» صفحه اصلی » آیا بی‌تدبیری مسئولان گرمسار گریبان دختر دانشجو را گرفت؟
صفحه اصلی

آیا بی‌تدبیری مسئولان گرمسار گریبان دختر دانشجو را گرفت؟

۶ دی ۹۵ 2۰10

[ad_1]

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرمسار، حاضر است که تمام زندگی‌اش در یک اتاق درجایی به نام خوابگاه خلاصه شود، اما این اتاق کوچک او را به قله‌های موفقیتی که در ذهن دارد برساند.

آینده کشور در دستان و ذهن توانمند اوست و انتظار می‌رود مسئولان راه را هموار کنند تا سختی مسیر، غربت و دوری از خانواده او را دلسرد نکند تا پرتوان و پویا تلاش کند برای موفقیت و برای ساختن کشورش.

«ز.غ»، دانشجوی رشته مهندسی نفت، دانشگاه دولتی گرمسار که در خوابگاه بوستان دانش سکونت دارد، هنگام استحمام دچار گازگرفتگی شدید و بی‌هوشی در حمام خوابگاه می‌شود و با ریزش مداوم آب داغ حمام بر روی پاهای بی‌جان و تن بی‌هوش علاوه بر گازگرفتگی، پاهایش نیز دچار سوختگی می‌شود.

هم خوابگاهی‌های این دانشجو می‌گویند که «ز.غ» ساعت ۱۰ شب به‌قصد استحمام به حمام خوابگاه رفته و تا حدود ساعت ۲ صبح از او اثری نبود و خدمه خوابگاه به‌صورت اتفاقی او را بی‌هوش در حمام می‌یابد.

دوستان زهرا به برخی از مشکلاتی خوابگاهی که در آن ساکن هستند اشاره می‌کنند و می‌گویند این خوابگاه مشکلات زیادی دارد و وجود آبگرم کن بدون دودکش؛ آن‌هم در فضای حمام یکی از این مشکلات است که مسئولان خوابگاه به آن توجهی نداشتند و آخر هم سبب گازگرفتگی دوستمان شد.

این دانشجویان دانشگاه گرمسار برای دوست و هم خوابگاهی خود اظهار نگرانی می‌کنند و ادامه می‌دهند بارها به مسئول خوابگاه برای خرابی آبگرم کن اعتراض کرده بودیم؛ اما متأسفانه هیچ‌کس نسبت به آن رسیدگی نمی‌کرد و این مسئله را جدی نمی‌گرفتند.

این دانشجویان ساکن خوابگاه بوستان دانش از اتفاقی که برای دوستمان افتاده است خیلی ناراحت هستند و می‌گویند گویا «ز.غ» مدت زیادی در حمام مانده و همچنان بی‌هوش در زیر دوش افتاده است که خدمه به‌طور اتفاقی او را می‌بیند.

یکی از دانشجویان ساکن در خوابگاه تا زمان رسیدن مأموران اورژانس و امدادگران با تنفس مصنوعی و احیای قلب به این دانشجو کمک می‌کند.

پیگیری برای وضعیت چرایی مشکل در تجهیزات خوابگاه؛ خبرنگار تسنیم را به آموزش‌وپرورش گرمسار می‌رساند؛ دستگاهی که گویا خوابگاه را در اختیار دانشجویان دانشگاه گرمسار گذاشته است.

رئیس دانشگاه گرمسار در تماس تلفنی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: دانشگاه خوابگاهی برای دانشجویان ندارد و این مسئله در دفترچه ثبت‌نام کنکور نیز قید شده و خوابگاه بوستان دانش توسط اداره آموزش‌وپرورش در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

رضا لحمیان ضمن آرزوی بهبودی برای «ز.غ» دانشجوی مصدوم این دانشگاه ادامه می‌دهد: با توجه به سیاست‌ها وزارت علوم، وظیفه راهبردی دانشگاه گرمسار جذب سرریز دانشجویان کلان‌شهر تهران است و برای مقاطع کارشناسی در دانشگاه خوابگاهی در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه دولتی گرمسار از سال ۹۰ تاکنون اعلام کرده توانایی ارائه امکانات خوابگاهی را ندارد، ادامه می‌دهد: از یک هزار و ۷۵۰ نفر دانشجو در این دانشگاه ۱۰۳ نفر از آنان در پانسیون و خوابگاه‌های شهرستان سکونت دارند و مابقی در خانه‌های دانشجویی در رفت‌وآمد هستند.

رئیس دانشگاه گرمسار می‌گوید ما هیچ وظیفه حقوقی در قبال خوابگاه بوستان دانش نداریم؛ این خوابگاه زیر نظر آموزش‌وپرورش در اختیار دانشجویان قرارگرفته و هزینه آن جزو درآمدهای این اداره است و دانشگاه هیچ دخل و تصرفی در خوابگاه یا درآمد آن نداشته است.

لحمیان با اشاره به وضعیت جسمی این دانشجوی دانشگاه گرمسار ادامه می‌دهد خوشبختانه خطر جانی از «ز.غ» رفع شده و هوشیاری خود را به دست آورده است.

وی می‌گوید مرکز آتش‌نشانی گرمسار و اورژانس گزارشی از حادثه به دانشگاه نمی‌دهد مگر خانواده این دانشجو پس از شکایت برای گرفتن گزارش آتش‌نشانی و بیمارستان اقدام کنند.

اگر بعد حقوقی از این حادثه دانشگاه و مسئولان دانشگاهی را شامل شود ما می‌پذیریم

رئیس دانشگاه دولتی گرمسار با تأکید بر اینکه دانشگاه دولتی هیچ وظیفه حقوقی نسبت به این حادثه ندارد ادامه می‌دهد: اگر بعد حقوقی از این حادثه دانشگاه گرمسار و مسئولان دانشگاهی را شامل شود ما آمادگی پذیرش آن راداریم.

لحمیان بابیان اینکه خوابگاه بوستان دانش از سوی اداره آموزش‌وپرورش گرمسار در اختیار دانشجویان قرارگرفته است ادامه می‌دهد: اداره آموزش‌وپرورش گرمسار با اطلاعیه‌ای که در بین دانشجویان پخش کرده به‌صراحت در اطلاعیه آورده است که «دانشجویان می‌توانند از شرایط خوابگاه بازدید به عمل‌آورند» و ذیل اطلاعیه نیز نوشته‌شده «دانشگاه دولتی گرمسار هیچ مسئولیتی در قبال این خوابگاه و تأیید یا رد آن ندارد».

وی بابیان اینکه یک خوابگاه آموزش‌وپرورش از خانه دانشجویی به لحاظ امنیت اخلاقی تأییدشده است افزود: ما اجازه نمی‌دهیم به دانشجوهای این دانشگاه ظلم شود. از دانشجویان خواهشمندیم از شایعه‌پراکنی و تجمعات و ایجاد تشنج در محیط دانشگاه پرهیز کنند و برای مطالبات خود از اعضای انجمن صنفی دانشگاه استفاده کنند.

این خوابگاه در اختیار دانشگاه دولتی گرمسار قرارگرفته است

البته رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان گرمسار نیز حرف دیگری دارد و می‌گوید که این خوابگاه در اختیار دانشگاه دولتی قرارگرفته و آموزش‌وپرورش هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

به گزارش تسنیم؛ «ز.غ» پس از بروز حادثه توسط مأموران اورژانس ابتدا به بیمارستان معتمدی گرمسار منتقل شد و پس از آن به بیمارستان شهید مطهری در تهران انتقال می‌یابد.

به‌هر روی؛ این سانحه تلخ؛ اگرچه سبب تأثر همه دانشجویان و جامعه شده است؛ اما امروز این حادثه سبب شده است تا برخی موارد درباره وضعیت تجهیزاتی و استانداردهای خوابگاه دانشجویی بوستان دانش گرمسار روشن شود.

آنچه در این میان بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که فقر اماکن خوابگاهی استاندارد به تناسب نیاز دانشجویان در شهرستان گرمسار این موضوع را به وجود آورده است و مسئولان باید هرچه زودتر فکری به حال این مسئله کنند.

موضوعی که رئیس دانشگاه گرمسار اینگونه آن را بیان کرده است که «بر اساس دستورالعمل‌های وزارت علوم، دانشگاه‌های دولتی برای احداث خوابگاه‌ها برای مقطع کارشناسی محدودیت دارند و این دانشگاه‌ها با توجه به سیاست «بومی‌گزینی» تکمیل شده و جذب دانشجو می‌کنند».

البته این موضوعی است که شاید برای دانشگاه‌های کشور به صورت عمومی بیان شده باشد و درست هم باشد؛ اما اگر بدانیم که شهرستان گرمسار با حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت؛ دارای ۲۵ هزار دانشجو است که بیشتر آنان غیربومی هستند؛ وضعیت متفاوت می‌شود؛چراکه تعداد بسیار بسیار اندکی از این دانشجویان مربوط به تحصیلات تکمیلی هستند و بر این اساس نیاز به ایجاد زیرساخت‌های دانشگاهی برای جذب بیشتر دانشکو در این شهرستان بیشتر احساس می‌شود.

مشکلی که گرچه آموزش و پرورش قصد داشت تا برای حل آن و جبران نیاز خوابگاهی در این شهرستان گامی بردارد؛ اما با کم تدبیری برخی افراد تبدیل به رخدادی تأسف برانگیز شده است.

حال باید دید که به وجود آمدن رخدادی این چنینی، تا چه حد زنگ هشدار کمبود فضاهای اقامتی دانشجویان استان سمنان را با توجه به تحصیل بیش از ۱۳۰ هزار دانشجو در این استان برای مسئولان استان سمنان به صدا در آورده است.

امید آنکه وقوع این حادثه ناگوار حداقل سبب شود تا برخی از بی‌تدبیری‌های کاهش‌یافته و این مسئولان کمی نیز در کنار توسعه کمی ظرفیت دانشگاه‌ها به فکر توسعه کیفی آن و افزایش زیرساخت‌های دانشگاهی در گرمسار باشند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید