» صفحه اصلی » راه‌آهن همدان ـ تهران بازنشستگی دولت تدبیر و امید را رقم می‌زند؟
صفحه اصلی

راه‌آهن همدان ـ تهران بازنشستگی دولت تدبیر و امید را رقم می‌زند؟

۱۲ دی ۹۵ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، پروژه‌ راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر، به صورت یک خطه، باسرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای باری طراحی شده است. (مسیر تهران- همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر و مسیر همدان- سنندج به طول۱۵۰ کیلومتر). این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌کند.

کلنگ پروژه راه‌آهن همدان ـ تهران در دولت نهم به زمین خورد تا زیرساخت‌های حمل و نقل همدان توسعه یابد و همگی از نمایندگان و استاندار وقت تا مردم همدان خوشحال بودند که همدان مورد توجه مسئولان قرار گرفته است ولی نمی‌دانستند با این پروژه همچون بچه سرراهی برخورد خواهد شد.

اما مسئولان وقت به گونه‌ای با کلنگ این پروژه را به زمین دوختند که پروژه در ظاهر ۱۸ ماهه الان وارد ۱۰ سالگی خود شده و باز هم باید وعده‌های تکراری را بشنود، دولت سابق انواع ایده‌ها و طرح‌ها را برای افتتاح و بهره‌برداری راه آهن تهران-همدان از جمله قرار دادن این پروژه در لیست پروژه‌های مهر ماندگار به خرج داد ولی هیچکدام دوای درد پروژه نشدند.

دولت نهم این پروژه را برای دولت تدبیر و امید به یادگار گذاشت تا شاید این دولت بتواند اقدامی برای آن انجام داده و مردم همدان پس از چند سال شنیدن وعده و عید این بار صدای سوت قطار را بشنوند.

دولت یازدهم با روی کار آمدن تحریم‌ها را عامل کُندی و تعطیلی پروژه راه‌آهن همدان-تهران اعلام کرده و تقویت فعالیت این پروژه را منوط به برجام و رفع تحریم‌ها کرده بود.

نبود ریل و کمبود اعتبارات یکی از اصلی‌ترین مشکلات راه‌آهن همدان تهران بوده که بارها مسئولان این موضوع را مطرح کرده‌اند ولی در برخی مقاطع زمانی که ریل وارد کشور می‌شد کمتر به پروژه راه‌آهن همدان-تهران تخصیص یافته و بیشتر در سایر پروژه‌های ریلی مصرف می‌شد.

با امضای برجام و آغاز اجرای این سند مشترک، مسئولان استان همدان چاره‌ای نداشتند جز این که به وعده‌های خود مبنی بر فعال شدن پروژه بعد از آغاز برجام جامه عمل بپوشانند و کار به جایی رسید که روحانی در سفر خود به همدان راه‌آهن را از جمله پروژه‌های دارای اولویت دانست و تاکید داشت که این پروژه باید تا پایان سال ۹۵ به اتمام برسد.

در حال حاضر استاندار همدان با واژه‌های همچون «قطعا» درباره افتتاح و بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن همدان ـ تهران سخن می‌گوید و مردم همدان منتظر هستند تا این بار وعده مسئولان دولتی در رابطه با افتتاح پروژه راه‌آهن همدان ـ تهران عملی شود.

اما روند کار به گونه‌ای است که احساس می‌شود این پروژه امسال نیز افتتاح نشده و وعده مدیران و مسئولان سرابی بیش نیست، در روزهایی که استاندار همدان از افتتاح این پروژه در سال ۹۵ خبر می‌دهد وزیر راه و شهرسازی افتتاح راه آهن همدان ـ تهران را در سال ۹۶ محتمل می‌داند.

براساس گفته‌های سامری مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری تاکنون برای راه آهن همدان ـ تهران ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و امسال نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه ابلاغ شده است که در صورت تخصیص این پروژه می‌تواند تکانی به خود دهد.

یکی از خواسته‌های استاندار همدان از وزارت راه و شهرسازی این بود که ریل‌گذاری از طرف همدان نیز آغاز شود تا با توجه به این شرایط روند اجرای پروژه تسریع شود ولی تاکنون این امر عملی نشده و در جلسه‌های موضوع با اعتراض و انتقاد استاندار همدان همراه بوده است.

ریل‌گذاری ۹۰ کیلومتر از راه‌آهن همدان-تهران باقی است

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۷ کیلومتر از مسیر راه آهن همدان-تهران ریل‌گذاری شده و ۹۰ کیلومتر باقی مانده است.

فرهاد فرزانه با اشاره به اینکه زیرسازی پروژه راه‌آهن همدان-تهران به اتمام رسیده و تنها منتظر ریل‌گذاری هستیم، گفت: ریل برای ۹۰ کیلومتر در محل پروژه تامین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ریل‌گذاری از سمت ساوه در دست انجام است ولی پیگیری‌ها در دست انجام است تا بتوان با تامین دستگاه موردنیاز، ریل‌گذاری از سمت همدان نیز آغاز شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اعلام اینکه اعتبارات این پروژه به صورت ملی بوده و مستقیم توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیگیری می‌شود، عنوان کرد: امسال ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن همدان-تهران پیش‌بینی شده بود که این رقم به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

فرزانه با بیان اینکه از تیر ماه تا پایان آبان ماه امسال نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار تخصیص یافته است، اظهار داشت: امیدواریم اعتبارات این پروژه به طور کامل تخصیص یابد تا بتوان پروژه را در زمان مقرر به اتمام رساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه راه‌آهن همدان-تهران تا پایان سال افتتاح می‌شود، بیان کرد: تمام تلاش بر این است که این اتفاق بیفتد چراکه موانع کار برداشته شده است، مشکلات اعتباری حل شده و کار روی روال است و تلاش این است که شب عید ریل به ایستگاه رباط شورین برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه تکمیل دو ایستگاه رباط شورین و درون شهری فازهای بعدی پروژه است، عنوان کرد: اولویت نخست این است که خط راه‌آهن به همدان برسد و در فاز دوم ایستگاه رباط شورین به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه برای راحتی مسافران و مردم در استفاده از راه‌آهن همدان-تهران خطی هم به داخل شهر همدان کشیده می‌شود، اظهار داشت: مقدمات و مطالعات ایستگاه درون شهری آغاز شده ولی عملیات اجرایی از سال آینده می‌شود.

روند اجرای راه آهن همدان تهران رضایت بخش نیست

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: براساس قول نوبخت معاون رئیس جمهور و تیم وزارت راه و شهرسازی همه مصمم هستند تا این پروژه تا پایان سال یا پایان دولت به نتیجه برسد و منتظر این موضوع هستیم.

امیر خجسته با اشاره به بازدید اخیر خود از این پروژه بر توجه و کار بیشتر در این پروژه تاکید کرد و گفت: براساس تاکیدات صورت گرفته عملیات ریل‌گذاری باید از سمت همدان نیز آغاز شود تا بتوان به هدفگذاری صورت گرفته دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری انجام می‌شود و ۹۰ کیلومتر از راه‌آهن همدان تهران باقی است، عنوان کرد: باید ریل‌گذاری از دو سمت آغاز شود تا پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

خجسته با اشاره به اینکه این وضعیت پاسخ نداده و با مطالبه‌گری به دنبال انجام کار هستیم، اظهار داشت: مسئلوان اجرایی باید کار را به نتیجه برسانند ولی با این روند وکار به نتیجه نمی‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه با این روند فعالیت پروژه راه‌آهن تهران-همدان تا پایان سال به بهره‌برداری نمی‌رسد، تصریح کرد: اعتبارات مناسبی برای پروژه مصوب شده ولی نیاز است تا کار با جدیت بیشتری انجام شود.

گزارش از سعید شاهسوند

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید