» صفحه اصلی » ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵ کیلومتری آموزش و پرورش ممنوع!
صفحه اصلی

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵ کیلومتری آموزش و پرورش ممنوع!

۸ آذر ۹۵ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، کشور فنلاند سال‌هاست که در میان نظام‌های آموزشی جهان، پیشرو و حائز رتبه نخست بوده است به عبارتی می‌توان نظام آموزشی این کشور را موفق‌ترین سیستم آموزشی در جهان به شمار آورد، شاهد بر این مدعا کسب نمرات برتر در انواع آزمونهای جهانی توسط دانش آموزان فنلاندی است که به طور مثال در آزمون PISA سرآمد جهان هستند و نمرات آنها در ریاضی، مهارت خواندن و علوم در صدر جدول قرار داد.

کودکان فنلاندی در مدارس تحت فشار برنامه درسی متمرکز قرار ندارند و از یک برنامه درسی آزاد و سیال برخوردار هستند که بر طبق نیازها و علایق شخصی آنها تدوین شده و بازی، تفریح و شادی جزو لاینفک برنامه درسی کودکان فنلاندی است تکنولوژی نیز نقش مهمی در آموزش فنلاندیها دارد. کدنویسی، بازیهای فکری، بازی نویسی و طراحی وسایل و ابزار کمک آموزشی مورد تشویق دولت قرار می‌گیرد و به تازگی به صورت سراسری برنامه آموزشی جدیدی را پی گرفته‌اند و در یک اقدام عجیب، نظام آموزشی این کشور تدریس مواد درسی معمول را کنار گذاشته و برای مثال دانش آموزان دروس کاربردی می‌خوانند که در آنها مجموعه‌ای از دانش و مهارتهای متنوع از محاسبات ریاضی پیشرفته تا تاریخ و بازاریابی وجود دارد.

حسین تقیلو مدیرعامل شرکت گستران ابزار محصل از جمله شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه زنجان است که با بهره گرفتن از الگوی کشور فنلاند به دنبال پیاده سازی این الگو در مدارس استان زنجان است اما وی در این راستا از بی‌مهری‌هایی می‌گوید که هر جوان خستگی‌ناپذیری را از رفت و آمد به آموزش و پرورش خسته می‌کند.

شرکت گستران ابزار محصل فعالیت خود را در اسفند ماه ۹۴ در قالب واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه زنجان آغاز کرد. 

تسنیم: با چه هدفی شرکت گستران ابزار محصل را تاسیس کردید؟

تقیلو: ما راه حل‌هایی در حوزه زنجیره‌های مهارت – خلاقیت ارائه داده‌ایم و سعی داریم با تامین همزمان کالاها و خدمات متنوع در زمینه سرگرمی‌های علمی و آموزشی با استفاده از فناوری‌های آموزشی به روز و پیشرفته و همکارانی متخصص، متعهد و خلاق به شناسایی توانمندی‌ها و هدایت استعدادهای دانش آموزان با رویکرد هوش‌های چندگانه برای رسیدن به الگوی جوان و نوجوان برتر اسلامی بپردازیم. 

برای دستیابی به این مهم، با طرح ریزی و برنامه‌ریزی جهت تولید بسته‌های رباتیک مناسب مقاطع سنی مختلف دانش آموزان سعی داریم با بکارگیری علم و دانش نوین قدمی در عرصه دانش آموزی برداریم.

هدف اصلی مجموعه(گستران ابزار محصل) ارتباط صحیح و مناسب با مخاطب است، به همین دلیل سخت افزار به کار رفته در بسته‌‌های آموزسی و محیط‌های برنامه نویسی رباتهای این شرکت متناسب با مقاطع سنی مربوطه طراحی شده تا دانش‌آموزان بتوانند برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند.

تسنیم: چند نفر در این شرکت مشغول فعالیت هستند؟

تقیلو: ۵ نفر به صورت تمام وقت از اسفند سال ۹۴ در واحد فناور مرکز رشد مشغول به فعالیت شده‌اند.

تسنیم: برای اجرای طرح‌هایتان از کدام ادارات استان درخواست کمک کرده‌اید؟

تقیلو: ما برای اجرای طرح بزرگ خلاقیت در استان زنجان، در راستای بهبود سیستم آموزشی آموزش و پرورش و آموزش به دانش آموزان از طریق بازی و سرگرمی با محوریت رباتیک، صحبت‌ها و مذاکراتمان را با اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان آغاز کردیم که پس از ارائه یک طرح آموزشی کامل برای دانش آموزان و جلب نظر مدیرکل آموزش و پرورش استان، تایید شفاهی ایشان را در فروردین ماه ۹۵ گرفتیم.

با پیگیری‌های فراوان سه ماهه مجوز کتبی مدیرکل استان را برای عقد قرارداد با آموزش و پرورش ناحیه دو زنجان برای برگزاری این طرح در قالب کلاسهای فوق برنامه رباتیک در مدارس را گرفتیم و طی مذاکراتی که با ناحیه دو زنجان داشتیم با وجود سنگ‌اندازیها در مرداد ماه امسال موفق شدیم قراردادی جهت برگزاری کلاس‌های رباتیک منعقد کنیم.

تسنیم: از جزئیات قراردادتان با آموزش و پرورش بگویید.

تقیلو: این قرارداد به منظور برگزاری کلاسهای رباتیک در مدارس منعقد شده و هر دانش آموزی که علاقه‌مند به شرکت در این دوره‌ها باشد می‌تواند با رضایت اولیا در روز پنجشنبه در قالب کلاس فوق برنامه در مدرسه حضور یابد، در این قرارداد منعقد شد که ۱۰ درصد از دریافتی کل از دانش آموزان به عنوان کمک به مدرسه به مدارس پرداخت شود.

یک شرکت فناور نوپا از همه جهات نیاز به حمایت ارگانهای مختلف دارد اما چون در صورت نپذیرفتن این مبلغ آموزش  پرورش با ما قرارداد امضا نمی‌کرد، مجبور به قبول این درصد و پرداخت ۱۰ درصد مبلغ کل دریافتی از دانش آموزان شدیم، این در حالی بود که حاشیه سود خالص ما ۱۵ درصد است و با این کار حاشیه سود ما به ۵ درصد کاهش پیدا کرد.

تسنیم: قرار بود چند مدرسه در این قرارداد شما تحت پوشش قرار بگیرند؟

تقیلو: تاریخ قرارداد ما از یک مهر ماه سال ۹۵ تا ۳۱ شهریور ماه سال ۹۶ است، پس از عقد قرارداد و صحبت با مدیران مدارس، قرار بر این شد این طرح در ۸ مدرسه برگزار شود. ما از ابتدای مهر ماه امسال با چاپ تراکت و پوستر به تبلیغات و معرفی دوره‌ها به اولیا دانش آموزان پرداختیم و با ارائه فرم رضایت نامه هر کدام از اولیا که مایل به شرکت در کلاسها بودند اقدام به ثبت نام فرزندانشان کردند.

ما بعد از این به خرید تجهیزات و امکانات لازم برای محتوای آموزشی و بسته‌های آموزشی خود پرداختیم و چون از اکثر اولیا مبلغ شهریه کلاس به صورت چک دریافت شده بود، خرید را به صورت اعتباری و با چک انجام دادیم و تاریخ آغاز کلاسها نیز ۲۰ آبان اعلام شد.

همه چیز طبق برنامه و طبق توافق با آموزش و پرورش و مدیران مدارس در حال انجام بود اما ۱۹ آبان ماه به یکباره ورق برگشت و ساعت ۱۴:۱۰ تماسی از طرف یکی از مدیران مدارس دریافت کردم که ایشان در این تماس تاکید کردند که از طرف  مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو و مسئول حقوقی این اداره به ایشان به صورت تلفنی دستور داده شده که فردا یعنی ۲۰ آبان ماه درب مدارس را برای برگزاری کلاسها باز نکنند.

تسنیم: دلیل این اقدام آموزش و پرورش چه بود؟

تقیلو: این مدیر در پشت تلفن به تاکید کرد که مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو گفته است این شرکت(شرکت گستران ابزار محصل) هیچ قراردادی با اداره ندارد و هر گونه فعالیت این شرکت در مدارس غیرقانونی بوده و مدیر حق هیچ همکاری را با ما ندارد، این در حالی بود که حدود ۲۰۰ دانش‌آموز ثبت نام شده و وسایل و تجهیزات مورد نیاز نیز برای این دانش آموزان خریداری شده است.

تسنیم: واکنش شما نسبت به این اقدام آموزش و پرورش ناحیه دو چه بود؟

تقیلو: پس از این ماجرا با مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو تماس گرفتم و ایشان عنوان کردند که قرارداد شما برای تابستان بوده و الان حق برگزاری هیچ کلاسی را ندارید. به سرعت خودم را به اداره ناحیه دو رساندم و با نشان دادن قرارداد و تاریخ آن که از اول مهر است خواستار تجدید نظر و اجازه برای برگزاری کلاسهای ۲۰ آبان ماه شدم! اما آقای مدیر که در حال خروج از اداره بود گفت «من این قرارداد را نخوانده امضا کردم شما فردا تشریف بیاورید صحبت کنیم».

تسنیم: آیا دوباره به آموزش و پرورش ناحیه دو مراجعه کردید تا پیگیر قراردادتان و برگزاری کلاسها باشید؟

تقیلو: فردای آن روز، صبح اول وقت بنده به اداره آموزش و پرورش ناحیه دو مراجعه کردم تا شاید قبل از مراجعه دانش آموزان به مدارس راهی برای حل این مشکل پیدا کنم، با مراجعه به اداره ناحیه دو، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو پیگیری کار ما را به مسئول حقوقی اداره واگذار کردند و ایشان در صحبت اولیه با من گفتند که شما باید علاوه بر مبلغ ۱۰ درصد دریافتی، پولی را به مدیریت و سرایداری به عنوان حق الزحمه پرداخت کنید.

بنده ریز دریافتی‌ها را برای ایشان بازگو کرده و تاکید کردم که سود ما اکنون ۵ درصد است، در یک ترم برای ۲۰۰ نفر دانش‌آموز در ۸ مدرسه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود می‌کنیم حال چقدر از این پول را به مدیر و سرایدار بدهیم که ایشان گفتند با این رقمها نمی‌توانید مدارس را راضی کنید. مدیر مدارس ما ماهی بالای ۳ میلیون و سرایدار ماهی بالای ۲ میلیون حقوق می‌گیرد.

تسنیم: مبلغ درخواستی آنها برای مدیر و سرایدار چقدر بود؟

تقیلو: مسئولان آموزش و پرورش گفتند که اگه میخواهید در مدارس کلاس تشکیل دهید باید به ازای هر روز ۱۰۰ هزار تومان به مدیر و ۵۰ هزار تومان به سرایدار بپردازید یعنی حدود ۲ میلیون تومان برای هر مدرسه و حدود ۱۵ میلیون تومان برای ۸ مدرسه! این مبلغ علاوه بر مبلغ ۱۰ درصدی است که در قرارداد ذکر شده است این درحالی بود که سود شرکت در این دوره تنها ۱.۵ میلیون تومان است.

تسنیم: واکنش اولیای دانش آموزان چه بود؟

تقیلو: پس از گفت‌وگوهای فراوان و عدم رسیدن به تفاهم، ساعت اداری تمام شد و اداره را تعطیل کردند و این درحالی بود که اولیا با مراجعه به مدارس برای کلاس فرزندشان و روبرو شدن با دربهای بسته به خانه برگشتند که پس از آن اعتماد اولیا از بین رفته و حدود نیمی از اولیا انصراف دادند.

این آغاز ضرر و خسارت مالی به یک واحد فناور نو پای مستقر در مرکز رشد دانشگاه زنجان بود، چون ما برای ۲۰۰  دانش‌آموز وسایل و تجهیزات کلاسهای رباتیک را خریداری کرده بودیم.

تسنیم: آیا دوباره برای پیگیری موضوع به آموزش و پرورش مراجعه کردید؟

تقیلو: پس از آن، در طول هفته بعد ما تلاشهای خود برای اجرای قرارداد و پایبندی اداره ناحیه دو به قرارداد را آغاز کردیم و برخلاف مذاکرات و صحبت‌های فراوان آموزش و پرورش هیچ گونه همکاری را با ما انجام نداد. ما حتی به این پیشنهاد که علاوه بر ۱۰ درصد حق مدرسه ۱۰ درصد دیگر نیز به کادر مدرسه به عنوان حق‌الزحمه می‌دهیم راضی بودیم تا از خسارتهای مالی بعدی پیشگیری کنیم اما این اداره با بیان اینکه این مبلغ با مبلغ در نظر گرفته شده از طرف ما خیلی فاصله دارد، راضی به اجرای قرارداد نشد.

در جلسه‌ای که در روز چهارشنبه مورخ ۲۶ آبان‌ماه در اتاق مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو برگزار شد با این جمله مسئول حقوقی اداره – در حضور ریاست و معاونین اداره ناحیه دو ما را بدرقه کردند که لطفا دیگر تا پنج کیلومتری اداره نیایید!

تسنیم: بعد از ناامید شدن از آموزش و پرورش ایا باز مایلید کلاسها را برگزار کنید؟

تقیلو: ما چون وسایل و تجهیزاتی را با چک برای برگزاری کلاسهای دانش آموزان خریداری کرده بودیم نمیتوانستیم کلاسها را لغو کنیم و تصمیم گرفتیم پس از مذاکره با یکی از موسسات شهر با اولیا صحبت کرده و هر کدام از دانش آموزان را که مایل بودند در ساعتی غیر ساعت مدارس در یکی از موسسات شهر ثبت نام کرده و کلاسها را در آنجا برگزار کنیم! تا خسارت میلیونی که آموزش و پرورش ناحیه دو زنجان به ما زده بود را به حداقل برسانیم.

عصر چهارشنبه ۲۶ آبان ماه با اولیا دانش‌آموزان تماس گرفتیم و آدرس موسسه‌ای را در داخل شهر به آنها دادیم تا برای انصراف یا ثبت نام در این مکان جدید مراجعه کنند. در روز پنجشنبه اولیا مراجعه کردند و در همین حین بنده تماسی از مسئول امور حقوقی ناحیه دو دریافت کردم. ایشان با تهدید بنده که این کار شما غیرقانونی است و باید همه را انصرافی تلقی کرده و از اولیا عذرخواهی کنید، تاکید داشتند که شما در هیچ مکان دیگری حق برگزاری هیچ کلاسی را ندارید.

تسنیم: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که برای شما اتفاق افتاده چه درخواست و انتظاری از مسئولان استانی دارید؟

تقیلو: بنده به عنوان یک جوان ایرانی که با کمک دوستان خود در صدد ایجاد مجموعه توانمند در حوزه دانش آموزی بودیم، علاوه بر تحمل سختی‌های فراوان در گرفتن مجوزها و دشواریهای فراوان، دچار بی‌مهری و رفتار نادرست مسئولان یک اداره شده‌ایم!

این کار و اقدام اداره ناحیه دو زنجان ضربه‌ای بزرگ را به ما وارد کرده و متحمل خسارات فراوانی شده‌ایم، از مسئولان محترم استان به عنوان یک جوان انتظار دارم در صورتی که هیچ گونه حمایتی نمی‌کنند حداقل از ضربه زدن و نابود کردن حرکت‌های جوانان این مرز و بوم در تولید علم و فناوری جدا خودداری کنند.

در سطح استان زنجان مدیران و مسئولان خوبی در تلاشند و در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی و رسیدن به ایرانی آباد و سربلند تلاش می‌کنند اما در برخی از موارد بی‌تدبیری و رفتار غیرمسئولانه یک مدیری سبب از بین رفتن زحمات کل مجموعه شده و ارزش و اهمیت سایر اقدامات مثبت را کم رنگ می‌کند.

متاسفانه در ایران اهمیت و اعتماد به کار جوان بسیار کم رنگ شده و کمتر مسئولی از جوانان حمایت می‌کند، بنده به عنوان یک جوان این قول را به مسئولان این مرز و بوم می‌دهم که همانگونه که در ۸ سال دفاع مقدس جوانان ما و در صدر نیروهای انقلابی و به عنوان فرماندهان جوان جنگ توانستند رشادتهای وصف ناپذیری را انجام دهند و به درستی که اگر اینان نبودند ایران اسلامی نبود، هم اینک نیز با اعتماد به جوانان و در اختیار گذاشتن حوزه‌های کوچک و بزرگ کشور می‌توانند شاهد این پیروزیها و رشادت ها در عرصه‌های علمی، اقتصادی و هر حوزه دیگری باشند.

کشور ما در شرایط کنونی اقتصادی نیازمند اقتصادی مبتنی بر فعالیت‌های دانش بنیان است همانگونه که رهنمودهای حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در تمامی عرصه‌ها راهگشای این کشور بوده است، اگر در این حوزه نیز مسئولان کشور با اجرای صحیح فرمایشات ایشان بتوانند بستری را برای فعالیت‌های جوانان در حوزه اقتصاد دانش بنیان فراهم کنند، به طور یقین کشور از این پیچ اقتصادی با کمک و تلاش و کار نیروی جوان می‌تواند عبور کند، در این راستا در استان زنجان مسئولان با حمایتهای خود از واحدهای فناور دانشگاهی می‌توانند این فریضه را به خوبی به انجام رسانند.

گفت‌وگو از علی الماسی

انتهای پیام/ ی

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید