» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » گنجینۀ خطوط و یادگارنامۀ مشاهیر علمی ایران رونمایی می‌شود
سینما و تئاتر

گنجینۀ خطوط و یادگارنامۀ مشاهیر علمی ایران رونمایی می‌شود

۱۱ اسفند ۹۵ 1۰23

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس، نود و ششمین نشست از سلسله نشست های متن پژوهی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با همکاری کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به رونمایی و معرفی کتاب المشیخه (کنز السالکین) (گنجینۀ خطوط و یادگارنامۀ مشاهیرعلمی ایران از سال ۸۴۵ ـ ۱۰۲۲ هـ . ق) اختصاص دارد.

در این نشست سید مصطفی محقق داماد، غلامرضا جمشیدنژاد اول، منوچهر صدوقی سها و سید محمد طباطبایی بهبهانی (منصور) مؤلف کتاب، سخنرانی خواهند کرد.

این نشست روز شنبه ۱۴ اسفند از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران واقع در خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد طبقۀ همکف، تالار خواجه نصیرالدین طوسی (نفیس) برگزار خواهد شد.

 

نسخۀ خطى المشیخه (کنز السالکین) مجموعه اجازات و یادداشتهاى دانشمندان و رجال قرن نهم و دهم و نیمۀ اوّل قرن یازدهم است که براى پنج نسل پیاپى از خاندان حمّوئیان یزد نوشته شده و حدوداً نمونۀ خط ۱۰۰ نفر از دانشمندان و مشاهیر ایران قرنهاى نهم و دهم و یازدهم را دربر دارد و از نفیس‌ترین نسخ خطى ایران به شمار است. گرد آمدن این مجموعه از ۸۴۵ تا ۱۰۲۲ هجرى و روى هم ۱۲۹ سال به درازا کشیده است و به‌حق مى‌توان آن را گواه ۱۲۹ سال علم و فرهنگ ایران زمین دانست.

مَشْیَخَه یا مَشیَخه در لغت عرب جمع شیخ است و اهل لغت معمولاً این دو را مترادف مى‌گیرند، ولى برخى همچون میرداماد در الرواشح السماویّه بین این دو فرق قائل شده‌اند. در اصطلاح اهل حدیث و درایت، مشیخه عده‌اى از مشایخ روایت را گویند که یک راوى از همۀ آنها حدیث یا احادیثى را نقل کرده باشد، و در مصطلح کتابشناسى و ارباب تراجم عبارت از کتابهایى است که دانشمندان، ویژۀ برشمردن مشایخ خویش و سلاسل اجازات آنان و گاه به اضافۀ شرح حالشان و ذکر مشایخ آنان تألیف مى‌کردند و این نوع کتاب را با عنوان مشیخه مى‌شناختند.

انتهای پیام/و

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید