» صفحه اصلی » وقتی مادر شوهر از سادات است
صفحه اصلی

وقتی مادر شوهر از سادات است

۸ آبان ۹۵ 0۰23

rty

شاید استراحت و خواب بیشتر صبحگاهی برای شما که تمام روزهای‌تان به‌کار و مشغله زیاد می‌گذرد، نخستین برنامه‌ای باشد که به‌صورت ناگفته با همسرتان برسر آن توافق خواهید داشت اما در اعیاد ویژه‌ای مثل عیدغدیر بهتر است برنامه‌های دیگری هم داشته باشید؛ مثل دید و بازدید و ثبت لحظات شاد و به‌یادماندنی اگر شما با خانواده سادات وصلت کرده‌اید، باید برای برنامه‌ریزی چگونه گذراندن روز عید دقت بیشتری به خرج بدهید زیرا وظیفه سنگین‌تری دارید.

به خانه‌تان برویم!

بیشتر زن و شوهرها این روزها به‌خاطر مشغله زیاد، کارهای عقب‌مانده زیادی دارند؛ شما هم از این قاعده مستثنی نیستید اما اگر جمعه‌ها از صبح تا شب خودتان را به کارهای عقب مانده مشغول می‌کنید، یادتان باشدروز عید غدیر روز دید و بازدید و شادی به‌خاطر ولایت‌پذیری و تبریک گفتن به یکدیگر است. حال اگر مادر شوهرتان یا پدر شوهرتان از سادات باشد، بهتر است یک بازنگری جدی در نحوه گذراندن این روز داشته باشید. تعطیلی عید غدیر فرصت خوبی است تا جایگاه خودتان را در قلب آنها ارتقا دهید. اگر تازه عروس این خانواده شده‌اید از همسرتان در مورد آداب و رسوم این روز در خانواده آنها سؤال کنید.

اینکه چند نفر به دیدن سادات در این خانه می‌آیند و آیا رسم دارند که برای ناهار و شام مهمان داشته باشند و یا دوستان و اقوام خیلی کوتاه برای تبریک و تبرک به خانه‌شان می‌آیند، می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه این روزتان را بهتر بدانید. حتما همسرتان دوست دارد در چنین روزی کنار والدین خود باشد، به آنها کمک کند یا دوستان و اقوامی را که برای دیدن می‌آیند همراهی کند. بدون اینکه همسرتان از شما تقاضا کند، خود شما پیشنهاد دهید که به خانه پدر و مادر همسرتان بروید. حتی می‌توانید درصورت امکان بخواهید که از شب قبل به خانه آنها بروید و شب را کنار آنها سر کنید تا اگر صبح مهمانی آمد، آنها دست‌تنها نباشند. اگر خیلی اهل رفت‌وآمد با خانواده همسرتان نیستید بهتر است در چنین عیدی تغییر رویه دهید و کنار آنها شاد بودن را تجربه کنید. البته با عینک خانواده همسر نگاه نکنید. اول از همه، آنها را ساداتی ببینید که در چنین روزی همه دوست دارند به دیدن‌شان بروند و این یک سعادت است که شما عروس آنها هستید.

شیرینی‌های عروس پز

دادن هدیه خوب است و محبت را بیشتر می‌کند. رسم است که بزرگ‌ترها و سادات هدیه‌ای به‌عنوان عیدی می‌دهند اما اگر می‌خواهید محبت‌تان را به خانواده همسرتان نشان دهید خوب است که دست خالی نروید و بهتر است چیزی که با خود می‌برید، هنر دست خودتان باشد. یادتان نرود که هرقدر این روزها نقش‌های اجتماعی و تحصیلات خانم‌ها مهم شده باشد بازهم هنرمند بودن و کدبانو‌گری ازجمله چیزهایی است که هر پدرشوهر و مادرشوهری دوست دارند در عروس‌شان ببینند. یک تابلوی گل کوچک، یک رومیزی بافت نه چندان بزرگ و کارهایی ازاین‌دست می‌تواند در خاطرشان بماند. اما روش ساده‌تری هم وجود دارد؛ پخت یک نوع شیرینی یا کیک ساده، هم برای خانواده همسرتان و هم برای مهمان‌های عزیزشان همراه با یک تزئین باسلیقه. این کار می‌تواند والدین همسرتان را شاد کند و علاوه بر آن مادرشوهرتان از اینکه به مهمان‌هایش بگوید این شیرینی‌ها هنر دست عروسش هستند احساس خوبی خواهد داشت. مطمئن باشید وقتی همسر شما محبت‌تان را به خانواده‌اش ببیند و اینکه سعی دارید روز عید به آنها کمک کنید تا روز خوبی را بگذرانند، تنها نباشند و حتی از مهمان‌های‌شان به خوبی پذیرایی کنند، قدردان‌تان خواهد بود؛ حتی اگر به زبان نیاورد.

داماد نگو، دسته گل

اگر پدر زن یا مادر زن شما از سادات محترم هستند و شما داماد یک خانواده سیدهستید، خودتان را به ندانستن رسم و رسوم نزنید و فکر نکنید که این کارها با خانم خانه است. شما دیگر پسر این خانواده‌اید و خوب نیست نسبت به کارهایی که باید انجام بگیرد بی‌تفاوت باشید. بهتر است که با هماهنگی همسرتان روز قبل از عید با والدین او تماس بگیرید یا به خانه‌شان سر بزنید و از آنها بخواهید که باهم به خرید بروید. به آنها بگویید می‌توانند برای کارهای‌شان روی شما حساب کنند و طوری رفتار کنید که بفهمند این باعث افتخار است که مانند پسرشان بتوانید به آنها کمک کنید و جدا از این موضوع، کمک کردن برای چنین عیدی مخصوصا به سادات، چیزی است که باعث شادی و رضایت‌تان می‌شود. علاوه بر این اگر همسرتان می‌خواهد از روز قبل به خانه پدری‌اش برود یا تمام روز عید را آنجا باشد، با او مخالفت نکنید. اگر نمی‌توانید کمک زیادی کنید یا آن روز سرکار هستید، از همسرتان بخواهید حتما کنار خانواده‌اش باشد و خودتان نخستین تبریک را تلفنی بگویید و در نخستین فرصت، حضوری به دیدنشان بروید. البته این در شرایطی است که کارتان را به هیچ صورتی نتوانید برای روز دیگر بیندازید. تهیه یک جعبه شیرینی یا دسته گل، به خانواده همسرتان نشان می‌دهد یک داماد آداب‌دان و مهربان دارند که سعی می‌کند محبتش را به خانواده همسرش نشان دهد. تمام کارهایی که گفته شد باعث می‌شود همسرتان احساس خوبی داشته باشد و شادی‌اش در چنین روزی دوبرابر شود چون می‌داند بخش زیادی از توجه شما به خانواده او به نوعی نشان دادن محبت‌تان به‌خودش است.

هر ۲خانواده

اگر هم والدین‌تان سادات نیستند دلشان می‌خواهد در چنین روزی به دیدن آنها بروید، باید حتما با همسرتان به یک تفاهمنامه برسید و برنامه‌ای بریزید که نه سیخ بسوزد نه کباب. شب عید به دیدن یکی از خانواده‌ها بروید و روز ‌عید به دیدن دیگری. یا اینکه همان روز برنامه بریزید و چند ساعت را با هر کدام از خانواده‌ها بگذرانید. مهم این است که در چنین عید بزرگی واقعا شاد باشید و کمک کنید تا عزیزان‌تان هم شاد باشند و از ته دل وقتی به یکدیگر می‌رسید بگویید: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلاَیهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیهِمُ السَّلاَمُ

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید