» صفحه اصلی » «عین السخنه»، محمل عرض اندام دحلان
صفحه اصلی

«عین السخنه»، محمل عرض اندام دحلان

۹ آبان ۹۵ 0۰2

[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، اختلاف بین ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و محمد دحلان، عضو مجلس قانونگذاری فلسطین و عضو اخراج شده جنبش فتح که توسط محمود عباس اخراج شد به یک مسئله منطقه ای تبدیل شده است. با ورود کشورهای عرب منطقه برای حل این مسئله حال دیگر تحرکات داخلی فتح شکل منطقه ای گرفته است و با عکس العملی که اخیرا مناطق اروپایی فتح از خود نشان دادند چه بسا به محافل بین المللی نیز کشیده شود.

آغاز ماجرا

مرکز مطالعات خاورمیانه قاهره با محوریت احمد ابوالغیط، وزیر امورخارجه اسبق مصر، اقدام به برگزاری همایشی در شهر عین السخنه مصر با نام « مسئله فلسطین و آینده آن» کرد. تا اینجا، مسئله، تنها برگزاری یک همایش درراستای بررسی مسئله فلسطین بود. ماجرا از آنجا جدی شد که بیش از ۴۰ نفر از اعضای فتح از نوار غزه با ورود به مصر از گذرگاه رفح دراین همایش شرکت کردند.

موضعگیری ها

در اولین موضعگیری سخنگوی جنبش فتح ضمن انتقاد از برگزاری این همایش که با حضور حامیان محمد دحلان برگزار شد ، برگزاری این همایش را در راستای دامن زدن به اختلافات داخلی فتح توصیف کرد وگفت کشورهای منطقه باید اختلافات داخلی را به مسئولان داخلی فتح واگذار کنند. فتح این همایش را ، همایش محمد دحلان برشمرد.

از سوی دیگر در رسانه های منسوب به جنبش فتح، جنبش حماس محکوم به همکاری با محمد دحلان شد. چرا که حماس به آسانی اجازه داده است اعضای فتح از نوار غزه به مصر رفت و آمد کنند.

پس از موضعگیری جنبش فتح، وزارت امورخارجه مصر رسما اعلام کرد این همایش تنها یک همایش معمولی درراستای بررسی وضعیت کنونی مسئله فلسطین و آینده آن و جایگاه مصر در این مسئله باحضور ابوالغیط برگزار شده است و حضور اعضای فتح در آن به دعوت دحلان صورت گرفته است و مصر در حضور این اعضا نقشی نداشته است.
حماس نیز ضمن ابراز برائت از ورود به مسائل داخلی فتح ،اعلام کرد به هیچ وجه در این مسئله نقشی نداشته است و اعضای فتح با هماهنگی مصر در همایش عین السخنه حضور یافته اند.

آنچه محتمل است

رسانه های رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر اعلام کرده اند این رژیم خود را رای مرحله بعد از ابومازن آماده می کند. این اظهارات را اگر کنار اظهارات یکی از مقامات جنبش فتح قرار دهیم که هفته گذشته گفته بود کشورهای عرب منطقه درصدد خلاصی از محمود عباس هستند و تلاش های ۴ کشور عربی را در راستای بازگرداندن محمد دحلان به کرانه باختری به آن اضافه کنیم این سناریو محتمل به نظر می رسد که تمام شرایط برای ایجاد تحول درجناح سازشکار فلسطینی در حال فراهم شدن است . به گونه ای که محمود عباس دیگر در راس قدرت نباشد. این کم ترین احتمالی است که می توان از جمع بندی تمام شرایط محتمل دانست.

در این راستا به نظر می رسد ابومازن نیز شرایط را به خوبی فهم کرده و درصدد اثبات قابلیت خویش وتثبیت جایگاهش در کرانه باختری است. به گونه ای که بسیاری از اعضا و محافل داخلی فتح و ساف بر همبستگی خود با ابومازن تاکید کرده اند.

آنچه از همه مهم تر است

در این میان، تغییر رویکرد غرب و جناح سازش در قبال یک مقام سیاسی مثل ابومازن چیز جدیدی نیست تلاش برای زنده کردن یک مهره سوخته چون دحلان هم از روش های قدیمی  آنها است . آنچه از همه اینها مهم تر است دست و پایی است که غرب برای موروثی کردن قدرت در کرانه باختری می زند.

جایگاه ابومازن منصبی است که با انتخابات به دست می آید و عملکرد ضعیف جناح سازش و قوت عمل مقاومت طی یک دهه گذشته و عدم توفیق سازشکاران در مقابل نتیجه گیری های فراوان مقاومت موجب اقبال مردم فلسطین به مقاومت و رویگردانی از سازش و مذاکره شده است.

آگاهی جناح غربی از این مسئله موجب شده آنها به این سمت حرکت کنند که با موروثی کردن قدرت و ریاست در تشکیلات خودگردان مانع دستیابی حماس ومقاومت فلسطین به قدرت قانونی شوند و شاید همانند دوره حسنی مبارک در مصر و بن علی در تونس حاکمیتی دست نشانه که قدرت را از کف ندهد به وجود آورند.

سید محمد جعفر رضوی

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید