» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » بزرگداشت دو چهره حوزوی تاریخ معاصر در همایش «بیدارگران بصیر»
سینما و تئاتر

بزرگداشت دو چهره حوزوی تاریخ معاصر در همایش «بیدارگران بصیر»

۸ اسفند ۹۵ 0۰12

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، همایش «بیدارگران بصیر» روز دوشنبه نهم اسفندماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور اقشار مختلف علمی و فرهنگی به ویژه طلاب و دانشجویان برگزار می‌شود.

موسی حقانی رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و حجج‌اسلام صالحی خوانساری و محمدصادق ابوالحسنی از سخنرانان این همایش هستند.

 

 

بر اساس این گزارش، آیت‌الله‏ لنکرانى (متوفی ۱۳۶۸) مشهور به «بزرگمرد دین و سیاست» از رجال برجسته تاریخ معاصر ایران است که با عمر صدساله خویش از عصر مشروطه تا انقلاب اسلامی را درک کرد و از سیاستمداران مجاهد در مبارزه با استعمار، استبداد و فرقه های ضاله و انحرافی بود.

وی از زمان مشروطه در سلک حامیان آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری قرار گرفت و سپس در عصر پهلوی همسنگر مبارزاتى آیت ‏الله‏ سیدحسن مدرس شد و با آیت الله کاشانی، دکتر مصدق و شهید نواب صفوی بر ضد استبداد پهلوی همگام بود.

مرحوم لنکرانی از یاران قدیمى امام خمینى (ره) به شمار می رفت و در پیروزی انقلاب نقش بسیار ممتازی داشت. وی عمر خویش را در مقابله با استعمار انگلیس، وهابیت، بهاییت، کسروی‌گری و صوفی‌مآبی صرف کرد و ضربات سختی به جریان‌های انحرافی وارد آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسنی (منذر) نیز که از بارزترین تاریخ‌نگاران تاریخ معاصر است، از شاگردان برجسته آیت‌الله لنکرانی به شمار می‌رفت و بسیاری از اسرار پشت پرده تاریخ معاصر ایران را از وی دریافت کرد.

وی آثار گرانسنگی از خود بر جای گذاشت و سرانجام در اسفندماه سال ۱۳۹۰ روی در نقاب خاک کشید. پیام های تسلیت هفت تن از مراجع عظام در قم، مشهد، اصفهان و نجف اشرف در رحلت وی و سخنرانی اساتید بزرگ دانشگاه در بزرگداشتش، شاهد عظمت علمی و فرهنگی اوست.

انتهای پیام/ک

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید