» صفحه اصلی » قطار سریع‌السیر اصفهان ـ تهران روی ریل انتظار/ ۳۹ ماه تا پایان وعده وزیر
صفحه اصلی

قطار سریع‌السیر اصفهان ـ تهران روی ریل انتظار/ ۳۹ ماه تا پایان وعده وزیر

۹ بهمن ۹۵ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران از جمله طرح‌های ملی و اولویت دار است که ضرورت اجرای آن از سال‌ها قبل احساس می‌شد. مسیر پرتردد اصفهان- قم- تهران، سفر هفتگی و حتی گاه روزانه شهروندان اصفهانی به قم و تهران و بالعلکس ضرورت هرچه کوتاه ساختن این مسیر برای مسافران را بیش از پیش نمایان می‌کند. به این ترتیب احداث خط ریلی اصفهان- قم- تهران و اجرای طرح قطار پرسرعت از مرکز کشور تا پایتخت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

اجرای این پروژه در سال ۸۶ مصوب و بخشی کار آغاز شد، امروز که دولت یازدهم ماه‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد وعده افتتاح پروژه تا ۴ سال آینده را می‌دهند، یعنی مسافران اصفهان- تهران در سال ۱۳۹۹ می‌توانند مسیر ۴۰۰ کیلومتری دو شهر را در ۲ ساعت طی کنند.

براساس اطلاعات موجود تأمین اعتبار خارجی برای اجرای این پروژه در سال ۸۹ میان ایران و چین بررسی و تصویب شد اما در طی سال‌های گذشته زیرسازی طرح در مسیر قم- اصفهان حدود ۶۵ درصد پیشرفت داشته است، جالب اینجاست که این پروژه تا کنون بیش از ۲ بار آغاز عملیات اجرایی خود را جشن گرفته است.

شهریور امسال با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی این طرح در اصفهان برگزار شد. آخوندی گفت: در ابتدا پیش‌بینی شد که این پروژه در مسیر اصفهان ـ قم احداث شود اما با رایزنی‌های صورت گرفته مسیر قم ـ تهران را نیز به آن اضافه کردیم.

وی ادامه داد: زمان اجرای این طرح ۴۴ ماه است و که با تغییرات و جابه‌جایی‌های انجام شده در طول مسیر، یک ایستگاه در شهر اصفهان، یک ایستگاه در تهران و ایستگاه دیگر در کنار حرم حضرت معصومه (س) در قم احداث می‌شود.

کاهش سرعت قطار خبرساز شد

تلاش یک نماینده سابق استان مرکزی در مجلس برای تغییر در مسیر راه آهن در دولت قبل و کاهش سرعت قطار از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در دولت فعلی دو اتفاق مهمی است که این پروژه تا تحت تاثیر خود قرار داده است.

سرعت قطار سریع السیر اصفهان- قم – تهران در حالی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است که پیش از این قطار بود این قطار مسیر مورد نظر را با ۳۵۰ کیلومتر در ساعت طی کند. موضوعی که نمایندگان اصفهان از آن راضی نبوده و در تلاش برای تغییر آن بودند.

پیش از این رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان به تسنیم گفته بود که تغییرات پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران در مجلس پیگیری می‌شود.

موسوی لارگانی گفت: روی سرعت ۲۵۰ کیلومتر و ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بحث و اختلاف نظر وجود دارد که امیدواریم در آینده نزدیک برطرف و بهترین تصمیم برای این خط راه آهن سریع السیر گرفته شود.

پیگیری نمایندگان نتیجه نداشت

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه درباره این موضوع با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی جلساتی برگزار شده است، افزود: با توجه به اینکه قم نیز درگیر این پروژه است دراین‌باره با رئیس مجلس صحبت‌هایی داشته‌ام و باید تصمیمی که به سود مردم باشد، گرفته شود.

پیگیری‌ها در مجلس قبل اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت و حالا رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان پیرامون آخرین وضعیت طرح اینگونه می‌گوید: ما از مجلس قبل پیگیر موضوع بودیم اما آنچه که نیاز ما بود محقق نشد، قرار بود قطار با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند که اکنون یک سطح پایین تر آمده است.

موسوی لارگانی ادامه می‌دهد: برای خرید واگن‌ها و لوکوموتیو قراردادها بسته شده و طبق قول وزیر راه و شهرسازی امیدواریم طی یکی دو سال آینده این طرح به بهره برداری رسد.

وی همچنین درباره میزان پیشرفت طرح نیز می‌گوید: زیرسازی مسیر تقریبا انجام شده و قسمت‌هایی از آن به بخش ریل گذاری رسیده که خوشبختانه ساخت و تولید ریل در استان اصفهان نیز انجام می‌شود و نیازی نداریم که از کشور دیگر وارد کنیم.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید