» صفحه اصلی » صنعت "عبابافی" استان بوشهر احیاء می‌شود
صفحه اصلی

صنعت "عبابافی" استان بوشهر احیاء می‌شود

۹ بهمن ۹۵ 0۰16

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، استان بوشهر به واسطه قرار گرفتن در ساحل خلیج‌فارس، موقعیت مطلوبی برای صنعت صیادی و جایگاه ویژه‌ای در امر صادرات و واردات دارد.

استان بوشهر در زمینه کشاورزی و دامداری هم از استان‌های صاحب امتیاز است بگونه‌ای که علاوه بر تولید خرما مهمترین مرکز کشت گوجه فرنگی خارج از فصل به شمار می‌رود و در زمینه پرورش شتر نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است.

صنعت‌گران دستی استان بوشهر با استفاده از محصولات مختلف تولیدی این استان محصولاتی خلق می‌کنند که دارای زیبایی و جذابیت خاصی است.

پشم شتر برای هنرمندان صنایع‌دستی استان بوشهر دارای کاربری ویژه‌ای است، مهم‌ترین شتری که در استان بوشهر پرورش داده می‌شود شتر از نژاد دشتی است چراکه شتر دشتی از نظر پشم دارای بهترین نژاد است.

بافت عبا از پشم این نوع شتر در استان بوشهر، سابقه‌ای دیرینه دارد و امروزه هم البته محدودتر از گذشته، در گوشه و کنار استان به چشم می‌خورد ولی برگزاری کلاس‌های آموزشی از سوی معاونت صنایع دستی استان بوشهر زمینه احیا این صنعت دستی بیش از پیش فراهم کرده است.

عبابافی از جمله محصولات صنایع دستی منحصر به‌فرد استان بوشهر با قدمتی ۲۰۰ ساله بوده که با استفاده از پشم و کرک شتر و به شیوه سنتی تولید می‌شود که به سبب دوام و ثبات رنگ و مرغوبیت جنس از بهترین نوع عبای کشور  محسوب می‌شود.

معاون صنایع دستی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به راهکارهای جلوگیری از توقف تولید محصولات صنایع دستی از جمله عبا خاطرنشان کرد: عبابافی یکی از محصولات مهم صنعت‌گران دستی استان بوشهر است که برای احیاء این صنعت در روستاهای این استان برنامه‌ریزی ویژه‌ای شده است.

وی تاکید کرد: ارائه تسهیلات و حمایت  اعتباری برای تجهیز کارگاه‌ها ، برگزاری کلاس‌های آموزشی ،تولید خلاقانه محصول و دست یابی به بازارهای جدید تعریف شده است.

امین بینش‌پژوه از ثبت عبابافی، نخ ریسی عبا  در فهرست آثار ملی خبرداد و گفت: دقت بالا در ریسیدن پشم و تبدیل آن به نخ توسط زنان یکی از مهمترین  مراحل تولید عبا بوده که این مهم در سطح وسیعی در استان در حال انجام است.

عبای تولید شده در بوشهر به سبب استفاده از پشم و کرک شتر، وزن کم و ثبات رنگ دارای شهرت خوبی بوده و در بازار حوزه خلیج فارس متقاضی زیادی دارد.

وی از اجرای طرح‌های صنایع دستی استان بوشهر براساس اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: این استان در زمینه تولید صنایع دستی از جمله عبابافی، گلیم دارای ظرفیت‌های بالایی است که با تدوین برنامه‌های ویژه این طرح‌ها بر=اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود.

معاون صنایع‌دستی استان بوشهر از صادرات محصولات صنایع دستی استان بوشهر خبرداد و خاطرنشان کرد: براساس گزارش گمرک استان برخی از تولیدات هنرمندان بوشهری علاوه در بازارهای داخلی به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادرمی‌شود.

بینش‌پژوه با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از زنان در زمینه تولید محصولات صنایع دستی و مشاغل وابسته به آن فعالیت دارند گفت: قسمت عمده  تولیدات صنایع دستی را زنان و دختران در مناطق روستایی تولید می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی استان بوشهر با بیان اینکه گلیم استان بوشهر در داخل و خارج از کشور، خریداران زیادی دارد افزود: مهم‌ترین نقش‌های گلیم در بوشهر حوض، دانه بیگی، آئینه گل، ‌خراسانی، آقاجاری، تهرانی و چنگ است.

بینش‌پژوه با اشاره به اینکه گلیم از مهم‌ترین دست‌بافته‌های زنان روستایی استان بوشهر است تصریح کرد:  گلیم بوشهر با نقوش متنوع هندسی و رنگ‌های زیبا و شاد از سابقه تولید و پیشینه خوبی در این استان برخوردار است.

وی با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای عرضه محصولات صنعت‌گران دستی استان بوشهر گفت: محصولات هنرمندان صنایع‌دستی استان بوشهر در شهرهای مختلف استان بوشهر در بازارچه‌های فروش نوروزی صنایع دستی عرضه می‌شود.

بینش پژوه با بیان اینکه نوروز گذشته یک‌میلیارد و ۷۳۰میلیون ریال محصولات صنایع‌دستی در بوشهر به فروش رسید افزود: در نوروز ۹۵ با راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، گناوه، دیلم، تنگستان، کنگان یک میلیارد و ۷۳۰میلیون ریال محصولات صنایع دستی به فروش رسید.

وی با بیان اینکه همزمان با تعطیلات نوروز بازارچه‌های صنایع دستی در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود خاطر نشان کرد: علاوه بر این‌ها تلاش می‌شود امسال در دلوار و عسلویه بازارچه‌های صنایع دستی برپا شود. همچنین براساس برنامه ریزیهای انجام شده ۳۰ غرفه صنایع دستی در دهکده گردشگری بوشهر راه اندازی می‌شود.

با توجه به نقش مهم صنایع دستی در ایجاد اشتغال روستائیان لازم است راهکارهای لازم برای تقویت تولید صنایع دستی و حمایت از صنعتگران به ویژه بازاریابی برای فروش محصولات آنان ارائه شود. از آنجا که توسعه اشتغال یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است حمایت از صنعت‌گران دستی ضمن اینکه رونق اقتصادی در روستاها فراهم می‌کند اشتغال ساکنان مناطق مختلف در پی دارد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید