى از انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى بازدارند.
برگزارى شوراى عالى مجمع جهانى بیدارى اسلامى در بغداد، هر چند پس از وقفه‌اى نسبتا طولانى، این پیام را به جهانیان مخابره کرد که موج بیدارى اسلامى هنوز از میان نرفته است و آموزه‌هاى اسلام ناب همچنان فطرت‌هاى پاک بشرى را به خود جذب مى‌کند. برگزارى این اجلاس در عراق و همزمان با عملیات آزادسازى موصل، حاکى از آن است که فقط بیدارى اسلامى، عهده‌دار مبارزه فکرى و میدانى با تکفیر داعش است.
نابودى داعش در عراق فرصتى است براى از سرگیرى بیدارى اسلامى و بازتعریف الگوى اسلام ناب محمدى و دعوت مسلمانان به وحدت و همگرایى در برابر توطئه‌هاى رنگارنگ دشمن که زمانى در قامت داعش نمود یافت، اما بى تردید در آینده به اشکال گوناگون تدوام خواهد یافت.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید