» صفحه اصلی » صالحی:‌ سعودی‌ها باید خود را از باتلاق یمن خارج کنند/ اتهام‌زنی به انصارالله در رابطه با هدف قراردادن مکه بی‌اساس است
صفحه اصلی

صالحی:‌ سعودی‌ها باید خود را از باتلاق یمن خارج کنند/ اتهام‌زنی به انصارالله در رابطه با هدف قراردادن مکه بی‌اساس است

۱۰ آبان ۹۵ 0۰8

[ad_1]

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  در گفتگو با خبرگزاری تسنیم مداخله عربستان سعودی در امور کشورهای منطقه را رد و تأکید کرد که راه‌حل بحران سوریه سیاسی است و راه‌های دیگر مسدود است.

وی که در جریان بازدید از خبرگزاری تسنیم مصاحبه می‌کرد، اتهام‌زنی‌های عربستان به جنبش انصار الله و ارتش یمن در رابطه با هدف قراردادن مکه مکرمه را  پوشالی و بی‌اساس خواند و تأکید کرد که انصار الله مسلمان هستند، آن‌ها فقط از کشور خود دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد: انصار الله این اتهام را رد و تأکید کردند که موشک مذکور به سمت فرودگاه جده در حرکت بوده است. همه می‌دانند که مردم یمن مسلمان هستند و از کشور خودشان دفاع می‌کنند و دیگران یعنی عناصر ائتلاف هستند که جنگ بر ضد یمن را به راه انداخته‌اند. به همین علت طرح این اتهامات مبنی بر شلیک موشک‌ به سمت مکه مکرمه، اتهامی واهی است. برای همه ثابت شده است که این اتهام بی اساس است.

سیاست‌های ائتلافی نامعقول است

وی در رابطه با اتهاماتی که عربستان بر ضد ایران مطرح کرده و موشک‌هایی که پایگاه‌های نظامی و فرودگاه جنگی عربستان را هدف قرار داده، موشک‌های ایرانی خوانده است، گفت: اتهام زنی به ایران در مورد تجهیز یمنی‌ها به سلاح اتهاماتی است که در نتیجه اوضاع اسف‌باری که آنها برای خودشان ایجاد کرده و خود را در این باتلاق انداخته‌اند، مطرح می‌شود. چرا که آنها می‌خواهند خودشان را نجات دهند و دیگران را در این رابطه متهم کنند تا شاید به تصور خودشان به صورت معقولی از این بحران خارج شوند.

هیچ برون‌رفتی غیر از خروج متجاوزان از یمن وجود ندارد

صالحی در رابطه با غرق شدن عربستان سعودی در باتلاق یمن و تلاش این کشور برای فریب رسانه‌ای جهت پوشش دادن حوادث این کشور گفت: متأسفانه سیاستی که دولت‌های ائتلافی در منطقه در پیش گرفته‌اند، سیاست نامعقول و غیر منصفانه است و من تصور می‌کنم در نهایت هیچ راه حلی غیر از خروج آنها از یمن وجود ندارد. آنها باید یمنی ها و دیگران از جمله ملت بحرین را به حال خودشان رها کنند.

تناقض سیاست‌های دولت‌های ائتلاف سعودی

وی ادامه داد: آنها (دولت‌های سعودی) که همواره شعار عدم مداخله در امور دیگران را مطرح می‌کنند، آیا الان در امور مردم یمن و بحرین دخالت نمی‌کنند؟ نظامیان کشورهای عضو ائتلاف الان در یمن و بحرین حضور دارند، آیا این مداخله در امور یمنی‌ها نیست؟ علاوه بر اینکه ما این تناقض را در موضوع یمن و سوریه نیز می بینیم.

رئیس سازمان اتمی کشورمان افزود: آنها در یمن با دولت مخلوع و دولتی که از سوی ملت یمن مطرود شده است، ائتلاف می‌کنند و از آن پشتیبانی می‌نمایند، اما در سوریه عکس این رفتار را از خود نشان می‌دهند. 

دیدگاه‌های ایران

وی خاطرنشان کرد که دولت‌های عضو ائتلاف عربستان از تناقض در سیاست‌های خود رنج می‌برند آنها هیچ برون‌رفتی ندارند، غیر از اینکه قبل از غرق شدن در بحران یمن به حکمت سیاسی خود باز گردند. جمهوری اسلامی ایران بارها تکرار کرده است که اولویت‌های سیاسی این کشور این است که به صورت گسترده به کشورهای همسایه که موقعیت ویژه‌ای در منطقه دارند از جمله ترکیه و عربستان اهمیت می‌دهد.

صالحی افزود: ما می‌گوییم که ترکیه و عربستان دولت‌های بزرگی هستند و می‌توانند نقش بزرگی در منطقه داشته باشند، اما این نقش باید سازنده و در راستای کمک به امنیت و ثبات منطقه باشد، نه شعله ور کردن اوضاع. متأسفانه آنها همواره اوضاع منطقه را به تشنج می کشانند. 

آماده گفت‌وگو هستیم

صالحی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت گفت‌وگو برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تأکید کرده و گفت:‌ همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور و جناب آقای وزیر خارجه تأکید کردند، ما این آمادگی را داریم که بشینیم و با سعودی‌ها و ترک‌ها در رابطه با امنیت و ثبات در منطقه و حل مشکلات موجود به صورت خانوادگی و بدون مداخله دیگران که از پشت اقیانوس‌ها به اینجا آمده‌اند و در امور ما در منطقه مداخله می‌کنند، مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران اقدامات حکیمانه را در سیاست‌های خود در پیش گرفته و بحمدالله می‌بینیم که ایران روز به روز در ابعاد سیاسی و موقعیت سیاسی خود در منطقه پیشرفت می‌کند. ما همواره در سیاست‌های خود اعلام کرده‌ایم که از ملت‌ها حمایت می‌کنیم و به آنها جهت کسب استقلال و امنیت و ثبات شان کمک می کنیم.

ایران نیازمند سرزمین و ثروت دیگران نیست

وی خاطرنشان کرد: الحمدلله جمهوری اسلامی ایران نیازمند سرزمین نیست تا چشمانش به اراضی دیگران دوخته شود، ما به هیچ ثروتی هم نیاز نداریم، چرا که ثروت‌های ما موجود است و ما از غنی ترین دولت ها هستیم، ما به چیزی نیاز نداریم، بلکه فقط به ثبات و امنیت نیاز داریم. ثبات و امنیت نه فقط برای دیگران، بلکه برای خودمان هم می خواهیم. هر اندازه که ثبات و امنیت در منطقه استقرار می‌یابد، این اتفاق به ما در توسعه و شکوفایی داخلی کمک می کند. 

وی در رابطه با نیاز ایران به امنیت منطقه گفت:‌ اگر افغانستان باثبات بود و در امنیت زندگی می‌کرد، ما ۳ میلیون آواره افغانی در کشور نداشتیم، این در حالی است که از بیکاری جوانان خود رنج می‌بریم. اگر برادران افغانی در ایران حضور نداشتند، چه کسی به جای آنها اشتغال پیدا می‌کرد؟ ایرانی‌ها. البته ما با وجود مشکلاتی که داریم، از آوارگان پذیرایی کردیم، حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز ما آنها ‌را پذیرفتیم،‌ چرا که این دیدگاه جمهوری اسلامی در قبال مسلمانان و امت اسلام است که در شرایطی که خودش از مشکلات اقتصادی رنج می برد، اما دیگران را در کشور می‌پذیرد.

نسبت به آینده سوریه خوش‌بین هستیم

علی‌اکبر صالحی در پایان گفتگوی خود با خبرگزاری تسنیم تأکید کرد: ما در نهایت نسبت به اوضاع سوریه خوش‌بین هستیم، چرا که هیچ راه دیگری وجود ندارد، راه‌های دیگر مسدود هستند و تنها راه موجود راه حل سیاسی است. راه حل قابل تصور در سوریه حل سوری- سوری مشکلات است. غیرممکن است که کسانی از خارج بیایند و دولتی را به این ملت تحمیل کنند. این موضوع غیرقابل قبول است و یک راه حل به شمار نمی‌رود. ما در پنج سال گذشته این اعتقاد را داشته و هر اندازه که از نظر زمانی به جلوتر می‌رویم، می‌بینیم که اوضاع تغییر می‌کند و به سمتی می‌رود که هیچ راه حلی غیر از  راه حل سیاسی در منطقه باقی نمی گذارد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید