» صفحه اصلی » فشار نهادهای امنیتی آمریکا بر ترامپ افزایش می‌یابد/ حذف فلین اولین ضربه بود
صفحه اصلی

فشار نهادهای امنیتی آمریکا بر ترامپ افزایش می‌یابد/ حذف فلین اولین ضربه بود

۱ اسفند ۹۵ 0۰4

[ad_1]

«علی عبدی»، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ، با اشاره به افزایش فشار نهادهای امنیتی آمریکا بر ترامپ بیان داشت: واقعیت این است که رویکرد ترامپ در سیاست خارجی و امنیت ملی هنوز به‌ صورت مدون در سند امنیت ملی منتشر نشده است. معمولاً دولت‌های آمریکا در ابتدای روی کار آمدن خود این سند را منتشر می‌کنند تا خطوط قرمز دولت خود را در عرصه داخلی و بین‌الملل مشخص کنند.

وی با توجه به تلاش ترامپ برای تغییر رویکرد واشنگتن در قبال مسکو یادآوری کرد: براساس شواهد و قرائن به نظر می‌رسد وی رویکرد جدیدی نسبت به روسیه به‌ جای رویکرد تقابلی پیشین در دوره­‌های بوش و اوباما اتخاذ کند. لازم به توضیح است که رویکرد ضد روسی در دولت اوباما بسیار پررنگ‌تر از دوره ریاست جمهوری بوش بود. چراکه برژینسکی در راس استراتژیست­‌های حزب دموکرات قرار دارد و یک استراتژیست است. وی در تحقیق‌هایی که در عرصه ژئواستراتژی جهانی ارائه می‌کند، رویکردی به شدت ضد روسی نشان داده است. رویکرد برژینسکی نسبت به روسیه به شدت تهاجمی است.

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه رویکرد ضد روسی در حاکمیت آمریکا از جمله نهاد دولت، پارلمان و کنگره و نهادهای نظامی و امنیتی مانند پنتاگون، CIA، NSA، FBI و شورای امنیت ملی آمریکا رویکردی بسیار عمیق، ریشه‌دار و تاریخی است، گفت: این رویکرد ضد روسی از سال ۱۹۴۷ که اولین سند امنیت ملی آمریکا راجع به جنگ سرد طراحی شد، پایه‌گذاری شده و تاکنون به‌ جز یک مقطع بسیار کوتاه در دوره یلتسین که روسیه به تابعی از سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده بود، تداوم پیدا کرده است.

وی با یادآوری روی کار آمدن پوتین در سال ۱۹۹۹ و تشدید قدرت و تبدیل‌شدن وی به مرد شماره یک روسیه مطرح کرد: رویکرد ضد روسی آمریکایی­‌ها با رویکردهای مستقل و قدرت‌طلبانه پوتین برای بازگرداندن روسیه به جایگاه گذشته و منزلت بین‌المللی خود تشدید شد. حال ترامپ به دنبال ایستادن در مقابل رویکرد ضد روسی است تا این رویکرد را به سمت کاهش تنش تبدیل کند. این اقدام ترامپ با مقاومت نهادهای داخلی آمریکا به خصوص نهادهای امنیتی و نظامی مواجه خواهد شد.

عبدی با اشاره به اینکه اولین هزینه ترامپ در ماجرای مایکل فلین، اولین مشاور امنیت ملی وی رقم خورد، افزود: صحت اتهام فلین با پذیرش استعفا معلوم شد. موضوع راجع به تماس تلفنی وی با سفیر روسیه است که در مورد محتوای آن توضیح درستی به معاون رئیس جمهور نداده و به‌ نوعی دروغ گفته بود. بخشی از موضوع راجع به تحریم‌های روسیه بوده است. مایکل فلین موارد حفاظتی را رعایت نکرد و نمی‌دانست که مکالمه شنود می‌شود. FBI نهاد امنیت داخلی و ضد جاسوسی آمریکا که زیر نظر دادستان کل فعالیت می­‌کند، این مکالمه را شنود کرد و به فلین اعلام شد که موضوع را توضیح دهد یا استعفا کند که وی استعفا را انتخاب کرد.

وی با تاکید بر اینکه حذف فلین بیشتر از اینکه یک اتفاق باشد، اولین ضربه‌ای بود که کانون‌های قدرت روس ستیز در داخل آمریکا به ترامپ وارد کردند و به وی پیامی جدی دادند، مطرح کرد: به نظر می­‌رسد تنش­‌های بیشتر یا موارد این­چنینی در آینده مشاهده خواهد شد. ممکن است فشارهای دیگری از طریق نهادهای نظامی و امنیتی آمریکا به ترامپ وارد کنند. تیم امنیتی ترامپ باید موارد امنیتی را بیشتر رعایت کند و احتیاط بیشتری به خصوص در روابط با روس­‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید