» صفحه اصلی » اختلاف مجلس و دولت بر سر اخراج ۷ شرکت از سبد سهام عدالت
صفحه اصلی

اختلاف مجلس و دولت بر سر اخراج ۷ شرکت از سبد سهام عدالت

۸ اسفند ۹۵ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ هفته پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که هیات وزیران در جلسه ۲۷ بهمن‌ماه به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تصمیمی را به تصویب رساند تا ۲۰ درصد سهام ۷ شرکت پالایشگاهی را از سبد سهام عدالت خارج کند.

بر اساس این گزارش؛ پالایش نفت اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس شرکت‌هایی هستند که بر اساس این مصوبه نام آنها از فهرست‌ شرکت‌های واگذار شده به طرح توزیع سهام عدالت خارج شده است.

این مصوبه تصمیمات دیگری را نیز با خود به همراه داشته است، از جمله این که ۱۰ درصد سهام شرکت پالایش نفت تهران بابت سهام ترجیحی، کشف قیمت و تدریجی در بورس منظور و درصد درج شده در ردیف ۱۴ جدول بند ۱ مصوبه شماره ۱۲۸ ستاد مرکزی سهام عدالت به این میزان اصلاح شود. بعلاوه این که ۳۶ درصد سهام پالایش نفت امام خمینی و ۹ درصد سهام شرکت پالایش آبادان هم جایگزین ۷ شرکت اخراج شده از سبد سهام عدالت می‌شوند.

البته این که چرا و با چه انگیزه‌ای دولتی‌ها در آستانه آزادسازی سهام عدالت اقدام به خروج ۷ شرکت پالایشی از سبد سهام عدالت کرده‌اند، هنوز رسانه‌ای نشده است و این در حالی است که خروج این ۷ شرکت در کنار افت شدید ارزش سهام بانکها، ارزش کلی پرتفوی سهام عدالت را کاهش داده است.

با وجود این اما نمایندگان مجلس مخالف این اقدام هستند و تازگی‌ها عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت باید دندان طمع خود را از سهام عدالت بکشد گفته؛ خروج ۷ شرکت از سهام عدالت، کورسوی سود سهام را به تاریکی تبدیل می کند.

همچنین به باور جعفرزاده ایمن آبادی، هر گونه نقل و انتقال در شرکتهایی که در سبد سهام عدالت هستند باید طی فرآیند قانونی صورت گیرد و دولت مجاز نیست با دور زدن قانون برخی شرکتهای بزرگ را به دولت بازگرداند.

از سوی دیگر محمود شکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم معتقد است بازگشت شرکتهای در اختیار “سهام عدالت” به دولت، مغایر با قانون است و سازمان خصوصی سازی بر اساس قانون اجازه بازگشت آن به دولت را ندارد.

با این تفاسیر اما رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی فرایند اجرایی خروج ۲۰ درصد سهام ۷ پالایشگاه اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس از سهام عدالت را شروع شده عنوان کرده که تا پایان سال نهایی می‌شود.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید در حالی که کاهش شدید ارزش سهام بانکها در کنار خروج ۷ شرکت پالایشگاهی موجب افت محسوس سبد سهام عدالت آن هم در آستانه انتخابات و آزادسازی سهام عدالت شده است، دولتی ها چه توجیحی برای مصوبه اخیر خود دارند …

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید