» صفحه اصلی » شهرستان‌های پهناورترین استان کشور در انتظار راه‌اندازی سینما/ مردم زاهدان به زودی از سینمای استاندارد بهره‌مند می‌شوند
صفحه اصلی

شهرستان‌های پهناورترین استان کشور در انتظار راه‌اندازی سینما/ مردم زاهدان به زودی از سینمای استاندارد بهره‌مند می‌شوند

۵ اسفند ۹۵ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سال‌های سال است اهالی شهر زاهدان هنگامی که از خیابان‌های “آزادی و مصطفی خمینی” عبور می‌کنند، چشمانشان به درب بسته و ساختمان متروک “سینما مهربان و سینما فروردین” می‌افتد.

دهه پنجاهی‌ها یاد دوران جوانی می‌افتند و دهه شستی‌ها خاطرات گنگ ولی زیبای کودکی و نوجوانی خود را در ذهن مرور می‌کنند؛ خاطراتی از جنس نشستن روی صندلی‌های مخمل قرمز سینما و تماشای فیلم‌های خاطره‌انگیز، سینمایی که اگرچه غیراستاندارد بود، ولی محلی برای گذراندن ساعاتی خوش با خانواده محسوب می‌شد.

سال‌هاست حق داشتن یک سینمای تخصصی و استاندارد از مردم زاهدان که از کمترین امکانات رفاهی و تفریحی محروم هستند، سلب شده است. چند سالی است در این شهر سالنی چندمنظوره نام سینما را به خود اختصاص داده که صبح‌ها به عنوان محل برگزاری همایش‌های مختلف و عصرها به عنوان سینما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرچه همین سینما هم از حداقل امکانات یک سینما مانند بوفه برای خرید تنقلات محروم است؛ سینمایی که ماه گذشته در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر از جمعیت پر و خالی شد و به مسئولان ثابت کرد مردم هنردوست زاهدان شایسته داشتن یک سینمای استاندارد هستند.

اکنون در حالی که حدود ۱۰ سال از تعطیلی آخرین سینمای شهرستان زاهدان به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم می‌گذرد، به نظر می‌رسد انتظار چندساله مردم هنردوست این شهرستان رو به پایان است و به زودی سینما “هلال احمر” جای خالی فیلم‌های روز را برای این مردم پر می‌کند.

سینما “هلال احمر” به زودی در زاهدان به بهره‌برداری می‌رسد

حسین مسگرانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: پیرو پیگیری‌های این اداره‌کل و برخی رسانه‌ها در رابطه با ایجاد سینما و برخورداری مردم سیستان و بلوچستان از سینمای استاندارد و در پی مکاتباتی، مقرر شده بود که کمیته ساماندهی سینما در استان تشکیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: نخستین جلسه این کمیته روز سه‌شنبه هفته جاری با حضور استاندار، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیرکل صدا و سیما، شهردار و جمعی از مسئولان استان تشکیل  شد و در این جلسه اطلاعاتی درباره وضعیت سینمایی استان و روند پیشرفت سالن جمعیت هلال احمر و نیاز آن به اعتباری ویژه ارائه شد که مصوباتی را به همراه داشت.

وی ادامه داد: اختصاص اعتباری ویژه برای راه‌اندازی سالن سینما هلال احمر، کمک و توجه همه سازمان‌ها و نهادها به بخش‌های فرهنگی و ارائه خدمات رایگان توسط دستگاه‌های اجرایی در حوزه فرهنگی از جمله مصوبات این جلسه بود تا این که این مصوبات روز گذشته پیگیری شد و در پی آن امروز مبلغ یک میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه به جمعیت هلال احمر استان برای راه‌اندازی سینما ابلاغ شد.

مسگرانی با اشاره به برخورداری سالن هلال احمر زاهدان از استاندارد لازم جهت تبدیل شدن به سینما، بیان کرد: ۹۰ درصد عملیات اجرایی سالن سینمایی “هلال احمر” تاکنون انجام شده و باقی اقدامات شامل نصب صندلی‌ها، نصب کفپوش، نصب سیستم سرمایشی و گرمایشی، محوطه‌سازی ورودی سالن و سیستم پخش سینمایی با توجه به اعتبار اختصاص یافته توسط هلال احمر پیگیری می‌شود که امیدواریم تا پایان امسال و یا ابتدای سال آینده شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان با اشاره به محل راه‌اندازی این سینما در خیابان آزادی زاهدان، گفت: پس از واگذاری این سالن تجهیزات سینمایی و سیستم پخش فیلم آن نیز توسط مؤسسه “سینما شهر” وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا و راه‌اندازی می‌شود.

استفاده از ظرفیت سالن‌های چندمنظوره و “سینماسیار” جهت پرکردن خلا سینما

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مصوبات نخستین جلسه شورای رسیدگی به توسعه سینماهای استان این بود که گزارشی از وضعیت سالن‌های موجود چند منظوره در استان که امکان استفاده به عنوان سالن پخش فیلم را دارند تهیه شود تا در صورت امکان از ظرفیت آنها به عنوان سینما استفاده شود.

مسگرانی افزود: همچنین طرح راه‌اندازی سینما سیار در وزارت ارشاد مطرح شده و در حال پیگیری است که امیدواریم با تصویب آن، شهرستان‌های کمتر برخوردار سیستان و بلوچستان نخستین جایی باشد که از این طرح بهره‌مند شوند.

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان بیان کرد: امیدواریم شهرداری‌ها و اعضای شوراهای شهر در نقاط مختلف استان کمک کنند تا شهرهای مختلف از امکان پخش فیلم‌های روز بهره‌مند شوند.

زابل، ایرانشهر و چابهار دو اولویت راه‌اندازی سینما

وی افزود: راه‌اندازی سینما در شهرستانهای زابل، ایرانشهر و چابهار در اولویت بعدی قرار دارد که امیدواریم پس از راه‌اندازی سینما در زاهدان، با مشارکت بخش خصوصی شاهد افتتاح سینماهای استاندارد در این ۳ شهرستان نیز باشیم.

مسگرانی گفت: زاهدان در گذشته از ۲ سینما برخوردار بود که یکی در سال ۸۰ و دیگری در سال ۸۵ توسط کمیسیون ایمنی استان به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم تعطیل شده است.

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به نیاز مردم زاهدان، در سال ۸۹ سالن آمفی تئاتر و همایش‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زاهدان به سیستم پخش دیجیتال مجهز شد و از سال ۹۰ تاکنون بعد از ظهرها از این سالن به عنوان سینما استفاده شده است.

وی اضافه کرد: استفاده از سینما “اشراق” به صورت موقت جهت پر کردن خلاء نبود سینما در زاهدان برنامه‌ریزی شد و در حقیقت این سالن به دلیل اینکه به عنوان سالن همایش و آمفی تئاتر احداث شده از استانداردهای یک سینما برخوردار نبوده و تعداد صندلی‌های کمی دارد.

مسگرانی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر بخش خصوصی نیز متقاضی راه‌اندازی سینما در زاهدان است و پروژه مجتمع بزرگ فرهنگی و تفریحی “لادیز” که در زاهدان شروع به احداث کرده در نقشه اجرایی خود ایجاد ۲ سالن استاندارد سینما را در نظر گرفته که امیدواریم به زودی محقق شود.

پخش فیلم‌های “هنر و تجربه” در سیستان و بلوچستان

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سالن “اشراق” در حال حاضر تبدیل به یک پاتق سینمایی شده، اظهار داشت: برنامه داریم پس از راه‌اندازی سینما هلال احمر در زاهدان، از سینما اشراق به عنوان محل پخش فیلم‌های “هنر و تجربه” استفاده کنیم.

وی بیان کرد: رفتن به سینما موجب ارتقای سطح فرهنگی مردم می‌شود، چرا که بسیاری از مسائل انسانی، اجتماعی و فرهنگی در قالب فیلم به مردم منتقل می‌شود و امیدواریم به زودی همه شهرهای بزرگ استان از سینما بهره‌مند شوند.

مسگرانی گفت: در حال حاضر تالار آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ادارات ارشاد شهرستان‌های زابل و چابهار به تجهیزات پخش دیجیتال فیلم مجهز است که در زابل تقریباً به طور مستمر و در چابهار در چند مقطع زمانی پخش فیلم انجام شده است.

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان ادامه داد: استقبال مردم زابل از پخش فیلم‌ها مناسب است و سینما به طور مستمر پخش فیلم دارد، ولی در چابهار به دلایلی از جمله محل نامناسب و کمبود امکانات سالن، استقبال خوبی از پخش فیلم از جانب مردم نداشتیم و در حال حاضر فعالیت پخش فیلم آن تقریباً تعطیل شده است.

با توجه به علاقه مردم سیستان و بلوچستان به عرصه‌های هنری و به ویژه هنر هفتم و همچنین عظم مسئولان استان از حمایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این عرصه، به نظر می‌رسد بخش خصوصی در شهرستان‌های مختلف استان باید ورود جدی‌تری به مقوله راه‌اندازی سینما داشته باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید