» صفحه اصلی » نسل جدید گریزگاهی برای تخلیه هیجانات ندارد
صفحه اصلی

نسل جدید گریزگاهی برای تخلیه هیجانات ندارد

۴ اسفند ۹۵ 0۰49

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خمینی‌شهر، حمیدرضا صرامی امشب در پنجمین همایش ملی روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر برگزار شد با اشاره به اینکه باید دانشجویان و اساتید دانشگاهی کمک کنند تا با علمی شدن این مسئله از وضعیت موجود در جامعه در بخش مبارزه با مواد مخدر خارج شویم، اظهار داشت: در آستانه قرن ۲۱ و با شروع هزاره سوم جامعه بشریت با سرعت تغییرات و تحولات شتابان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژی منظومه خانواده در حال تغییر و با ناپایداری در روابط انسانی مواجه است.

وی افزود: طبیعی است که با این سرعت تحولات باید آمادگی خود را برای استقبال از ده‌ها پدیده نوظهور ایجاد کنیم و این سرعت تحولات شرایط جدیدتری را برای کشورها در همه جهان در پی دارد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ایران به یک کشور پرمسئله تبدیل شده است، اضافه کرد: علت، عوامل و سبب‌شناسی این موضوع که چرا کشور ایران با مسائل متفاوت و متعدد در حوزه مواد مخدر، مواد روانگردان، مشروبات الکلی، روابط سوء اخلاقی، خشونت و بسیاری از موارد دیگر مواجه شده بسیار است، با این مسائل بروز تهاجمات فرهنگی و اجتماعی را شاهد هستیم.

وی افزود: علل پر مسئله شدن کشور، شتاب ناموزون توسعه در سطح کشور بوده که در دهه‌های گذشته توسعه اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته و وجود توسعه‌های تک بعدی سبب شده تا با مشکلات بسیاری روبه‌رو شویم.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به عادی شدن مسائل اجتماعی و پرداختن به آمار و ارقام در همایش‌ها، اظهار داشت: آیا برگزاری همایش‌ها در خصوص موضوع توانسته گوشه‌ای از مشکلات اعتیاد کشور و افراد تحت تاثیر آن را حل کند، آیا این همایش می‌تواند برخی از گره‌های کور را حل کند  و این نکات از موضوعاتی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.

وی ادامه داد: آن قدر گفته‌ایم که در حوزه سبب شناسی بحث تفریح، لذت، فقر در غنی سازی اوقات فراغت، کنار آمدن با مشکلات زندگی و .. به عنوان مهمترین عوامل بر حوزه گرایش نوجوانان، جوانان و افراد متاهل باز هم اتفاق جدیدی رخ نداد و متاسفانه در یک دهه شاهد تغییر ۵ الگوی مصرف در سطح کشور بودیم.

صرامی با اشاره به اینکه مصرف چندماده‌ای برای حدود ۲ میلیون نفر معتاد مشکلات بسیاری را در این زمینه رقم زده، گفت: مصرف کنندگان مواد از تریاک به هروئین، از هروئین به کراک افغانی، از کراک افغانی به شیشه و از شیشه به پانیدرایم و موارد دیگر گرفتار شده‌اند.

وی بیان کرد: تقابل جامعه سنتی با جامعه مدرن با ارزش‌های سنتی مسئله موجود است، این تقابل هیچ آمادگی را برای نوجوانان، جوانان و حتی مسئولان کشور برای ورود به بحث فرامدرنیزم ایجاد نکرد و بسیاری از نوجوانان و جوانان به واسطه این تقابل‌ها با مشکلات گوناگونی بر تغییر در حوزه مدرن و سبک زندگی مواجه شده‌اند و این تغییرات معضلات بی شماری را در حوزه گرایش به اعتیاد رقم زد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر غلبه سلطه کمیت بر کیفیت زندگی را از جمله این تغییرات برشمرد و گفت: در کنار این موضوعات افزایش شکاف و گسست نسلی از دیگر مولفه‌هایی بود که متاسفانه در بحث پرمسئله شدن کشور در عرصه آسیب‌ها ظهور و بروز کرد و این گسست نسلی زمینه‌های تئوری‌های لجبازی را رقم زد که قشر سالمند نتوانست زبان نسل جدید را بفهمد و نسل جدید نیز نمی‌تواند با نگاه گذشته نگر حرکت کند و آنگاه بر اساس این تفکر حتی در نظام آموزشی، دانش آموز و دانشجو را برای دیروز تربیت می‌کند و آمادگی لازم برای ورود به قرن ۲۱ را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه میزان استرس و اختلالات روانی افزایش پیدا کرده و به لذت‌های کاذبی همچون مصرف مواد در شب امتحان با قرص ریتارین، رفع درد با قرص ترامادون، شب نشینی با استفاده از ماده ماری جووآنا استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه نسل جدید گریزگاهی برای تخلیه هیجانات ندارد و مراکزی که جوانان در کنار هم لحظاتی را سپری کنند تا حفره‌های اجتماعی پر شود ایجاد نشده و وقتی این گریزگاه ها نباشد نشاط‌های کاذب از طریق رفتارهای پرخطر ظهور و بروز پیدا می کند.

صرامی با بیان اینکه وقتی نتوانیم مطالبات این نسل را پاسخ دهیم، تفریح و سرگرمی او یکی از موارد سبب شناسی مصرف مواد می‌شود، افزود: از دیگر مولفه‌هایی که ما را به سوی پرمسئله شدن کشور کشاند، فقدان پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در طرح‌های کلان اقتصادی بود که دانشگاه باید در این زمینه جدیت پیدا می‌کرد، اما وقتی مطالعه علم سنجی اعتیاد را در ۵ ساله اخیر انجام دادیم سهم مطالعات علوم اجتماعی ۳.۸درصد و سهم مطالعات روانشناختی ۲۱ درصد بود که این ضعف دانش و علم سازمان یافته مشکلات را در این عرصه بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه حس اجتماعی در جامعه ما کم رنگ است و باید دانشجویان، دانش آموزان، اساتید، کارگران، هنرمندان، اصحاب رسانه و اقشار مختلف مردم در این عرصه با جدیت بیشتر و متناسب با حجم تهدیدات مواد مخدر مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: وقتی سیاست به “به من چه، به تو چه، به ما چه” تبدیل شد که همه چیز را باید از دولت و دولتمردان بخواهیم آنگاه همه فعالیت‌ها در دست دولت قبضه شده و مشکلات بعدی را برای کشور رقم می‌زند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در چندسال گذشته و اینکه ایشان موضوعی را به شکل جدی مطرح کردند که اساتید دانشگاهی باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند، یادآور شد: هر دانشگاه یک ماموریت را به عهده بگیرد تا بتوانیم از شرایط موجود کشور به یک وضعیت بهینه تر برسیم.

وی افزود: رهبر انقلاب از سوی دیگر اعلام کردند در ۵ آسیب اجتماعی کشور اعتیاد اولویت اول، طلاق، فحشا، حاشیه نشینی، بحران‌های خاص در مناطق خاص به عنوان اولویت‌های بعدی مطرح است که نیازمند به شناخت و درک صحیح محیطی از وضعیت موجود کشور هستیم.

صرامی با بیان اینکه داده‌های علمی در این قسمت ضعیف است، عنوان کرد: وقتی در حوزه آینده شناسی نمی‌دانیم که آینده اعتیاد و اعتیاد آینده کشور به کجا می‌رسد و چه اتفاقی رخ می‌دهد در این آینده پژوهی دانشگاه می‌تواند با استفاده از محققان و نخبگان علمی خود گام های جدیدتری را بردارد.

وی اضافه کرد: دانشگاه باید در هدف گذاری‌ها مداخله جدی‌تر داشته باشد که منظور از اقدامات و مداخلات تولید دانش بومی است اما عموم دانش ما در حوزه اعتیاد وارداتی است و هنگامی که مداخلات روان درمانی، گروه درمانی، خانواده درمانی خاموش می‌شود متادون درمانی نیز اثر نخواهد داشت و معکوس عمل می‌کند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه در برخورد با سیستم اعتیاد، اقدامات هیجانی پاسخی ندارد، گفت: هنوز از نقشه رفتاری جامعه ایرانی شناخت پیدا نکرده‌ایم و وقتی نقشه رفتاری را نشناسیم اقدامات ما ناقص بوده و برای این موضوع نیازمند تحقیقات کیفی هستیم.

وی بیان کرد: در دفتر تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با ۳۰۰ اولویت ستاد مبارزه مخدر که پیش‌بینی شده حمایت‌های معنوی و مادی می‌شود.

به گزارش تسنیم، این همایش با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید و دانشجویان امروز آغاز به کار کرد و در حاشیه آن نمایشگاه و کارگاه‌های مرتبط با حوزه روانشناسی، مددکاری اجتماعی برگزار و با ارائه مقالات و سخنرانی‌های گوناگون پنج اسفندماه سال جاری به کار خود خاتمه می‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید