» صفحه اصلی » تحریف‌ها و بدعت‌هایی در مناسک حج دیده می‌شود/باید بلوک اتحادها و اشتراکات جوامع اسلامی را تشکیل دهیم
صفحه اصلی

تحریف‌ها و بدعت‌هایی در مناسک حج دیده می‌شود/باید بلوک اتحادها و اشتراکات جوامع اسلامی را تشکیل دهیم

۱۱ دی ۹۵ 0۰21

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حسن رحیم پور ازغدی امشب در دومین جلسه از سلسله نشست‌های گفتمانی بیّنات با موضوع اُمّت اسلامی وحدت شیعه و سنّی در حسینیه آیت‌الله سیدجوادخامنه‌ای(ره) اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند دروغ می‌گوید آن کس که می‌گوید با ما است اما با بدان و ظالمان خوب است و کسی که با ما است باید مقابل ظلم و ظالم بایستد.

وی افزود: امام با جهان‌خوران قهر بود نه با جهان و بنی‌امیه، بنی‌عباس، ناصبی‌ها و وهابی‌ها همه دشمن هستند، البته همه وهابی‌ها دشمن نیستند، وهابی منحرف بود اما تکفیری نبود. ابوبکر بغدادی رئیس داعش نسب‌نامه خود را منتشر کرده و خود را فرزند امام هادی(ع) معرفی کرده البته از نسل جعفر کذاب است و این ملعون خود را سادات معرفی کرده و منتصب به ائمه اطهار(ع) تا حضرت‌علی(ع) و حضرت فاطمه(س) کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اغلب مردم شیعه و سنی مذاهب را به درستی نمی‌شناسند و از آیات قرآن تفسیر به رای کرده و گزینشی عمل می‌کنند و باید کسی در این باره پاسخگو باشد که کارشناس و اهل فن باشد، باید طوری دعوت کنیم که با وحدت تناقض نداشته باشد و طوری وحدت کنیم که با دعوت فاصله نداشته باشد و باید تبیین درست مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را داشته باشیم و دعوت و وحدت جدای از هم نیستند.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: باید صادقانه و عاقلانه و به روش درست تحقیق شود و محال است اگر کسی اینگونه تحقیق کند و دچار انحراف و اشتباه شود. از مریدان اهل سنت معتقد بود که امام همه خوبی‌ها را داشت و عده‌ای هم تعاریف احمقانه، کوته فکرانه و پرتناقض دارند که با تشیعی که ما تعریف می کنیم فاصله بسیار دارد و این افراد جعل حدیث می‌کنند.

وی ادامه داد: حضرت رضا(ع) روی جاهایی که سخن ائمه اطهار(ع) نبوده خط قرمز کشیدند و چنین سخنانی را که به‌دور از گفته اهل بیت عصمت و طهارت بود تایید نکردند.این نگاه غلط است که ۱۰ درصد اشتراک و ۹۰ درصد اختلاف میان مذاهب اسلامی است و بیش از ۹۰ درصد اشتراکات و کمتر از ۱۰ درصد اختلافات میان مذاهب اسلامی وجود دارد.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: خدا به مسیحی و  زرتشتی می‌گوید ابتدا از مشترکات شروع کنیم، چطور می‌توان به مسلمانان گفت با هم دشمن هستند و از یک خانواده نیستند و احکام اسلام در همه‌جای جهان یکی است و اخلاق اسلامی شیعه و سنی ندارد. احکام اصلی شرع، احکام عبادی و غیره اصولش یکی است و به فرموده مقام معظم رهبری مسلمانان در بهترین جای جهان به لحاظ تمامی موقعیت‌های استراتژیکی، جغرافیایی، تمدنی و غیره زندگی می‌کنند.

وی افزود: این درست نیست که بگوئیم خدا کل پیامبران را در خاورمیانه فرستاده و پیام انبیاء و اولیاء الهی در همه جا رسیده است. اولین وسیله پرواز، اولین اختراع و غیره همه کار مسلمانان بوده است و پدر فیزیک جدید، فیزیک نور، تلسکوپ، میکروسکوپ، دوربین و غیره مسلمان بودند و بیشتر دانشمندان سنی و شیعه اسلامی خراسانی و ایرانی بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به تاریخ تمدن مشترک میان مسلمانان اشاره دارند و دولت‌های دست‌نشانده آن‌ها را علیه هم تحریک می‌کنند و ما بگوئیم این نیرو را باید علیه دشمن بکار گیریم بیان کرد: برای رفع اختلافات باید با هم بحث کنیم و از عالمی دانا هم استفاده کنیم و وظیفه ما تبیین حقیقت است و نمی‌توانیم به‌زور دین و مذهب را تغییر دهیم و دین اسلام نماد محبت و مهربانی است.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: اغلب رهبران مذهب دینی کتک خوردند و به زندان رفتند؛ مالک را سر اختلافات مذهبی کتک زدند و بحث جنگ و جهاد در مواقع ثروت به‌وجود می‌آید. این حرف غلط است که بگوییم نه شیعه باش و نه سنی و اختلاف نظر در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) هم بود و شیعه علی(ع) در زمان حیات رسول‌الله(ص) عنوان شد.

وی بیان کرد: اینگونه نیست که عنوان شده شروع تشیع از غدیر بوده و قبل از آن شیعه وجود نداشته و پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر سوالی دارید از علی(ع) بپرسید و ظهور آن پس از رحلت رسول خدا(ص) بود. اختلافات به حدی بود که امام علی(ع) فرمودند ۴۰ بدعت در عبادات مسلمانان شده و به طور مثال یکی از آن‌ها خواندن نماز مستحب به جماعت است، در صورتی که باید فرادا خوانده شود و ایشان به شیعیان خاص عبادات درست را تبیین کردند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: ما دلسوزتر از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نداریم و این بزرگان سخنی نگفتند که میان مسلمانان مشکل و اختلافی ایجاد شود و تقیه یعنی اینکه جای هدف و وسیله اشتباه نشوند و عقل و شرع می‌گوید در یک سخن همه چیز را نگو، زیرا گفتن همه حقایق به علت آنکه نمی‌دانیم چیست سبب برداشت غلط افراطی و تفریطی می‌شود.

وی افزود: ما همه چیز را از شیعه نمی‌دانیم و آنچه را هم می‌دانیم نباید به هرشکلی که دوست داریم بیان کنیم، بلکه باید بیانمان عقلی و با نهایت احترام باشد. مراقب احادیث جعلی باشیم و چیزی را به اشتباه به دیگران نگوییم و باید حساب رهبران انحرافی از دیگران جدا شود.
بسیاری از اصحاب پیامبر اکرم(ص) مشرکانی بودند که مسلمان شدند و اگر شیوه درست را در تبیین موضوعات انتخاب کنیم سبب تغییر مثبت می‌شویم.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه مسیحیت ترکیبی از توحید و شرک و حق و خرافه است و باید با تفکیک دقیق و منصفانه درباره یک موضوع صحبت کرد و مشخص است که نظر طرف مقابل را باطل می‌دانیم، اما باید با نهایت احترام برخورد کنیم افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند محبت طرفینی است و به عقاید و مقدسات همدیگر نباید بی‌احترامی کنیم و چنین چیزی با مقوله وحدت همخوانی ندارد و پیامبر اکرم(ص) چنین چیزی را تایید نکردند.

وی گفت: مقام معظم رهبری هشدار دادند که عده‌ای می‌خواهند انقلاب ما را شیعی و ایرانی معرفی کنند، در صورتی که این انقلاب اسلامی و جهانی بود و نباید اجازه دهیم که توطئه‌های دشمنان جواب مثبت دهد.طالبان در افغانستان وهابی نیستند و خودشان زیارتگاه دارند و حتی رهبرشان اینگونه نیستند و تنها عده‌ای مزدور و فریب‌خورده در میانشان است، همانند خوارج در زمان امام علی(ع) و عده‌ای از خوارج افراد بدی نبودند و تنها فریب‌خورده بودند که آگاه شدند و مسیر حق از باطل را تشخیص دادند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: تحریف‌ها و بدعت‌هایی در مناسک حج دیده می‌شود و می‌گویند که نباید شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در مناسک حج سرداده شود. باب گفت‌وگوی علمی باید به‌صورت دائم باز باشد و مفتی درجه یک سنی گفت تغییر مذهب جایز است و مذاهب مختلف کل دیدگاه‌های خود را باید جمع کنند و نظرات منطقی پذیرفته شود و سوءتفاهم‌ها هم برطرف شود و مقام معظم رهبری می‌فرمایند حرف خود را به شکلی شفاف به‌همدیگر بگوئید.

وی افزود: جهنم و بهشت دست من و شما نیست و تنها دست خدا است و در عمل باید به سمت جمهوری‌های مستقل اسلامی با رعایت به قوانین و حقوق اقلیت‌های مذهبی برویم و می‌توان به فرموده امام راحل(ره) به سمت اتحاد جوامع اسلامی حرکت کرد.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: در دیگر جوامع با کوچکترین اتحادها و اشتراکات یک بلوک تشکیل می‌شود، اما چنین چیزی در بزرگترین اتحادها و اشتراکات مسلمانان دیده نمی‌شود و باید بلوک اتحادها و اشتراکات جوامع اسلامی را تشکیل دهیم.

وی گفت: در برخی جاها باید گذشته را قیچی کرد، البته به معنای پایمال شدن حق و باطل نیست و به فرموده رهبری اگر بخواهیم جهت تسویه‌ حساب به گذشته برگردیم دعوا می‌شود و همه علیه هم چیزهایی داریم و رمز تحقق وحدت اسلامی در رفاقت و برادری است، چیزی که مهمترین تکلیف و وظیفه ما است و نباید اجازه دهیم که جنبش ما به عنوان یک جنبش فرقه‌ای و ملی ختم شود.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: به فرموده امام صادق(ع) هرکس پیرو ما است نباید شیوه ما را به شکلی غلط اجرا کند و کسی که شیعه و پیرو ما است نباید سلیقه‌ای عمل کند و مطالب باید طبقه‌بندی شوند. امام صادق(ع) فرمودند به خدا سوگند هزینه‌ای که از سوی کسانی با‌نام شیعه چرند می‌گویند بیش از آن‌هایی است که با شمشیر ضربه می‌زنند، زیرا این گروه به فرهنگ ما ضربه زده‌اند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند بارها جلوی من به علی(ع) توهین شد که لحظات سختی برایم بود و چون پشت ستون مخفی شدم من را ندیدند و پس از اقامه نماز او را سلام دادم و باکسی که مشکل دارد باید مدارا کرد و امام صادق می‌فرمایند تقیه دین من و آباء من است و این تقیه تمام نشده است و تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد و تنها کم‌وزیاد می‌شود و انواع آن فرق می‌کند و ترک تقیه به معنای ترک عقل و مصلحت در برابر غیرمسلمانان است.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند خدا لعنت آن کسانی را که دانسته یا ندانسته متعرض می‌شوند و خواسته یا ناخواسته ما را در برابر تیغ دشمن قرار می‌دهند و این افراد ناگاه سبب توهین به الله شدند و همیشه باید مراقب باشیم که چه می‌گوییم و چه می‌نویسیم و در بیان حقیقت‌ها هم نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که سبب انحراف شویم.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید