» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » خاطره‌ای دیپلماتیک از «کاوشگر نکته‌سنج تاریخ»
سینما و تئاتر

خاطره‌ای دیپلماتیک از «کاوشگر نکته‌سنج تاریخ»

۵ فروردین ۹۶ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، در پنجم فروردین ۱۳۹۳ محمدابراهیم باستانی پاریزی دار فانی را وداع گفت. شخصیت علمی وی به حدی شناخته‌شده بود که رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام‌هایی درگذشت وی را تسلیت گفتند.

در سالروز درگذشت این استاد مسلم تاریخ، خاطره مجید مهران رفاهی بروجردی  از او منتشر می‌شود. وی پیش از انقلاب سرکنسول ایران در شیکاگو بود و پس از انقلاب هم با حکم مهندس بازرگان، سفیر ایران در بحرین شد و اندکی بعد بازنشسته شد.

این دیپلمات اسبق می‌گوید:

بیش از سه دهه قبل در «کتاب‌فروشی تاریخ» متعلق به زنده‌یاد بابک افشار (فرزند دوست فاضل ارجمندم ایرج افشار)، افتخار آشنایی و دوستی با دکتر باستانی‌ پاریزی را پیدا کردم.

در ضمن صحبت یک ضرب‌المثل انگلیسی را که می‌گوید:

A smaall fish in a bowl is better than big fish in an ncean

بیان کردم. ترجمه‌ فارسی آن‌ می‌شود‌: «یک ماهی کوچک در یک ظرف کوچک آب، از یک ماهی بزرگ در یک اقیانوس بهتر است.»

متوجه شدم دکتر باستانی فورا قلم و کاغذ از جیب درآورد و این جمله را‌ یادداشت‌ کرد و چندی بعد در کتاب از سیر تا پیاز نوشت: «مجید مهران رفاهی بروجردی این ضرب المثل انگلیس‌ها را نقل کرده است».

فهمیدم این مورخ مشهور همیشه آماده است‌ تا‌ ضرب‌المثل‌ها و روایات مهم تاریخی را یادداشت کند و در آثار خود منتشر نماید. او در همین جمله‌ کوتاه اصل و نسب مرا که بروجردی است به خواننده منتقل می‌کند و از‌ آن‌ تاریخ‌ به بنده لطف‌ها کرده و چند‌ کتاب‌ پر ارزش خود را با جملات دل‌نشین به نام من پشت‌نویسی کرده است.

 

انتهای پیام/ک

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید