» صفحه اصلی » گلدسته‌‌های ۴۰۰ ساله مسجد بی بی زینب (س) آران و بیدگل به جای مرمت تخریب شد
صفحه اصلی

گلدسته‌‌های ۴۰۰ ساله مسجد بی بی زینب (س) آران و بیدگل به جای مرمت تخریب شد

۲۴ آذر ۹۵ 0۰34

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، بقعه بی بی زینب (س) یزدل آران و بیدگل در ۱۴ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل و در ۲ کیلومتری روستای یزدل واقع شده است.

ساختمان این امامزاده قدمتی در حدود ۴۰۰ ساله داشته و به دوران صفویه رسیده و در دوران قاجاریه مرمت شده‌است و از این جهت کاشی‌های گلدسته این امامزاده نیز دارای قدمت تاریخی هستند.

زکریا روحانی مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی یزدل آران و بیدگل در مورد این بقعه اظهار داشت: بافت این بقعه در حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ ساله است و به همین جهت بقعه بی بی زینب (س) در این منطقه منحصر به فرد است و مورد توجه اهالی این منطقه است و از شهرستان کاشان و آران و بیدگل زائرانی به این مکان مقدس شرفیاب می‌شوند.

وی افزود: برخی از کاشی‌های این بقعه قدیمی و برخی دیگر از این کاشی‌ها ۲۰ الی ۲۵ سال پیش مرمت شده‌است و به مرور زمان برخی کاشی‌های قدیمی و جدید ترک برداشته‌اند و مقرر شد تا کاشی‌های ترک خورده تعویض شوند.

روحانی خاطرنشان کرد: طبق رایزنی انجام شده با اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل و درخواست هیئت امنای این بقعه مقرر شد تا کاشی‌های جدید و قدیم گلدسته‌های بقعه بی بی زینب شناسایی و تعویض شود و این امر بر اساس نامه اداره میراث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل باید طبق اصول و ضوابط مرمتی میراث فرهنگی انجام شود.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه بر اساس بی‌تدبیری و عملکرد غیراصولی هیئت امنای بقعه بی بی زینب (س) حدود ۳ متر از گلدسته‌های این بقعه تخریب شد که با عکس‌العمل به موقع از ادامه تخریب جلوگیری به عمل آمد و این در حالی است که کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل اجازه هیچگونه آغاز عملیاتی را صادر نکردند.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی یزدل آران و بیدگل ابراز داشت: از آنجا که در شهرستان آران و بیدگل کارشناس سنگ و کاشی و آجر وجود ندارد، در جهت مرمت کاشی‌های گلدسته این بقعه باید کارشناسان مربوطه از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان اعزام شوند و با نظر آن‌ها اقدام به مرمت کرد اما متاسفانه این مهم محقق نشد و سه متر از گلدسته‌های این بقعه تخریب شد.

مسئول هیئت امنای بقعه بی بی زینب (س) یزدل آران و بیدگل در مورد این تخریب پاسخ شفافی ارائه نداد و تمامی فعالیت صورت گرفته را بر اساس مجوز اداره میراث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل دانست اما جواد صدیقیان رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مجوز مرمت بقعه بی بی زینب (س) یزدل آران و بیدگل را منوط به رعایت اصول و ضوابط مرمتی میراث فرهنگی قید شده در نامه بازگشتی به مسئول هیئت امنای این بقعه دانست در حالی که هیچ اصول و ضوابطی رعایت نشده است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید